مهندسی معکوس در ایران سرسام بی‌پایان آمریکا!

کد خبر: 1209800

درماندگی آمریکا در مقابل پیشرفت‌های نظامی ایران، به حد ناله و گلایه و شکایت رسیده است.

مهندسی معکوس در ایران سرسام بی‌پایان آمریکا!

 

وزیر دفاع آمریکا در دیدار با همتای اسرائیلی خود گفت؛ ایران درحال کسب تخصص و تجربه‌ در جنگ اوکراین است.

لوید آستین، ایران را «عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه» خواند و گفت؛ ایالات متحده عمیقا نگران پشتیبانی ایران از تروریسم، نیروهای نیابتی خطرناک آن، پیشرفت‌های هسته‌ای،‌ ستیزه‌جویی دریایی، تهدیدات سایبری و ازدیاد حملات پهپادی و جنگ‌افزار‌های پیشرفته‌ است.

وی با بیان اینکه همکاری نظامی روسیه و ایران طی سال‌های گذشته عمیق‌تر شده، گفت: ایران درحال کسب تخصص و تجربه‌های مهمی در جنگ اوکراین است که در نهایت این تجربیات را به نیروهای نیابتی خطرناک خود در منطقه منتقل خواهد کرد.

در همین حال، سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از چند منبع گزارش داد که روسیه بعد از به غنیمت‌گرفتن برخی تسلیحات غربی در جنگ اوکراین، آنها را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا این تسلیحات مهندسی معکوس شوند. هدف از این روش ساخت نمونه مشابه از آنها است. ایران درباره یک پهپاد آمریکایی چنین کاری کرده بود. در طول سال‌ گذشته، مقام‌های آمریکا، ناتو و سایر کشورهای غربی چندین مورد از به غنیمت گرفتن تسلیحات نسبتا کوچک غربی از سوی نیروهای روسیه در اوکراین را مشاهده کرده‌اند. این تسلیحات از جمله شامل سیستم‌های ضدتانک جاولین و ضدهوایی استینگر بوده‌اند که نیروهای اوکراینی مجبور به ترک آنان در عقب‌نشینی‌ها در میدان نبرد شده‌اند.

این منابع آگاه به سی‌ان‌ان تاکید کرده‌اند که در بسیاری از موارد، روسیه این تجهیزات جنگی را برای تجزیه و تحلیل به ایران فرستاده است. با این حال، به نوشته سی‌ان‌ان، مقا‌م‌های آمریکایی اذعان دارند که پیگیری این موضوع دشوار است.

این شبکه خبری آمریکایی نوشت؛ مشخص نیست که آیا ایران با موفقیت تسلیحات آمریکایی گرفته شده در اوکراین را مهندسی معکوس کرده یا نه، اما تهران ثابت کرده که در توسعه سیستم‌های تسلیحاتی بر اساس تجهیزات آمریکایی توقیف شده در گذشته مهارت بالایی دارد. یک سلاح کلیدی موجود در ایران، موشک هدایت شونده ضد‌تانک طوفان است که با مهندسی معکوس از یک موشک آمریکایی (BGM-71 TOW) در دهه ۱۹۷۰ ساخته شده است.

ایرانی‌ها همچنین در سال ۲۰۱۱ یک پهپاد ساخت آمریکا به نام لاکهید مارتین آرکیو-۱۷۰ سنتینل را رهگیری کردند و آن را مهندسی معکوس کردند تا پهپاد جدیدی بسازند که در سال۲۰۱۸ وارد حریم هوایی اسرائیل و سپس سرنگون شد.

جاناتان لرد، کارشناس ارشد و مدیر برنامه امنیتی خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا گفت: «ایران توانایی مهندسی معکوس تسلیحات آمریکا را در گذشته نشان داده است.آنها موشک هدایت‌شونده ضد‌تانک TOW را مهندسی معکوس کردند و ماکت تقریبا کاملی را ساختند که آن را طوفان نامیدند و از آن زمان آن را به حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان ارسال کردند. ایران می‌تواند همین کار را با استینگر انجام دهد که می‌تواند هوانوردی غیرنظامی و نظامی را در سراسر منطقه تهدید کند. مهندسی معکوس جاولین نیز می‌تواند از سوی حماس یا حزب‌الله برای تهدید‌ تانک مرکاوای اسرائیل استفاده شود. این تسلیحات در دست نیروهای نیابتی ایران، تهدیدی واقعی برای نیروهای نظامی متعارف اسرائیل است.»

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها