خشم سناتور آمریکایی از توافق ایران و عربستان سعودی

کد خبر: 1209886

«بیل هگرتی» نماینده ایالت تنسی در سنای آمریکا خشم خود را از توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک به میانجیگری چین ابراز کرد.

 خشم سناتور آمریکایی از توافق ایران و عربستان سعودی

در شرایطی که کشورهای منطقه غرب آسیا از توافق ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط استقبال کرده‌اند، سناتور ارشد آمریکایی این توافق را «افول آمریکا» خواند.

بیل هگرتی نماینده ایالت تنسی در مجبس سنای آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر به توافق ایران و عربستان سعودی واکنشن نشان داد و خشم خود را از این موضوع ابراز کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در واکنش به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال با موضوع توافق تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، علیه مواضع دولت جو بایدن موضع گرفت و این توافق را نشانه افول آمریکا خواند.

وی نوشت: «زمانی وجود داشت که ایالات متحده کشوری در جهان بود که نمی‌شد آن را نادیده گرفت اما مدیریت اغلب ناکارآمد جو بایدن رئیس‌جمهور در امور بین‌المللی، آن را از بین برد. بایدن به چین کمونیست اجازه داد تا تبدیل به یک قدرت میانجی‌گر جدید در خاورمیانه شود. این افول آمریکا در دوران بایدن است».

سناتور بیل هاگرتی

عصبانیت قانونگذار ارشد کنگره آمریکا از میانجیگری چین در شرایطی ابراز شد که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی  روز جمعه (دیروز) توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها