جزئیات کمیسیون‌های مجلس

کد خبر: 1210200

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس،گفت: ۱۶ هزار تن میوه شب عید شامل پرتقال و سیب خریداری شده است که باید توزیع آن از چهارشنبه هفته جاری در تمامی استان‌ها آغاز شود.

 جزئیات کمیسیون‌های مجلس

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس،گفت: ۱۶ هزار تن میوه شب عید شامل پرتقال و سیب خریداری شده است که باید توزیع آن از چهارشنبه هفته جاری در تمامی استان‌ها آغاز شود.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس عصر امروز برگزار شد که اعضای کمیسیون‌ها در این جلسات با حضور مسئولان دولتی موضوعات مختلفی را بررسی و به تصویب رساندند که در این گزارش می‌خوانید:

میوه شب عید از چهارشنبه هفته جاری توزیع می‌‍‌‌شود

محمدجواد عسکری  رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز(یکشنبه 21 اسفندماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: 16 هزار تن میوه شب عید شامل پرتقال و سیب خریداری شده است که باید توزیع آن از چهارشنبه هفته جاری در تمامی استان‌ها آغاز شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پرتقال با قیمت حدودا 10 هزار تومان خریداری شده که حداکثر باید با قیمت 14 هزار تومان به توزیع شود، ادامه داد: سیب نیز با قیمت حدودا هر کیلوگرم 20 هزار تومان خریداری شده که باید با قیمت حداکثر 25 هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر تخلفی در زمینه توزیع میوه شب عید صورت بگیرد با آن برخورد می‌کنیم، عنوان کرد: سازمان تعاون روستایی باید به صورت روزانه گزارش خود از توزیع میوه شب عید در استان‌ها را به کمیسیون ارائه نماید. نظارت بر بازار به صورت دقیق باید انجام شود تا شاهد افزایش قیمت نباشیم.

استماع گزارش عملکرد بودجه سال 1401 در کمیسیون برنامه و بودجه

جعفر قادری در تشریح نشست عصر امروز کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس گفت: مسئولین سازمان برنامه و بودجه با حضور در کمیسیون گزارشی از عملکرد بودجه سال 1401 ارائه کردند.

وی تاکید کرد: براساس اظهارات مسئولین سازمان برنامه و بودجه و طبق برآورد قطعی صورت گرفته، حداقل 95 درصد از بودجه سال 1401 محقق می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: براساس گزارش مسئولین سازمان برنامه و بودجه تقریبا اعتبارات عمرانی 75 درصد و اعتبارات هزینه ای99.9  درصد پرداخت و محقق می شود همچنین تملک دارایی های مالی محقق خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نمایندگان هم در این جلسه نقطه نظرات خود را مطرح کردند، ادامه داد: با همه این تفاسیر عملکرد بودجه سال 1401 عملکرد خوبی بود.

گلایه اعضای کمیسیون صنایع از نابسامانی در نحوه فروش خودرو طی هفته‌های اخیر

علی اکبر کریمی در تشریح نشست امروز(یکشنبه 21 اسفند ماه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در جلسه امروز موضوع هماهنگی مقدماتی برای پردازش و آماده‌سازی محورهای صنعت و معدن در برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: دومین موضوع بررسی شده در نشست امرو، رسیدگی به عملکرد صنعت خودروسازی در سال 1401 و چالش‌ها و مشکلات این حوزه و برنامه وزارت صمت برای سال آینده بود.

وی اضافه کرد: خودرو یکی از مسائل چالشی امسال در کشور بود البته در سال جاری تولید خودرو رشد قابل توجهی داشت و به طور میانگین می‌توان گفت تعداد خودروهای تولیدی سواری و سنگین در سال جاری حدود 20 درصد رشد داشت.

کریمی ادامه داد: مجموع تولید خودرو در سال گذشته حدود 900 هزار دستگاه بود که این عدد تا پایان بهمن ماه امسال به حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه رسیده و پیش‌بینی می‌شود، تعداد خودروهای تولیدی تا پایان سال به یک میلیون و 300 هزار دستگاه برسد  البته 100 هزار دستگاه ناقص مربوط به سال گذشته نیز امسال تکمیل و به مشتری تحویل داده شده در واقع تعداد خودروهای تحویلی در سال 1401 حدود یک میلیون و 400 هزار دستگاه است و نسبت به آمار سال گذشته رشد قابل توجهی دارد هرچند با وجود رشد عرضه همچنان شکاف زیادی بین عرضه و تقاضا وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصویب واردات خودرو در کمیسیون صنایع و مجلس یازدهم را اتفاقی مهم برشمرد و تصریح کرد: دولت نیز آئین نامه مربوط به آن را تدوین کرد و فرآیند واردات خودرو آغاز و تاکنون تعدادی از خودروها نیز وارد کشور شده است، این روند همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده نیز با شتاب بیشتری انجام شود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برای سال آینده تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه هدفگذاری شده است، افزود: امیدواریم با افزایش واردات و تیراژ تولید، عقب افتادگی سال‌های گذشته در این حوزه جبران شود زیرا از سال 97 تا 1400 تولید سالانه خودرو کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید بود و این شرایط موجب شده که تقاضای پاسخ داده نشده متراکم شود که باید در سال‌های آینده پوشش داده شود، اگرچه بحث نوسازی خودروهای فرسوده و جایگزین آن‌ها نیز مطرح است که این موضوع نیز باید در تقاضا لحاظ شود.

وی بیان کرد: یکی از گلایه‌های مطرح شده در کمیسیون موضوع نابسامانی در نحوه عرضه و فروش خودرو بود که این مشکل در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی صنعت و بازار خودرو اختلاف شدید قیمت بین کارخانه و بازار است به زیان خودروسازان برای تولید برخی خودروها اشاره کرد و افزود: خودرو را با زیان تولید می کنند و همین خودرو در بازار با قیمت‌های بالاتر دست مصرف کننده واقعی می‌رسد و رانت عظیمی در بازار توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: شورای رقابت اوایل سال آینده موضوع قیمت‌ خودرو را با توجه به صورت‌های مالی خودروسازان، عوامل موثر در افزایش قیمت و قیمت تمام شده خودرو تعیین می‌کند و پیش بینی می‌شود بخشی از فاصله قیمتی به این ترتیب تعیین تکلیف شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ورود محصولات جدید در سال آینده در دستورکارصنعت خودروسازی است، افزود: یکی از این خودروها خودروی اقتصادی است که بتواند با قیمت متوسط برای اقشار متوسط جامعه قابل خرید و استفاده باشد، پیگیری لازم برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی از دیگر دستورکارهای وزارت صمت در سال آینده است.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: امیدواریم با این سیاست‌های شاهد پایداری در بازار خودرو در سال آینده باشیم.

حسنوند: دولت در رابطه با قیمت قبوض گاز به تکلیف قانونی و مصوبه مجلس عمل نکرده است

س از اتمام جلسه امروز کمیسیون انرژی با موضوع رسیدگی به دلایل افزایش غیرمتعارف قبوض گاز فریدون حسنوند و مجید چگینی مدیرعامل شرکت ملی گاز در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات خبرنگاران در این زمینه پاسخ دادند، که در ابتدا مدیرعامل شرکت ملی گاز در پاسخ به این سوال که دولت افزایش قیمت گاز را به دلیل مجوزی می‌داند که به آن‌ها در قانون بودجه داده است اما نمایندگان معتقدند مجلس چنین مجوزی را به دولت نداده است، توضیح داد: شرکت ملی گاز براساس تکالیف قانونی خود عمل کرده است چراکه باید براساس بند (م) تبصره (1) و بند (ک) تبصره 15 ، اصلاح الگوی مصرف و اصلاح تعرفه‌ها را انجام می‌دادیم که چنین نیز کردیم و هیات دولت نیز آیین‌نامه‌های اجرای این دو بند را برای اجرا به ما ابلاغ کرد.

وی در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه امکان تغییر آیین‌نامه‌ها و کاهش قیمت قبوض گاز مردم وجود دارد یا خیر؟، گفت: ما موظف هستیم آیین‌نامه‌های ابلاغی دولت را تا آخر سال اجرا کنیم اما خروجی کمیته‌ای که قرار است میان شرکت ملی گاز و نمایندگان کمیسیون انرژی تشکیل شود می‌تواند در این خصوص تعیین‌کننده باشد و مشخص خواهد کرد چه رویه‌ای را باید در پیش بگیریم و به‌یقین نتیجه و خروجی این کمیته به نفع مردم خواهد بود.

همچنین در ادامه فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی گفت: از آنجا که امسال سال سردی بود و پلکانی کردن قبوض گاز نیز همین سال صورت گرفت طبیعتا قیمت قبوض گاز پیش از سال‌ها و ماه‌های قبل شد که این مسئله نگرانی و اعتراض آن‌ها را به دنبال داشت بر همین مبنا رئیس مجلس به کمیسیون انرژی ماموریت بررسی موضوع را دادند که در این راستا آقای چگینی و همکاران‌شان به کمیسیون دعوت شدند.

حسنوند تاکید کرد: ما اعتقادمان بر این است که به تکلیف قانونی عمل نشده است یعنی هیات دولت آیین‌نامه تدوین شده خود را در این رابطه منطبق بر قانون مصوب مجلس مصوب نکرده است، ضمن آنکه معتقدیم نواقصی در جداولی که در موضوعات مشخص شده و پلکان تعریف شده و براساس آن نیز قیمت‌گذاری شده، وجود دارد که این نواقص باید برطرف می‌شد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: موضوع دیگر مرتبط با اقلیم‌‎ها است چراکه در برخی از مناطق گرمسیر نیز شهرهای برف‌گیر و سرد وجود دارد لذا این مناطق نیز باید تفکیک شوند تا برای مردم مشکل ایجاد نشود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مجلس در قانون تکالیفی نیز در رابطه با بهینه‌سازی آورده اما اقدامی در این راستا صورت نگرفته است، افزود: موضوع دیگر زمان اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف است در حالی که باید قانون از ابتدای سال اجرای شده و به مردم اطلاع‌رسانی می‌شد همچنین یک سری امکانات و ابزار و لوازم در اختیار مردم قرار می‌گرفت اما چنین نشد.

وی مطرح کرد: نهایتا در جلسه امروز مقرر شد؛ کمیته‌ای مشترکی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و مسئولان شرکت ملی گاز به‌منظور بررسی موضوع تشکیل شود که ظرف چند روز آینده گزارشی در این رابطه تهیه و به استحضار مردم عزیز خواهد رسید.

کنکور تیرماه طبق روال اعلامی قبل برگزار می‌‎شود

علیرضا منادی سفیدان در تشریح نشست امروز(یکشنبه 21 اسفندماه) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: نشست امروز با حضور رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور و رئیس سازمان سنجش آموزش و پرورش و نمایندگان آموزش و پرورش برگزار و به بررسی «طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» کشور اختصاص داشت.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: کنکور تیرماه 1402 بر اساس همان رویه اعلامی قبلی یعنی با تأثیر قطعی معدل و بدون دروس عمومی برگزار خواهد شد و تصمیمات این جلسه معطوف به کنکور 1403 است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: در نشست امروز، ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون‌های نهایی و تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور مورد بررسی قرار گرفت و نقطه نظراتی در خصوص میزان تأثیر قطعی معدل بر اساس میزان محرومیت هر منطقه و بازگشت دروس عمومی به کنکور مطرح که مقرر شد این موارد در کمیته آموزش عالی کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

وی یادآور شد: در پایان نشست امروز نیز در خصوص گلایه معلمان نسبت به نحوه رتبه‌بندی‌های انجام شده از سوی هیأت‌های ممیزه مواردی در حضور معاون وزیر مطرح که مقرر شد در این خصوص وزیر آموزش و پرورش جهت پاسخگویی به این گلایه‌های با حضور در کمیسیون پاسخگو باشد.

نحوه برگزاری انتخابات میان دوره ای و اختصاص شعب ویژه تخلفات انتخابات مجلس اصلاح شد

علی حدادی با اشاره به نشست امروز(یکشنبه 21 اسفندماه) کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در صحن علنی بررسی شده بود و برخی مواد برای بررسی و رفع ایرادات و ابهامات به کمیسیون ارجاع داده شده بود.

وی ادامه داد: امروز مواد 1 و 10 ارجاعی طرح مذکور در دستورکار کمیسیون قرار گرفت و با اعمال اصلاحاتی به تصویب صحن کمیسیون رسید همچنین مقرر شد کارگروه مربوطه با همکاری کارشناسان مرکز پژوهش ها جزییات را مورد ارزیابی قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس اظهار داشت: اصلاحات در این مواد مرتبط به برگزاری نحوه انتخابات میان دوره ای مجلس و اختصاص شعب ویژه جرایم و تخلفات انتخاباتی است. کمیسیون فردا دوشنبه 22 اسفند نیز جلسه دارد و باقی مواد ارجاعی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را بررسی می کند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها