رئیس ‌سابق موساد: برای فروپاشی اسرائیل نیازی به ایران نیست خودمان می‌کنیم!

کد خبر: 1210020

پس از هشدارهای متعدد مقامات رژیم صهیونیستی درباره فروپاشی زودهنگام این رژیم به تازگی رئیس سابق موساد نیز هشدار مشابهی داده و گفته است «ما در یک وضعیت فاجعه‌آمیز به سر می‌بریم....برای فروپاشی اسرائیل دیگر نیازی به ایران نیست.

رئیس ‌سابق موساد: برای فروپاشی اسرائیل نیازی به ایران نیست خودمان می‌کنیم!

خودمان داریم این کار را می‌کنیم.» طی هفته‌های گذشته نیز رئیس رژیم صهیونیستی و نخست وزیر سابق این رژیم بارها نسبت به فروپاشی این رژیم هشدار داده‌اند.

ماه‌هاست که شخصیت‌ها و مقامات مختلف تل‌آویو نسبت به فروپاشی کامل این رژیم هشدار می‌دهند. این هشدارها بیش از هرچیز ناشی از آن است که وضعیت تل‌آویو عادی نیست و روی کارآمدن کابینه تندرو نتانیاهو وضعیت را بیش از گذشته وارد چرخه‌ای از بحران‌های متوالی کرده است. کابینه تندرو نتانیاهو تصمیم دارد تا در سیستم قضایی رژیم صهیونیستی دستکاری کند. آنها می‌خواهند با تغییر قوانین مانع نظارت دیوان عالی بر عملکرد پارلمان این رژیم موسوم به کنست شوند. وقتی نظارت پارلمانی درکار نباشد، نمایندگان کنست هر قانونی را که بخواهند، می‌توانند تصویب کنند و اکنون که کنست در کنترل نیروهای افراطی و تندرو است، بسیاری از ساکنان مناطق اشغالی نسبت به تصویب قوانین عجیب و غریب از جمله تعطیلی نیروگاه‌های تولید برق در روزهای شنبه به‌دلایل مذهبی به شدت نگرانند. همین اوضاع آشفته نیز باعث شتاب در فرار سرمایه از بانک‌ها و افول ارزش پول داخلی رژیم صهیونیستی و به تبع آن آشفتگی اقتصادی شده است و بسیاری معتقدند تداوم این وضعیت به معنای فروپاشی رژیم صهیونیستی از درون است.

به تازگی نیز «تامیر باردو» رئیس‌سابق موساد اذعان کرد که فروپاشی این رژیم نیازی به دشمن خارجی یا ایران ندارد. این مقام امنیتی سابق در تل‌آویو افزود: «فروپاشی ما نیاز به ایرانی‌ها ندارد و ما هم اکنون در فاجعه در حال شکل‌گیری هستیم.» این موضع‌گیری مقام سابق موساد به دنبال هشدارهای مشابه از سوی رئیس رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی نیز طی یک ماه گذشته حداقل در دو نوبت نسبت به فروپاشی رژیم صهیونیستی هشدار داده است. هرتزوگ جمعه گذشته با ابراز نگرانی از آشفتگی وضعیت سیاسی و اقتصادی تل آویو گفت: «آنچه در حال وقوع است یک فاجعه واقعی است، چون سرزمین ما در برابر چشمان مان در حال فروپاشی است.» هرتزوگ این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که هزاران تظاهرکننده تردد را در شهر تل‌آویو و فرودگاه بن گوریون مسدود کردند؛ آنها محور اصلی را که تمام شهرهای منطقه تل‌آویو را به سایر مناطق اراضی اشغالی متصل می‌کند، بستند و خواستار سقوط کابینه نتانیاهو شدند. حتی دو ماه پیش نیز، یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هنگام تحویل کابینه به نتانیاهو گفته بود: «دولت در آشوب و تنش است، ما هرگز به آرامش نخواهیم رسید، چون اسرائیل از داخل در حال فروپاشی است.»

چرا صهیونیست‌ها نگرانند؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سال 2022 شاهد کاهش شدید سرمایه‌گذاری در فناوری پیشرفته رژیم اسرائیل بوده است. به گفته مرکز استارتاپ‌های رژیم صهیونیستی که بر بخش فناوری این رژیم نظارت دارد، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش فناوری تل‌آویو به‌دلیل وضعیت نامعلوم سیاسی بود و اکنون با آغاز سال 2023، آشفتگی سیاسی تل‌آویو می‌تواند وضعیت را بدتر از سال گذشته کند.

پروفسور استبان کلور از گروه اقتصاد دانشگاه عبری بیت‌المقدس و محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو می‌گوید: «سرمایه‌گذاری‌ در کشورها همه در یک روز انجام نمی‌شوند، بلکه به تدریج انجام می‌شوند، ولی اگر پیامی که از تل‌آویو می‌آید این باشد که اینجا دیگر مکان مناسبی برای تجارت نیست، همه سرمایه‌ها در عرض چندین روز خارج می‌شوند و یک ساختار اقتصادی که در عرض ده‌ها سال ساخته شده بود، در عرض چند روز فروخواهد پاشید.» به گفته استبان کلور این وضعیت می‌تواند منجر به کاهش رشد، کاهش کیفیت زندگی و افزایش بیکاری برای همه ساکنان در تل‌آویو و دیگر شهرها شود.

اقتصاد رژیم اسرائیل به شدت به سرمایه‌گذاری خارجی در بخش فناوری پیشرفته متکی است. طبق گزارش اداره مرکزی آمار، تقریباً نیمی از سرمایه خارجی وارد شده به رژیم اسرائیل به شرکت‌های فناوری مرتبط است. به تازگی نیز یکی از مقامات ارشد شرکت بین‌المللی رتبه‌بندی اعتباری S&P هشدار داد که اصلاحات موردنظر نتانیاهو خطری برای رتبه بالای فعلی تل‌آویو است و شاید رتبه اعتباری تل‌آویو به سطح کشورهای ضعیف‌تر سقوط کند.

تبدیل تل‌آویو به کرانه باختری دوم

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و موسسات در شهرک‌ها و مناطق اشغالی کرانه باختری هیچ‌گونه فعالیت و سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، چون می دانند اشغالگری در کرانه باختری ممکن است متوقف شود و صهیونیست‌ها مجبور به تخلیه مناطق اشغالی کرانه باختری شوند. با این حال، لوتسیون نادان کارشناس سرمایه‌گذاری ESG (عوامل ریسک محیطی، اجتماعی و حاکمیتی) در تل‌آویو می‌گوید: «وضعیت تنش فعلی در تل‌آویو می‌تواند، وضعیت این شهر را نیز مانند کرانه اشغالی باختری کند و همه شرکت‌ها به‌دلیل ناپایداری اوضاع و بی‌ثباتی سیاسی تصمیم می‌گیرند که از تل‌آویو به‌طور کامل خارج شوند، در این صورت وضعیت تل‌آویو مانند کرانه باختری خواهد شد که هیچ کس ریسک فعالیت تجاری و اقتصادی در آن را نمی‌پذیرد.»

وضعیت بدتر می‌شود

پس از نزدیک به دو ماه آرامش نسبی در طول اعتراضات گسترده تل‌آویو، پلیس رژیم صهیونیستی از هفته گذشته شروع به استفاده از نارنجک‌های دودزا، شوکر، ماشین‌های آب‌پاش و افسران اسب سوار برای متفرق کردن جمعیت کرده است. در اعتراضات اخیر نیز ده‌ها نفر دستگیر و زخمی شدند. اگر اعتراضات ادامه یابد و کابینه نتانیاهو هم راه‌حلی برای پاسخ به معترضان نداشته باشد، شکاف عمیق در جامعه صهیونیستی ایجاد خواهد شد. بسیاری هم هشدار داده‌اند که اگر به زودی راه‌حلی پیدا نشود، تنش‌های کنونی می‌تواند، رژیم صهیونیستی را به سمت جنگ داخلی و خشونت بکشاند. هشدار نسبت به جنگ داخلی و خشونت را وبگاه میدل ایست آی نیز در گزارش روز شنبه خود اعلام کرده است.

شهادت نوجوان فلسطینی

در مناطق فلسطینی‌نشین تنش‌ها و خشونت‌ها همچنان ادامه دارد و روز جمعه نظامیان صهیونیست یک فلسطینی

16 ساله را به شهادت رساندند. براساس گزارش نیوعرب، امیر عوده شانزده ساله که با گلوله‌های فلزی روکش پلاستیکی از ناحیه سینه مورد اصابت تیر قرار گرفت، جدیدترین قربانی فلسطینی در خشونت فزاینده نیروهای صهیونیستی در کرانه باختری است. شهادت عوده در روز جمعه پس از آن صورت گرفت که فلسطینی دیگر به نام عبدالکریم بدیع‌الشیخ 21 ساله نیز در حومه قلقیلیه در جریان یورش شهرک نشینان صهیونیستی به شهادت رسید.

نیروهای رژیم اسرائیل و شهرک نشینان از ابتدای سال 2023 تاکنون دست‌کم 80 فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند که این دو ماه یکی از خونین‌ترین دوره‌ها در حافظه اخیر فلسطینی‌ها توصیف شده است. در میان شهدای فلسطینی در دو ماه گذشته، نام حداقل 16 کودک و نوجوان نیز دیده می شود. شهرک نشینان رژیم صهیونیستی همچنین روز شنبه حملاتی را علیه فلسطینیان در اراضی اشغالی قدس شرقی و کرانه باختری انجام دادند. شهرک نشینان و افسران پلیس همچنین به یک جوان فلسطینی در دروازه دمشق واقع در مسجدالاقصی در شهر قدیمی بیت المقدس شرقی حمله کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

به گفته یک فعال محلی فلسطینی، شهرک‌نشینان همچنین به گروهی از دامداران فلسطینی در جنوب کرانه باختری حمله کردند. راطب الجبور به خبرگزاری فلسطینی وفا گفت که دامداران مجبور به ترک مزرعه خود شدند در حالی که یک شهرک نشین قصد داشت یکی از احشام این گروه را بدزدد. منطقه مسافر یاتا محل درگیری طولانی‌مدت صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌هاست، زیرا رژیم اسرائیل می‌خواهد ساکنان فلسطینی 12 روستای این منطقه را به زور اخراج کند تا در آنجا اقدام به تاسیس یک پادگان تمرین نظامی کند.

ادامه مقاومت اسرای فلسطینی

از سوی دیگر، اسرای فلسطینی همچنان به نبرد خود علیه سازمان زندان‌های صهیونیستی و تصمیمات جائرانه و ظالمانه ایتمار بن گویر، وزیر تندرو رژیم اسرائیل ادامه می‌دهند.  اسرای فلسطینی از 26 روز پیش اقدامات اعتراضی و مبارزاتی خود را آغاز کرده‌اند. در همین ارتباط نیز هیئت امور اسرا و آزادگان و باشگاه اسیر فلسطین تاکید کردند که اقدامات اعتراضی اسرا ادامه دارد تا اینکه در نهایت به اعتصاب غذای سراسری در اول ماه مبارک رمضان منتهی شود. این پسر که هویتش فاش نشد، بعداً توسط افسران پلیس اسرائیل بازداشت شد.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها