گفت‌وگوی «فردا» با جعفر قادری

حتی بدون برجام اوضاع اقتصادی سال آینده بهتر می‌شود

کد خبر: 1211428

نماینده مردم در مجلس گفت: بدون برجام حتی اگر نگاه کنیم کشور سال آینده به دلیل افزایش سطح همکاریهای منطقه ای و بین المللی کشور وضع اقتصادی بهتری خواهد داشت.

حتی بدون برجام اوضاع اقتصادی سال آینده بهتر می‌شود

گروه سیاست سایت فردا: سال 1401 با تورم نزدیک 50 درصدی تمام شد و بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره عواقب تکرار این میزان تورم در سال آینده هشدار می دهند.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار فردا درباره وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده گفت: با توجه به گشایش هایی در حوزه های سیاسی، این مسئله تأثیرش را روی حوزه های اقتصادی می گذارد. معتقدم سال آینده امکان انتقال دانش فنی و تکنولوژی، فروش نفت و صادرات غیرنفتی بیشتری برای کشور وجود خواهد داشت.

وی افزود: کشور سال آینده از ظرفیت تعاملات سیاسی برای فاینانس و تأمین منابع مالی بسیاری از طرح ها و پروژه ها می تواند استفاده کند. در بسیاری از عرصه های اقتصادی نیز به تبع بهبود مناسبات سیاسی می توان شاهد گشایش های زیادی بود. در گذشته تعاملاتی با امارات داشتیم که تحت تأثیر مسائل سیاسی این تعاملات کاهش پیدا کرد اما دوباره این تعاملات افزایش پیدا خواهد کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: عمان، عربستان و عراق ظرفیت های خوبی برای همکاریهای اقتصادی دارند. البته در گذشته نیز با عراق تعاملات تجاری سطح بالایی داشتیم ولی این ارتباطات تجاری تحت تأثیر مسائل سیاسی ما با کشورهای عربی دچار فراز و فرود می شد. انتظار داریم در همکاری اقتصادی با عراق از این به بعد شاهد فراز و فرودهای یادشده نیز نباشیم.

وی با اشاره به ظرفیت های گسترش همکاری ایران و کشورهای عربی افزود: با بحرین، مصر و اردن هم زمینه همکاری داریم و این مسئله آورده های اقتصادی برای ایران خواهد داشت. همچنین پیش بینی می کنیم آمار ورود توریست از کشورهای عربی به ایران سال آینده افزایش یابد. در گذشته شیعیان عربستانی و بحرینی برای زیارت به شهرهای مذهبی ایران سفر می کردند که این سفرها از سرگرفته و ظرفیتی برای کسب درآمدهای ارزی برای کشور خواهد شد.

این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش آفرینی مثبت چین در حل مسائل منطقه خلیج فارس بیان کرد: سطح همکاری های اقتصادی تهران و پکن می تواند افزایش پیدا کند؛ ضمن آنکه بهبود روابط دیپلماتیک ما با کشورهای عربی روی روابط ما با پاکستان و افغانستان نیز تأثیر خواهد گذشت و طبعا در رقابت های منطقه ای وضع ما نسبت به ترکیه بهتر می شود.

قادری با اشاره به بهبود درآمدهای ارزی کشور در سال 1402 افزود: بدون برجام حتی اگر نگاه کنیم کشور سال آینده به دلیل افزایش سطح همکاریهای منطقه ای و بین المللی کشور وضع اقتصادی بهتری خواهد داشت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها