حمد بن جاسم: عراق نیازمند «دیکتاتوری عادل» مانند صدام حسین بود

کد خبر: 1211648

فارس: نخست‌وزیر پیشین قطر اظهاراتی جنجالی درباره سهم کشور‌های شورای همکاری در تجاوز سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق بر زبان آورد که با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

حمد بن جاسم: عراق نیازمند «دیکتاتوری عادل» مانند صدام حسین بود

مصاحبه اخیر «حمد بن جاسم» نخست وزیر اسبق قطر با شبکه بی‌بی‌سی که طی آن فاش کرد؛ کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس در جریان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، از حمایت از نیرو‌های آمریکایی خودداری نکردند و نیز تاکیدش بر این‌که عراق نیازمند «یک دیکتاتور عادل مانند صدام حسین» بود و همچنین افشای طرح ابتکاری قطر برای جلوگیری از حمله نظامی به عراق، با جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

وی در مصاحبه با شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی گفت: «ایالات متحده زمانی که تصمیم گرفت پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، این کشور را ترک کند، متقاعد شده بود که خروجش باعث ایجاد شکاف می‌شود و حضور عربی باید آن را جبران کند».

حمد بن جاسم افزود: «کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس در زمان حمله آمریکا به عراق و سرنگونی نظام صدام، تامین حمایت از نیرو‌های آمریکایی را رد نکردند».

نخست وزیر پیشین قطر که در زمان حمله عراق به کویت وزیر امور خارجه بود، ضمن تاکید بر اینکه حمله صدام به کویت قابل بخشش نیست، گفت که به همان میزان، اشغال عراق از سوی آمریکا قابل توجیه نیست، زیرا تنها به برکناری شخص صدام از قدرت ربط نداشت، بلکه عامدانه دولت عراق را ویران کرد.

حمد بن جاسم در ادامه افزود: «کشور‌های عضو شورای همکاری از جمله قطر و عربستان سعودی در جریان حمله نیرو‌های آمریکایی به عراق برای سرنگونی صدام حسین، حمایت از نیرو‌های آمریکایی را رد نکردند و بیشتر موشک‌های کروز و هواپیما‌هایی که عراق را هدف حمله و بمباران قرار می‌دادند از کشور‌های حاشیه خلیج [فارس] شلیک می‌شدند».

وی در سالروز اشغال عراق فاش کرد: «همه کشور‌های حاشیه خلیج [فارس]از جمله عربستان سعودی و قطر از تصمیم اشغال عراق حمایت کردند و از کشور‌های ما موشک شلیک شذ، تانک وارد شد، هواپیما پرواز کرد و عراق اشغال شد».

وی افزود که شخصا پیش از حمله آمریکا به عراق، به این کشور رفت و طرح ابتکاری قطر که مبتنی بر کناره گیری صدام از زندگی سیاسی و برگزاری انتخابات بود را ارائه کرد، اما جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا از مناقشه در خصوص این ابتکار عمل خودداری کرد و بر تصمیمش برای آغاز جنگ پافشاری کرد.

وی افزود: «حتی او (صدام) از من سوال پرسید و گفت: من می‌فهمم که به کویت حمله کردم و می‌فهمم کویت می‌خواهد از ما انتقام بگیرد؛ اما شما و عربستان چرا؟ من گفتم که اول به شما گفتم که شما اگر این کار را علیه کویت انجام دهید، تنها روی کویت تاثیر نمی‌گذارد بلکه همه کشور‌های شورای همکاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شما این کار را کردی، بنابراین شما برای ما به عنوان کشور‌های کوچک منطقه خطرناک شدید و به همین دلیل باید در روند حل این مشکل با کناره‌گیری از صحنه سیاسی همکاری کنید تا عراق حفظ شود».

بن جاسم در ادامه با تاکید بر این‌که «عراق صرف‌نظر از این‌که سنی یا شیعه باشد، یک کشور عربی است و بخش مهمی از جهان عرب به شمار می‌رود و نیازمند دیکتاتوری عادل! مانند صدام حسین بود».

این اظهارات نخست‌وزیر پیشین قطر، با جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد و برخی تاکید کردند که بخش مربوط به حمایت عربستان سعودی از تجاوز آمریکا به عراق، صحیح نیست.

به عنوان مثال، «صباح الخزاعی» تحلیلگر دانشگاهی و سیاسی عراقی مقیم بریتانیا، با انتشار ویدئویی از «سالم الجمیلی» رئیس بخش آمریکا در دستگاه اطلاعاتی عراق پیش از تجاوز آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نوشت: شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر پیشین قطر در اظهاراتی تلویزیونی به مناسبت بیستمین سالگرد اشغال عراق گفت که همه کشور‌های خلیج [فارس]حتی عربستان سعودی در اشغال عراق سهیم بودند. این درست نیست، زیرا عربستان سعودی این حمله را رد کرد و این سالم الجمیلی رئیس بخش آمریکا در دستگاه اطلاعاتی عراق پیش از سال ۲۰۰۳ است که بر این امر صحه می‌گذارد.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نوشتند که نخست‌وزیر پیشین قطر به خوبی می‌داند که دوحه در این اشغالگری سهیم بوده و مرکز عملیات علیه عراق بود، اما به کذب، در این مصاحبه عربستان سعودی را نیز شریک جرم خود کرده است، زیرا عربستان اساسا با حمله به عراق مخالف بود.

در سال ۲۰۰۳ دولت آمریکا به ریاست جمهوری جرج بوش پسر، دو اتهام بین‌المللی را علیه دولت عراق طرح کرد که هرگز اثبات نشد: وجود سلاح‌های کشتار جمعی شیمیایی در عراق و ارتباط دولت این کشور با تروریست‌های القاعده.

با این سناریوی آمریکایی و همکاری سازمان‌های بین‌المللی آمریکا با برنامه‌ای از پیش طراحی شده، حمله به عراقدر تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۰۳ و با شعار «عملیات آزادی عراق» کلید خورد. در این حمله غافلگیرانه و گسترده آمریکا با ۱۴۸۰۰۰ نیرو، بریتانیا ۴۵۰۰۰، استرالیا ۲۰۰۰ و لهستان با ۱۹۴ نیرو به صورت مستقیم حاضر شدند. علاوه بر این، ۲۹ کشور دیگر از جمله ژاپن، کره، اسپانیا و .. با ارسال کمک‌های لوجستیکی به آمریکا کمک می‌کردند.

در جریان این تجاوز، طبق آمار رسمی حدود یک میلیون و دویست عراقی قتل عام شدند که نزدیک به نیمی از آن‌ها زن و کودک بودند. به اذعان «ایگور کریلوف»، فرمانده واحد دفاع زیستی، شیمیایی و پرتویی ارتش روسیه، به بهانه بیستمین سالروز تجاوز آمریکا به عراق، اذعان می‌کند که آمریکا در این حمله، دستکم از ۳۰۰ تن اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده است و در آن زمان، برای حمله به اهدافی در شهر‌های عراق از جمله العماره، بغداد، بصره، کربلا و الفلوجه، از اورانیوم به شکل گسترده استفاده می‌کرد.

وی افزود: به خاطر استفاده از این گلوله‌ها، وضعیت پرتویی در شهر الفلوجه بسیار بدتر از شهر‌های هیروشیما و ناکازاکی بود. این شهر، چرنوبیل دوم نامیده می‌شود. به گفته دولت عراق، در سال ۲۰۰۵، میانگین ابتلا به سرطان در این کشور به خاطر استفاده از گلوله‌های [حاوی]اورانیوم ضعیف شده از ۴۰ به ۱۶۰۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است. بغداد به همین دلیل از آمریکا در سال ۲۰۲۲ شکایت کرد و خواستار پرداخت غرامت شد.

وی تصریح کرد: گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده به طور خاص، از سوی ناتو مورد استفاده قرار گرفت.

در توجیه استفاده از این سلاح‌های کشنده، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه پیش مدعی شد که مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده سلاح‌های متعارف هستند و خطر رادیواکتیو ایجاد نمی‌کنند. استفاده از این نوع مهمات بسیار رایج است و برای دهه‌هاست که مورد استفاده قرار گرفته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها