در دیدار رئیس جمهور بلاروس:

قالیباف: تاریخ نشان داده آمریکایی‌ها دست از زیاده‌خواهی و یک‌جانبه‌گرایی برنمی‌دارند

کد خبر: 1210421

در دیدار رئیس جمهور بلاروس با دکتر قالیباف بر توسعه همکاری‌های کشاورزی، بانکی و حمل‌ونقل و تسهیل روابط دوجانبه برای تجار تأکید شد.

قالیباف: تاریخ نشان داده آمریکایی‌ها دست از زیاده‌خواهی و یک‌جانبه‌گرایی برنمی‌دارند

در دیدار رئیس جمهور بلاروس با دکتر قالیباف بر توسعه همکاری‌های کشاورزی، بانکی و حمل‌ونقل و تسهیل روابط دوجانبه برای تجار تأکید شد.

دکترمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، عصر امروز(دوشنبه، 22 اسفند ماه) با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس که روز گذشته در رأس هیأتی بلندپایه وارد تهران شده بود، دیدار و گفت و گو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار با ابراز امیدواری از اینکه این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط میان ایران و بلاروس باشد، گفت: شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای برای توسعه روابط دو کشور آماده است و بدون شک این توسعه به چگونگی اراده میان دو کشور بستگی دارد. ما این اطمینان را داریم که دولت و مجلس ایران و بلاروس رویکردهایی دارند که این سفر می‌تواند حقیقت آن را کامل کند تا توسعه روابط در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی ادامه یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای برای توسعه روابط فراهم است، عنوان کرد: این موضوع از این جهت به اقدامات دوجانبه بستگی دارد چرا که امروز همه ما نقش آمریکا را در اتفاقات جهانی می‌بینیم که چگونه تلاش دارد روند یکجانبه‌گرایی خود را توسعه دهد./خانه ملت

 محمدباقر قالیباف، در دیدار با لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس: ین سفر می‌تواند نقطۀ عطفی در روابط میان ایران و بلاروس باشد. شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای برای توسعۀ روابط دو کشور آماده است و بدون شک این توسعه به چگونگی اراده میان دو کشور بستگی دارد. ما این اطمینان را داریم که دولت و مجلس ایران و بلاروس رویکردهایی دارند که این سفر می‌تواند آن را کامل کند تا توسعۀ روابط در حوزۀ مسائل سیاسی و اقتصادی ادامه یابد.

 تاریخ نشان داده آمریکایی‌ها دست از زیاده‌خواهی و یک‌جانبه‌گرایی برنمی‌دارند | ناتو و غرب درمقابل کشورهایی ایستاده‌اند که می‌خواهند مستقل زندگی کنند

محمدباقر قالیباف، در دیدار با لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس:آمریکایی‌ها دست از زیاده‌خواهی خود برنمی‌دارند و تاریخ این موضوع را نشان داده است.

امروز ناتو و غرب در مقابل کشورهایی که قصد دارند مستقل زندگی کنند ایستاده‌اند. لازمۀ حل این مسئله این است که همکاری‌های بسیار نزدیکی با هم داشته باشیم و این موضوع را برای خود یک فرصت بدانیم تا یک تهدید.

سالیان سال است که تحت‌فشار آمریکایی‌ها و تحریم آن‌ها بوده‌ایم و در دهۀ اخیر با بهانه‌های مختلفِ آمریکایی‌ها و غربی‌ها، به‌خصوص در حوزۀ هسته‌ای، تحریم‌های شکننده‌ای به ما تحمیل‌ شده است.

ظرفیت سرمایه‌گذاری دوجانبۀ ایران و بلاروس تا چند میلیارد دلار می‌تواند افزایش یابد

 محمدباقر قالیباف، در دیدار با لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس:

نباید ملاحظات گذشته را داشته باشیم. به این معنا که نباید نگران برخورد آمریکا در قبال همکاری با یکدیگر باشیم. آمریکا هر کاری توانسته علیه کشورهای ما انجام داده و این روند را ادامه خواهد داد. اما باوجوداین کشور ما در دورزدن تحریم‌های اقتصادی و همچنین در پیشرفت‌های علمی تجربه‌های گران‌قیمتی داشته است.

 ما باید روابط اقتصادی، پولی و مالی و روابط حوزۀ حمل‌ونقل به‌ویژه در ارتباط با اوراسیا و همچنین همکاری‌های ترجیحی در بخش مبادلات و تسهیل روابط میان تجار و حمل‌ونقل و برقراری روابط میان اندیشمندان در حوزه‌های مختلف را آن‌قدر توسعه دهیم که سرمایه‌گذاری صدمیلیون دلاری خود را به چند میلیارد دلار برسانیم و این ظرفیت در هر دو کشور وجود دارد.

 روابط میان ایران و بلاروس در شانگهای و اوراسیا می‌تواند کمکی جدی و اساسی به اقتصاد دو کشور داشته باشد

محمدباقر قالیباف، در دیدار با لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس:توسعۀ روابط میان پارلمان‌های دو کشور را ضروری می‌دانم. گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و بلاروس رفت‌وآمد خود را داشته‌اند، لذا باید همکاری‌های خود را افزایش دهیم. قوانینی برای توسعۀ روابط وضع کنیم و در کنار آن نظارت و پیگیری برای اجرای توافقات داشته باشیم.

 روابط میان دو کشور در شانگهای و در اوراسیا می‌تواند کمک جدی و اساسی به حوزۀ اقتصادی دو کشور داشته باشد. برای توسعۀ اقتصادی باید در حوزه‌های پولی و مالی، ارتباط بانک‌های مرکزی و بانک‌های عامل ارتباطمان را به‌سرعت برقرار کنیم.

می‌توانیم همکاری‌هایی اساسی در حوزۀ کشاورزی و حمل‌ونقل داشته باشیم. هرچقدر روابط دوجانبه را برای تجار تسهیل کرده و برای آن از ظرفیت مردمی استفاده کنیم، می‌توانیم بستر بهتری را برای توسعۀ روابط دو کشور فراهم کنیم.

از رئیس مجلس بلاروس برای سفر رسمی به ایران دعوت می‌کنم. حضور ایشان در ایران می‌تواند به تحقق اهداف و راهبردهای ما کمک کند.

 لوکاشنکو: با اقدامات امروز، حجم تبادلات دوجانبه به ۳ برابر افزایش‌ می‌یابد | حجم تبادلات صدمیلیون‌دلاری در قیاس با ظرفیت همکاری ایران و بلاروس همچون قطره‌ای در میان دریاست

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در دیدار با محمدباقر قالیباف:این سفر، و هر آنچه امروز به توافق رسیدیم، صفحۀ جدیدی در کتاب توسعۀ همه‌جانبۀ روابط میان دو کشور است.

توسعۀ روابط اقتصادی نیازمند اقدامات بموقع است. تأخیرهایی در گذشته در روند توسعۀ روابط داشتیم که باید با ارادۀ طرفین جبران شود.

امروز به این ضرورت رسیده‌ایم که باید به توافقاتی برسیم که قابلیت اجرا داشته باشد. ازاین‌رو حجم تبادلات دوجانبه امروز به ۳ برابر افزایش‌ یافته است. حجم تبادلات صدمیلیون‌دلاری همچون قطره‌ای در میان دریاست.

 لوکاشنکو: برای کشور عزیزی همچون ایران، هیچ دری در بلاروس بسته نیست

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در دیدار با محمدباقر قالیباف:برای کشور دوست و عزیزی مثل ایران هیچ دری بسته نیست و درِ همۀ مراکز تولیدی و فناوری ما برای آن‌ها باز بوده و آمادۀ همکاری هستیم.

از طرف بلاروس هیچ محدودیتی برای توسعۀ روابط وجود ندارد. ما در طول دوران استقلال هر توافقی با هر کشوری داشتیم، اجرا کردیم. لذا این اطمینان را برای اجرای توافقات با کشور شما نیز خواهم داد.

مشکلاتی در حوزۀ مسائل بانکی وجود دارد که حل‌ نشده، لذا پس از بازگشت به مینسک دستور خواهم داد که حتماً این موضوع برطرف شده و مدل روابط بانکی شما با روسیه را به‌عنوان یک الگو قرار خواهیم داد.

لوکاشنکو: اگر میان کشورهای تحریم‌شده اتحاد ایجاد می‌شد، قطعاً آمریکا نمی‌توانست از این ابزار خود استفاده کند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس در دیدار با محمدباقر قالیباف:حتی اگر کسی نخواهد مشکل را برطرف کند، بالاخره روزی به این ضرورت می‌رسیم که راهی جز همکاری با هم نداریم و اگر مشکلات را حل‌وفصل نکنیم، نمی‌توانیم توسعۀ روابط را به‌خوبی داشته باشیم. نکتۀ مهم دیگر شما، دربارۀ عبور از مسائل تحریم و ضرورت اتحاد و انسجام میان کشورهای تحریم شده بود.

واقعیت این است که امروز آمریکا و کشورهای غربی تحریم‌های زیادی علیه برخی کشورها اعمال می‌کنند، اما اگر میان کشورهای تحریم‌شده اتحاد ایجاد می‌شد، قطعاً آمریکا نمی‌توانست از این ابزار خود استفاده کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها