در مصاحبه با فایننشال تایمز:

حسین شریعتمداری: راه مقابله با زنان بی حجاب افزایش آگاهی است

کد خبر: 1212056

مدیر مسئول کیهان: زنان بی حجاب قانون را زیر پا می گذارند.. اما راه مقابله با آنها دستگیری نیست، بلکه افزایش آگاهی است.

حسین شریعتمداری: راه مقابله با زنان بی حجاب افزایش آگاهی است

روزنامه "فایننشال تایمز" در گزارشی اختصاصی از تهران وضعیت جامعه ایرانی را با وجود گذشت نزدیک به 7 ماه از آغاز اعتراضات در پی مرگ مهسا امینی مورد بررسی قرار داده و در این راستا با تنی چند از صاحب نظران و تحلیلگران اصلاح طلب و اصولگرا به مصاحبه نشسته است.

به گزارش عصرایران در بخشی از این گزارش مفصل با اشاره به تسامح جمهوری اسلامی ایران نسبت به برخی زنانی که پس از ناآرامی های اخیر به صورت بدون حجاب در انظار و معابر عمومی تردد می کنند، آمده است:

برخی تحلیلگران ایرانی حامی اصلاحات تخمین می زنند که حدود 2 میلیون نفر در تظاهرات اعتراضی شرکت داشتند، اما "حمیدرضا ترقی" از سیاستمداران بانفوذ اصولگرا و از مقامات ارشد کمیته امداد امام خمینی – بزرگ ترین موسسه خیریه دولتی ایران-  می گوید که نظارت پهپادها این تعداد را "حدود 500هزار نفر" نشان می دهد. او بیشتر معترضان را "جوانانی که فریب (جریان سازی) رسانه های اجتماعی را خورده اند" توصیف می کند.

ترقی در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی از اعتراضات چه درس هایی گرفته است، سازش ناپذیر است و این سوال را مطرح می کند که «چرا باید جمهوری اسلامی مطالبات [ انبوه کسانی که چهل و چهارمین سالگرد انقلاب را جشن گرفتند]  را رها کرده و به 2 تا 3 درصد جمعیت ایران توجه کند؟»

حسین شریعتمداری در مصاحبه با فایننشال تایمز: راه مقابله با زنان بی حجاب دستگیری نیست، بلکه افزایش آگاهی است

او گفت:" ما باید نقاط ضعف و قوت خود را بهتر درک کنیم. یکی از نقاط ضعف ما آزادسازی شبکه های اجتماعی بود که در دولت قبلی اتفاق افتاد."

او افزود: " سیستم آموزشی ما باید بتواند جوانان را در راستای آرمان های انقلاب تربیت کند. جوانان ما باید باید اسلامی‌تر و میهن‌پرست‌تر تربیت شوند و باید پرچم ملی را دوست داشته باشند."

دیگر محافظه کاران برجسته نیز دیدگاه مشابهی دارند. "حسین شریعتمداری" مدیر مسئول روزنامه کیهان، که سخنگوی اصولگرایان تندرو است، بین تشبیه «آشوبگران» به تروریست ها و توصیف معترضان به عنوان "جوانان گمراه" در نوسان است.

او از اینکه برخی از زنان حجاب را کنار می گذارند ناراضی است و می گوید: «این کار درستی نیست، آنها قانون را زیر پا می گذارند... به تدریج می‌توان آنها را از این موضوع آگاه کرد، اما راه مقابله با آنها دستگیری آنها نیست، بلکه افزایش آگاهی است... سال آینده، اگر به اینجا بیایید، این زنان بی حجاب در معابر را نخواهید دید."

او می افزاید: « انقلاب زمانی تضعیف می شود که مردم دست از اسلام بردارند و این غیرممکن است.»

شریعتمداری درباره راه حل اختلافات و امکان مصالحه بین معترضان و حامیان حکومت نیز معتقد است:" بحث و جدل بین دیدگاه های مختلف امری عادی است" اما با این تصور که امتیازات قابل توجهی به معترضان و سکولارها داده خواهد شد، مخالفت می‌کند.

او در این باره می گوید:" اگر باب گفتگو را ببندید، جمهوری اسلامی با مشکل مواجه می شود، اما آیا کسی [در نظام] از اعتراضات حمایت کرد؟ نه. خیلی طبیعی است که در یک خانواده اتفاقی بیفتد و شما سعی کنید بفهمید چه اتفاقی افتاده است. این بدان معنا نیست که ما بر سر اصول مصالحه کنیم."

منبع: عصر ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها