گفت‌‌وگوی «فردا» با عباس سلیمی‌نمین درباره سخنان اول فروردین اخیر رهبر انقلاب

نیازمند به روز شدن برای کارآمدی هستیم

کد خبر: 1211874

عباس سلیمی‌نمین گفت: اگر در دیانت نقش مردم کمرنگ شود دیانت هم کمرنگ می‌شود؛ بنابراین دیانت و جمهوریت از هم جدانشدنی است و اگر هر یک تضعیف شود دیگری هم تضعیف خواهد شد.

نیازمند به روز شدن برای کارآمدی هستیم

گروه سیاست سایت فردا: رهبر معظم انقلاب در یکم فروردین امسال در حرم رضوی به نکات بسیار مهمی اشاره کردند که نه‌تنها از آن نکات می‌توان راهبردهای سال جاری را به دست آورد بلکه موضوعات این سخنرانی معطوف به آینده سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران است که حتما تمام کارگزاران نظام باید آنها را در دستور کار خود قرار دهند. در این مجال سعی کردیم در گفت‌وگو با عباس سلیمی‌نمین، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، ابعاد دو محور سخنان ایشان یعنی ضرورت ایجاد تحول و حفظ توأمان جمهوریت و اسلامیت نظام را بیشتر بررسی کنیم.

سلیمی‌نمین در ابتدا درباره ضرورت شکل‌گیری تحول به «فردا» گفت: «پیرو سخنان رهبر انقلاب باید گفت که هر جامعه‌ای نیاز دارد که مرتب خودش را بازسازی کند؛ یعنی مانند یک موجود زنده رو به جلو حرکت کند وگرنه دچار عقب‌ماندگی و انجماد می‌شود. جامعه ما به لحاظ ساختاری و روشی نیاز دارد خودش را به روز کند و از توانمندی‌های جدیدی برخوردار شود. ممکن است در جاهایی به این نتیجه برسیم که می‌توان اصلاحاتی انجام داد. فکر و بحث کنیم و از اندیشه‌های نو و دستاوردهای جدید استفاده کنیم تا تحولات نوینی را به وجود آوریم».

او ادامه داد: «در شیوه‌های حکمرانی هم باید تحول ایجاد کنیم. ما شیوه‌ای را تجربه کرده‌ایم که خوب هم بوده است اما خوب‌بودن شیوه‌ای که تاکنون پیموده‌ایم به معنی این نیست که شیوه‌های بهتری را تجربه نکنیم؛ بنابراین تحول لازمه‌ حرکت رو به جلو است و حتما می‌توان تحول ایجاد شود تا از شیوه‌های جدید، نو و پیش‌برنده استفاده شود. نظام ما یک نظام دینی است و طبیعتا در یک نظام‌ دینی می‌توان روش‌ها هر روز کارآمدتر از روز گذشته شود».

این فعال سیاسی درباره ضرورت حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام که یکی دیگر از نکاتی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، بیان‌کرد: «ما سال‌هاست که درباره بحث اینکه چگونه می‌توانیم به رأی مردم متکی باشیم، مطالعه کرده‌ایم و برایمان مهم بوده است. کسانی که صرفا بر جمهوریت تأکید می‌کنند و برای اسلامیت نظام ارزشی قائل نیستند، اتفاقا جمهوریت را هم سست می‌کنند زیرا وقتی مبنایی ثابت در جمهوریت قرار داده نشود، کانون‌های قدرت سلایق جامعه را هدایت می‌کنند. زمانی این کانون‌ها نمی‌توانند ذائقه مردم را به نفع خود تغییر دهند که یک اصول ثابت یعنی اسلامیت وجود داشته باشد. کسانی که نسبت به اصول بی‌توجه هستند حتما نمی‌توانند جمهوریت را هم به صورت واقعی پی بگیرند. از این سمت اگر کسانی صرفا بر اسلامیت تأکید کنند و به جمهوریت بی‌تفاوت باشند دین‌مداری بی‌محتوایی را پیش گرفته‌اند؛ یعنی دیانتی که در آن مردم‌ حضور ندارند انحرافی جدی است زیرا همه ادیان الهی بر حضور‌ مردم تأکید کرده و قصد کمال و رشد مردم را داشته‌اند. اگر در دیانت نقش مردم کمرنگ شود دیانت هم کمرنگ می‌شود؛ بنابراین دیانت و جمهوریت از هم جدانشدنی است و اگر هر یک تضعیف شود دیگری هم تضعیف خواهد شد».

سلیمی‌نمین در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا هدف آنهایی که با تأکید بر دیانت قصد تضعیف جمهوریت را دارند، دغدغه دین است یا دین را به ابزاری برای کسب قدرت سیاسی تبدیل کرده‌اند، گفت: «این سخن شما درست است و در آنهایی که تنگ‌نظری سیاسی دارند و جمهوریت را تضعیف می‌کنند، انگیزه سالمی دیده نمی‌شود. کسانی که انتخابگر بودن انسان را نادیده می‌گیرند در مسیر اسلامیت و دیانت قرار ندارند و انگیزه‌های دیگری دارند و از مبانی و مقولاتی که در جامعه ارزشمند هستند مانند دین سوءاستفاده می‌کنند تا به اهداف سیاسی خود برسند و می‌توان گفت که تضعیف‌کنندگان جمهوریت دغدغه دین هم ندارند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها