طغیانی: قانون مالیات بر سوداگری کمک به دولت برای مهار تورم است

کد خبر: 1212554

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عوامل تورم‌زایی سوداگری است که در این راستا قانون مالیات بر سوداگری که بخش اعظم آن در مجلس تصویب شده، کمکی به دولت در راستای مهار سوداگری با استفاده از ابزار مالیات است.

 طغیانی: قانون مالیات بر سوداگری کمک به دولت برای مهار تورم است

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اهمیت موضوع تولید در اقتصاد کشور اظهار داشت: از دهه ۵۰ به بعد با وجود آمدن شوک نفتی و رشد ناگهانی قیمت نفت تقاضای کل در کشور افزایش پیدا کرد و در ادامه شکافی میان تقاضا و عرضه کل ایجاد شد که نفت آن را پر می‌کرد اما در دهه‌های بعد نیز این مورد کاهش پیدا نکرد زیرا در دهه ۶۰ موضوع جنگ مطرح بود و هزینه‌های سنگینی داشت، در دهه ۷۰ موضوع سازندگی مطرح و در دهه ۸۰ نیز اوضاع نفت خوب بود.

وی با بیان اینکه در دهه ۹۰ به‌دلیل تحریم‌ها برای اولین بار شکاف میان تقاضا و عرضه کل خود را نشان داد، افزود: در این دهه شاهد بودیم که رهبر انقلاب بر موضوع تولید تأکیدی ویژه داشتند زیرا تولید تنها راه پر کردن فاصله میان عرضه و تقاضا است و در این راستا حتی اگر مصارف کاهش پیدا کند، سرمایه‌گذاری بخشی دیگر از تقاضای کل است و باید با سرمایه‌گذاری تولیدمان سالانه افزایش پیدا کند.

طغیانی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر موضوع تولید تصریح کرد: جهش تولید، رونق تولید، رشد تولید و تأکیدات رهبر انقلاب در این سال‌ها زنجیره‌ای است که به‌دنبال پر کردن فاصله‌ای است که در دهه‌های قبل به‌وجود آمده و منشأ اصلی آن بسیاری از مشکلات اقتصادی مانند جهش نرخ ارز است که بخشی از آن ریشه‌های پولی، سوداگری و انتظارات است اما عامل اصلی این مشکل بالا بودن تقاضای کل اقتصاد است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر شکاف میان تقاضا و عرضه پر شود اقتصاد ایران به ثبات می‌رسد، عنوان کرد: ریشه بخشی از مشکل تورم که با آن مواجه هستیم به همین شکاف باز می‌گردد زیرا مابه‌التفاوت آن به شکل تولید وارد اقتصاد نمی‌شود بلکه به سمت خلق پول و اعتبار بانکی می‌رود و در نتیجه افزایش قیمت‌ها رقم می‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه تمام این موارد  نشان‌دهنده این است که شعار سال نسبت به شرایط موجود کشور شعاری حساب شده و هوشمندانه است و در این مسیر راهی دیگر نداریم، گفت: برای حل برخی از مشکلات بیرونی دشمن باید از ضربه زدن به حوزه اقتصادی مأیوس شود و این مورد منوط به تقویت اقتصاد کشور، تولید و حل مسائل مذکور است.

طغیانی پیرامون عوامل افزایش تورم بیان داشت: در اقتصاد کلان زمانی که تقاضای کل بالایی داریم، این تقاضا باید از جایی تأمین شود یعنی اگر درباره دولت است در قالب بودجه و کسری بودجه مطرح می‌شود که تأمین آن با بدهی به بانک، چاپ اوراق و چاپ پول انجام که این موارد باعث تورم می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیرامون نقش مجلس در مسیر مهار تورم توضیح داد: در گذشته بانک مرکزی معتقد بود ابزار لازم برای نظارت بر بانک‌ها را ندارد و نمی‌تواند با بانک‌های متخلف برخورد مؤثر داشته باشد اما در حال حاضر با اصلاح قانونی که در مراحل نهایی خود است و به‌زودی ابلاغ می‌شود، این اجازه داده شده همچنین یکی از عوامل تورم‌زایی سوداگری است که در این راستا قانون مالیات بر سوداگری که بخش اعظم آن در مجلس تصویب شده، کمکی به دولت در راستای مهار سوداگری با استفاده از ابزار مالیات است.

وی ادامه داد: در بودجه نیز تلاش کردیم تا بار اضافه‌ای بر دوش دولت گذاشته نشود تا بتواند بودجه مد نظر خود را اجرا کند و شاید در سال‌های اخیر بیشترین همراهی بود که با دولت در تصویب دولت انجام شد.

طغیانی پیرامون برنامه‌های مدنظر مجلس برای حمایت از تولیدکنندگان اظهار کرد: قانون مالیات بر سوداگری اثرات تولیدی نیز دارد، در کنار این مورد در مجلس قوانین خوبی برای تولید از جمله رفع موانع کسب و کار، تقویت تولید رقابت‌پذیر، تبصره ۱۸ و تسهیلات تولید و نظارت جدی‌تر بر قوانین مطرح است اما در هیچکدام از موارد مذکور رکود ایجاد نمی‌شود و تنها انضباط‌بخشی اقتصاد رقم می‌خورد.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها