نظر مقام آمریکایی درباره توافق صلح بین باکو و ایروان

کد خبر: 1209406

مشاور ارشد ایالات متحده در مذاکرات قفقاز گفت که جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید خودشان شرایط توافق صلح را تعیین کنند.

نظر مقام آمریکایی درباره توافق صلح بین باکو و ایروان

 لوئیس بونو مشاور ارشد ایالات متحده در مذاکرات قفقاز در مصاحبه با رسانه‌های ارمنستانی گفت که جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید خودشان شرایط توافق صلح را تعیین کنند.

به نوشته خبرگزاری ترند، این مقام آمریکایی گفت که نیازهای صلح بلندمدت، پایدار و متوازن از سوی طرفین قابل تعیین است.

وی اظهار داشت: ایالات متحده قرار نیست حرف خودش را در معاهده صلح تحمیل کند، ما در تلاش برای پیشبرد روند صلح هستیم. کشورها باید آن‌ها (شرایط توافق صلح) را با هم بسط دهند و اتخاذ کنند.

این مقام آمریکایی در تاریخ شش مارس (۱۵ اسفند) به باکو سفر کرد و بعد از آن راهی ارمنستان شد.

پنجم ژانویه ۲۰۲۳ وزارت خارجه آمریکا از استعفای فیلیپ ریکر از سمت خود به عنوان مشاور ارشد واشنگتن در مذاکرات قفقاز خبر داده بود.

تنش‌ و درگیری بین این دو جمهوری همسایه در روزهای اخیر تشدید شده و دو طرف، یکدیگر را به تدارک برای تجاوز گسترده متهم می‌کنند.

جنگ در  قره‌باغ میان ایروان و باکو در  سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف به جا گذاشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی‌ای که از ده‌ها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیرو برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود آتش‌بس، کماکان درگیری دارند و در حدود سه ماه گذشته، معترضان جمهوری آذربایجانی با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌ها، کریدور لاچین را مسدود کرده‌اند. آن‌ها  دسترسی به قره‌باغ کوهستانی را مسدود و غذا، دارو و تدارکات را برای ۱۲۰۰۰۰ ساکن ارمنستانی آن قطع کرده‌اند.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها