با توافق تهران_ریاض، وابستگی به دلار چگونه از بین می‌رود؟

کد خبر: 1210358

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه ما توانسته‌ایم بعد از ۷ سال با عربستان توافق کنیم، یک رخداد مثبت است و این توافق محصول دیپلماسی ایران و تغییراتی است که در ریاض اتفاق افتاده است.

با توافق تهران_ریاض، وابستگی به دلار چگونه از بین می‌رود؟

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس روابط بین‌الملل در برنامه سلام تهران درباره اهمیت و تاثیر توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان گفت: در ظاهر و با توجه به تحلیل‌هایی که مطرح است، اینکه ما توانسته‌ایم بعد از ۷ سال با عربستان توافق کنیم، یک رخداد مثبت است. این تعهد محصول دیپلماسی ایران و تغییراتی است که در ریاض اتفاق افتاده است.

وی افزود: نکته مهم در اینجا نقش چین است. ورود چین به این عرصه به این معناست که دوران گذار در حال شکل دادن اتفاقاتی است. اکنون بحثی مبنی بر اتمام دوره یک‌جانبگی آمریکا مطرح است که این باعث وقوع تحولاتی در معادلات بین‌المللی خواهد بود.

وی در ادامه گفت: کشورهایی مانند ایران، روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل جایگاه ویژه‌ای در این معادلات خواهند داشت. از ترشحات این تحولات می‌توان به تغییر معادلات بین ایران و عربستان از موضع مخاصمه‌آمیز به تعامل اشاره کرد.

ظهره‌وند اظهار کرد: به عنوان مولفه‌ای دیگر در این تغییرات می‌توان به رابطه‌ای که سعودی با چین در بحث فروش نفت به یوان برقرار کرده است، اشاره کرد. سلطه دلار در اقتصاد بین‌الملل همواره بحثی مطرح بوده است. بعد از جنگ جهانی دوم این نقش برای سعودی تعریف شد که با فروش نفت به دلار، پشتوانه‌ای داشته باشد. اکنون فروش نفت با یوان انجام می‌شود و توافقی مبنی بر تغییر این روند در دستور کار نیست.

وی افزود: دولت‌ها باید تلاش کنند اتکای خود را به دلار کاهش داده و از ارزهای ملی استفاده کنند. با یک نگاه ساده می‌توان به راحتی دریافت که بخش عمده‌ای از کشورهای غرب، بدهکاری‌های سنگین داشته و عملا ورشکسته هستند. در اینجا تنها بازی با دلار مطرح است. حال که این معادله دچار تغییر شده است، شکست دلار، به معنای شکست آمریکا و کشورهای غربی است.

ظهره‌وند اظهار داشت: مفاد این توافق‌نامه هنوز محرمانه بوده که این موضوعی بسیار طبیعی است. اما به هرحال قطعا موضوع یمن باید وارد فاز جدیدی شود و به علاوه محورهایی که عربستان در آن‌ها نقش اصلی را داشته است، از جمله مصر و امارات، نیز از فاز مخاصمه‌آمیز وارد تعامل خواهند شد. لذا برنده این ماجرا غرب آسیا و حوزه خلیج فارس خواهند بود.

وی در پایان گفت: در این مقطع و با این نوع کنشگری و شرایط گذار که در حال ملموس‌تر شدن است، اگر ما ترفندهای مناسب را به کار ببریم و همانند یک بازی شطرنج، حرکات درستی داشته باشیم، وابستگی ریال به دلار از بین خواهد رفت و به تبع آن قیمت دلار نیز کاهش خواهد یافت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها