رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه قرآن کریم:

باید نسبت به فساد و مشکلات اقتصادی حساس بود/ باید به آنچه شهدا در مسأله حجاب وصیت کردند پایبند باشیم

کد خبر: 1212769

رئیس جمهور گفت: قرآن کریم جلوه رحمانی وجود مقدس پرودگار است.

باید نسبت به فساد و مشکلات اقتصادی حساس بود/ باید به آنچه شهدا در مسأله حجاب وصیت کردند پایبند باشیم

حجت السلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز (شنبه) در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی قرآن که در مصلای تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز روز جمهور اسلامی و روز بسیار مبارکی است و روزی که مردم اراده کردند دین بر زندگی آنها حاکم باشد و محور تمام ارتباطات دین و آموزه‌های دینی و قرآنی باشد.

وی عنوان کرد: امروز به برکت نام مبارکت خدیجه کبری (س) که وجود مقدس او الگوی مردان و زنان در ایمان و ایستادگی در راه خدا و حمایت از دین است، روز بزرگی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم و ماهی است که انسان با آن می‌تواند یک شبه ره صد ساله را طی کند، است. امت پیامبر (ص) به برکت نام پیامبر و قرآن کریم این امکان را دارد که ره یک عمر را در لیله القدر یک شبه طی کند.

رئیسی بیان کرد: خوشا به حال آنانی که وجود و دل و جان خود را صرف قرآن کردند و حافظ قرآن کریم شدند و با قرآن انس دارند و علاوه بر قرائت آن را می‌فهمند. خوشا به حال آن‌هایی که عمل به قرآن و عمل به بایدها و نبایدهای قرآنی را سرلوحه خود قرار دادند.

وی اضافه کرد: حشر و نشر با قرآن در زندگی انسان سالک جریان دارد. خداوند به موجب رحمانیه خود ارسال رسول و انزال کتب داشته است. قرآن کریم جلوه رحمانی وجود مقدس پروردگار است. فرمود «علّم القرآن» و سپس فرمود «خلق الانسان» زیرا هم خلقت جسم انسان داریم و هم خلقت جان انسان.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۸ میلیارد انسان وجود دارد، تاکید کرد: اما خلیفه الله بودن انسان به معنای آن است که از مستخلف الانسان بودن رنگ می‌گیرد. رنگ خدایی دارد. خلافت مراتب دارد. انسانیت انسان در گروی ارتباط با قرآن و وحی است.

رئیسی گفت: «بیان» سخنی است که می‌تواند در پرتوی آیات نورانی قرآن و وحی شکل بگیرد. قلم هم همین است. هر مستور قلمی که مورد سوگند خدا قرار نمی‌گیرد. مستوری که تحول در زندگی انسان ایجاد می‌کند و انسان را به افکار فاضله پیوند دهد مقصود و منظور ذات مقدس کبریایی است. صمیمانه از تمام کسانی که این مجموعه را با محوریت کلام حق شکل دادند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: امام بزرگوار در چنین روزی از مردم خواستند نوع حکومت را انتخاب کنند و پرسیدند آیا انتخاب شما این است که اسلام در زندگی شما جریان داشته باشد؟ نگاه امام به رای مردم تشریفاتی نبود و حقیقتاً مردم را باور داشتند و این از جلوه‌ها و سیره و سلوک زندگی امام بود که مردم را باور داشتند و بیش از ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی رای قاطع دادند.

رئیس جمهور با اشاره به روند تدوین قانون اساسی تصریح کرد: امام اصرار به تدوین سریع قانون‌اساسی داشتند در حالی که برخی می‌گفتند برای این کار زمان باقی است. یکی از رفقای نلسون ماندلا گفت تمام قوانین اساسی کشورهای دنیا را مطالعه کردم و هیچ قانونی را جامع‌تر و کامل‌تر از قانون اساسی ایران پیدا نکردم. قانون اساسی ای که هم دموکراسی و هم آرمان در آن دیده شده است.

رئیسی افزود: برای همه چهره‌های قرآنی اعم از حافظان و قاریان قرآن ارزش قائل هستم اما آنچه وجود دارد تشویق و تاکید رهبری به توجه به این مطلب بود. ایشان شخصاً جلسات قرآنی را پیگیری می‌کردند و اگر اینها نبود ما شاهد فضای قرآنی موجود در کشور نبودیم. ایشان همواره مشوق چهره‌های قرآنی بودند. ان شاءالله بتوانیم ۱۰ میلیون چهره قرآنی در کشور داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه رویدادهای قرآنی در سراسر کشور قابل تقدیر است، گفت: جامعه قرآنی ما باید از ویژگی‌های متمکنین اجرای قوانین الهی بهره مند باشد. چهار اصل جامعه قرآنی اقامه نماز، زکات و امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها است. کسانی که امروز به برکت قرآن و به برکت خون شهدا این امکان را پیدا کردند که در حوزه‌ای بسط ید داشته باشند حتماً باید توجه کنند فضای اقامه نماز و خداخواهی باشد.

رئیس جمهور اظهار کرد: توجه به خدا خواهی و دیگر خواهی تا آخر ماه رمضان موج می‌زند. توجه به آحاد جامعه به ویژه نیازمندان و احساس مسئولیت نسبت به گسترش همه نیکی‌ها و انجام به موقع کارها و گره گشایی از امور و شجاعت در انجام کارها در همه جا و نهی از همه بدی‌ها و آنچه نباید جامعه اسلامی داشته باشد و احساس مسئولیت همگانی باید مورد توجه شود.

رئیسی عنوان کرد: در فرهنگ قرآنی ما علاوه بر رای دادن، عهد داریم به معنای آنکه تا آخر باید پای کار ایستاد. پیمان بتن میان آنچه بین امام و امت وجود دارد همین است. پیمان این مفهوم بسیار قوی‌تر از رای است.

وی تاکید کرد: اعتقاد و باور ما این است که این اصول و مبانی ما را در مسیر انجام وظیفه ثابت قدم می‌کند که مطمئن باشیم هر گونه ناملایمات و ایجاد مشکل و مانع را پشت سر خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور بیان کرد: خدمتگزاری دولتمردان در عرصه‌های مختلف ان شاءالله کار را به گونه‌ای پیش خواهد برد که رو به پیشرفت گام برخواهیم داشت.

وی اشاره کرد: در ورود به نمایشگاه از من خواستند در مورد حجاب و عفاف پیگیری کنیم. عفاف و حجاب امری دینی است و همه متدینین به دین اسلام روی حجاب تاکید دارند. حجاب فرد و جامعه را از هر آسیب و لغزشی مصون می‌دارد. سوال این است که اگر کسانی پیدا شدند گفتند ما این باور شما را نداریم، در اینجا مدارس علمی و فرهنگی و مدارس جای بحث و اقناع هستند و این محدودیت به بحث حجاب نیست. گفتگوی علمی و اقناع امر خوبی است اما مسأله این است که ما الزام قانونی داریم و پایبندی به قانون علی رغم اعتقاد نداشتن به آن قانون موجب گسترش قانون است.

رئیسی با اشاره به وصیت غالب و نقطه مشترک وصیت شهدا به اهمیت حجاب تصریح کرد: زنان و دختران نشان دادند به قانون پایبند هستند و از این پس نیز این پایبندی را نشان خواهند داد. به مردم و خانواده شهدا این امیدواری را می‌دهیم. باید به آنچه شهدا در مسأله حجاب وصیت کردند پایبند باشیم. اینکه باید نسبت به فساد و مشکلات اقتصادی حساس بود نیز درست است. اینکه نباید افراد اختلاس گر در جامعه میدان داشته باشند حرف کاملاً متینی است و هر که بخواهد در جامعه فساد ایجاد کند باید جامعه را از آن مصون کرد.

وی اضافه کرد: جامعه باید مورد نهی لسانی قرار گیرد. همه بایدها باید مورد توجه قرار گیرد و دولت و مردم عزیز همه به این مسأله توجه دارند. امید داریم به برکت قرآن وظیفه خود را بشناسیم و به آن عمل کنیم.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: خادمان قرآن ترویج قرآن را در دستور کار قرار می‌دهند و قرآن انسان‌ها را امیدوار می‌کند و روز جمهوری اسلامی انسان‌ها را امیدوار می‌کند. آنچه امروز در جامعه اسلامی ما بیش از هر چیز ضرورت دارد امید دادن به جامعه است. امروز رجل قرآنی معتقد هستند در جامعه اسلامی همواره باید با امید حرکت کرد. به برکت تلاش‌های امام و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب باید این مهم تحقق یابد./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها