چند ماموریت رییس جمهور برای اعضای کابینه

کد خبر: 1212583

ارائه نسخه عملیاتی مهار تورم توسط وزرای اقتصادی دولت، پرداخت مطالبات کشاورزان، تصویب اصلاحات آیین‌نامه اجرایی طرح مولدسازی دارایی‌های دولت و دو توصیه جدی رئیس جمهور به برخی بانک و شرکت های صادراتی از مهمترین رخدادها و اقدامات دولت در هفته نخست سال بود.

چند ماموریت رییس جمهور برای اعضای کابینه

نخستین هفته سال دولت با دیدار عیدانه صدها نفر از کارگزاران نظام با رئیس جمهور آغاز شد، دیداری ۲ ساعته که اصل کلام را آقای رئیسی تاکید بر بسیج همه ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی منسجم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ و سال تداوم و تلاش مضاعف و شبانه‌روزی دولت برای خدمتگزاری عنوان کرد.

در همین روز نخستین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲ با موضوع بررسی راهکارهای تحقق شعار سال، عصر روز شنبه به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد که خروجی این نشست یک تکلیف برای وزرای اقتصادی دولت دربرداشت؛ اینکه باید برنامه‌های پیشنهادی خود را در قالب نسخه عملیاتی و اجرایی مهار تورم و رونق تولید ارائه کنند.

خوزستان حلقه وصل

نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور در سال جدید به استان خوزستان و پس از ماه رمضان است که این خبر توسط معاون اجرایی رئیس جمهور اعلام و دلیل این انتخاب هم پروژه‌های مهم در دستور کار این استان عنوان شد.

این درحالی است که حُسن ختام سفر رئیس جمهور در پایان سال گذشته به همین استان بود. او در ۲۹ اسفند و ساعات پایانی سال به آبادان سفر و بخش اول فاز ۲ پالایشگاه این استان را افتتاح کرد. رئیس که در مدت فعالیت کاری خود چهار بار به صورت پروژه ای و استانی به این استان سفر کرده است، حال سفر استانی خود را در ۱۴۰۲ به این استان آغاز می کند.

نخستین ماموریت و تکلیف از پاستور

نخستین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۲ یکشنبه یک ماموریت و یک تکلیف دربرداشت. رئیس جمهور در این نشست وزارت جهادکشاورزی را مکلف کرد پول محصولات خریداری شده از کشاورزان را به موقع پرداخت کنند و همچنین سازمان برنامه و بودجه را مأمور کرد با توجه به تغییراتی که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ارائه شده از سوی دولت، متمم و اصلاحیه آن را هر چه سریع‌تر تدوین کند تا به مجلس ارسال شود.

دو توصیه مهم

رئیس جمهور در هفته ای که گذشت در همایش سراسری مدیران دولت حضور یافت و توصیه های مهم و جدی را بیان کرد که نخستین توصیه به معضل اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی و آثار تورمی شدید آن اشاره داشت و تاکید کرد که این موضوع باید رفع و جلوی اضافه برداشت این چند بانک به طور قاطع گرفته شود.

دومین توصیه به سیاست‌های جدید ارزی کشور و بانک مرکزی و ضرورت اجرای این سیاست‌ها از سوی همه شرکت‌های صادراتی اختصاص داشت که تصریح کرد اگر شرکتی ارز صادراتی خود را مطابق دستورالعمل بانک مرکزی عرضه نکند، مدیرعامل و هیات مدیره آن شرکت باید عزل شوند.

هشتاد و سومین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در نخستین یکشنبه سال با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای و سایر اعضا برگزار شد و در این جلسه آخرین اصلاحات آیین‌نامه اجرایی طرح مولدسازی دارایی‌های دولت مطرح و به تصویب رسید.

دومین ماموریت در خیابان آزادی

آقای رئیسی در اولین جلسه شورای‌عالی اشتغال در سال جدید بر چند مورد تاکید کرد که نخست اقدام جهادی بخش اجرایی و نهادهای انقلابی برای اشتغال‌آفرینی در استان‌های دارای آمار بیکاری بالاتر، دوم ؛ تداوم روند رفع موانع کسبو کار در سال جدید، سوم؛تامین به موقع اعتبارات دستگاه‌ها برای عمل به تعهدات اشتغالزایی بود.

رئیس جمهور در این جلسه به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماموریت داد اشتغالزایی و کاهش معضل بیکاری بویژه ایجاد اشتغال برای اقشار تحصیل‌کرده در استان‌های دارای آمار بیکاری بالاتر را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور هم در همین روز در مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی حضور یافت و بازدید میدانی را از محورهای مواصلاتی تهران داشت.

نشست رمضانی رئیس جمهور با جمعی از استادان دانشگاه و دانشمندان یک درصد برتر جهان از برنامه این هفته دولتبود.

البته نخستین ضیافت افطار امسال رییس جمهور پنجم فروردین با جمعی از ایتام انجام شد.

آیت‌الله رئیسی در این ضیافت افطار با تاکید بر اینکه انسان در زندگی خود نباید تسلیم محدودیت‌ها شود، اظهار داشت: چه بسیار افراد موفقی هستند که محدودیت‌ها و کاستی‌های زندگی خود را تبدیل به انگیزه و فرصت‌هایی برای پیشرفت کرده و با توکل بر خدا و تلاش مضاعف به مدارج عالی اجتماعی رسیده و هم آینده خود را درخشان کرده‌اند و هم دستگیر دیگران شده‌اند.

سومین ماموریت در پاستور

رئیس جمهور چهارشنبه در نشست هیات دولت این هفته به معاون اول خود ماموریت داد با تشکیل کارگروهی از وزارت‌ امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، ضمن رصد تصمیمات دستگاه‌های اجرایی از هرگونه تصمیمی که منجر به افزایش تورم شود، جلوگیری به عمل آورند.

اعلام نتیجه پیگیری دستور رییس جمهور

در واپسین ساعات سال گذشته پرداخت حقوق معلمان با مشکل روبرو شده بود، رییس جمهور معاون اول خود را مأمور رسیدگی و رفع مشکل کرد.

آقای مخبر نیز ۹ فروردین نتیجه بررسی خود را در نامه ای به رییس جمهور ارایه کرد که بر اساس پیگیری های انجام شده مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت‌ آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل بوده است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها