بازداشت خبرنگار "وال استریت ژورنال" به اتهام جاسوسی در روسیه

کد خبر: 1212434

طبق اطلاعات سرویس امنیت فدرال روسیه، خبرنگار دفتر مسکو روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال"، به ظن جاسوسی در راستای منافع دولت آمریکا و هنگام جمع آوری اطلاعات محرمانه دولتی درباره فعالیت مجتمع صنایع نظامی روسیه، در شهر ایکاترینبورگ بازداشت شده است.

 بازداشت خبرنگار "وال استریت ژورنال" به اتهام جاسوسی در روسیه

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، ایوان گرشکوویچ،  شهروند آمریکایی و خبرنگار روزنامه "وال استریت ژورنال"، در شهر ایکاترینبورگ بازداشت شد. دفتر مطبوعاتی سرویس امنیت فدرال روسیه امروز پنجشنبه گزارش داد که این خبرنگار مظنون به جاسوسی به نفع دولت ایالات متحده است.

این روزنامه نگار دارای اعتبارنامه رسمی خبرنگاری بوده و در دفتر این روزنامه در مسکو کار می کرد.

طبق این اطلاعات، "مشخص شده که گرشکو ویچ، متولد سال 1991، بر اساس دستورالعمل های دریافتی از ایالات متحده آمریکا، اطلاعاتی را جمع آوری کرده است که اسرار دولتی در خصوص فعالیت‌های یکی از شرکت های مرتبط با مجتمع صنایع نظامی روسیه است. این روزنامه نگار خارجی در حین تلاش برای به دست آوردن اطلاعات محرمانه در شهر ایکاترینبورگ، بازداشت شده است".

دپارتمان تحقیقات سرویس امنیت فدرال از هم اکنون یک پرونده جنایی بر اساس  ماده 276 قانون جزایی فدراسیون روسیه (مربوط به "جاسوسی") تشکیل داده است.

در  همین رابطه، روزنامه "وال استریت ژورنال" در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر شده، ضمن تأیید این مسئله که ایوان گرشکوو یچ در دفتر مسکو  این نشریه کار می کرد، به شدت نسبت به امنیت  روزنامه نگار خود که در روسیه بازداشت شده، ابراز نگرانی کرده است.

ضمن اینکه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز یادآور شده است که فعالیت ایوان گرشکوویچ،  خبرنگار وال استریت ژورنال در شهر ایکاترینبورگ، به روزنامه نگاری هیچ ارتباطی نداشت. به گفته وی، این نخستین بار نیست که از فعالیت روزنامه نگاری یک شهروند غربی برای پوشش قرار دادن اقدامات جاسوسی مورد استفاده قرار گرفته است.

پیش از این، در اواسط ماه مارس، سرویس امنیت فدرال روسیه یکی از ساکنان استاوروپول  را به دلیل همکاری با سرویس امنیت ویژه اوکراین بازداشت کرد. فرد بازداشت شده مشغول جمع آوری و انتقال اطلاعات و تصاویری در مورد ایستگاه‌های راه آهن و واحدهای نظامی این منطقه بود تا بعداً آنها را به طرف اوکراینی منتقل کند./ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها