السودانی: توافق ریاض - تهران بسیار مهم است / سوریه باید به اتحادیه عرب برگردد

کد خبر: 1212887

نخست وزیر عراق تاکید کرد: حمله به هر کشوری غیر قابل قبول است و از این رو اجازه استفاده از خاک عراق را برای حمله به کشورهای همسایه نمی دهیم.

السودانی: توافق ریاض - تهران بسیار مهم است / سوریه باید به اتحادیه عرب برگردد

«محمد شیاع السودانی» در گفت وگو با شبکه الجزیره افزود: این یک تعهد مبتنی بر قانون اساسی و اخلاق و از نظر ما، یک موضوع حل شده است.

وی هر چند از گروه های تروریستی ضد ایرانی فعال در خاک عراق، به عنوان «احزاب اپوزیسیون ایرانی» یاد کرد اما ابراز عقیده کرد که این گروه ها سالهاست به عنوان پناهنده در عراق حضور دارند.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه حضور این گروه ها به عنوان افرادی مسلح و با دراختیار داشتن اردوگاه و آموزش نظامی و یا ورود به خاک ایران و اقدامات مسلحانه، مردود است، افزود: قانون اساسی عراق این مساله را نمی پذیرد، هیچ کسی هم در تصمیمات ملی این کشور و استقلال رای ما دخالتی ندارد،بغداد تاکنون حتی یک روز هم تابع شرق یا غرب نبوده است.

حال عراق خوب اما با چالش فساد رو به رو است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شرایط کنونی حال عراق خوب است، با خود آشتی کرده، بر تروریسم پیروز شده و همه مردم این کشور در یک جبهه ایستاده اند.

السودانی با اشاره به وجوه مثبت و منفی شرایط کنونی در عراق، به اولویت های دولتش برای تحقق آرمان های ملت اشاره و اضافه کرد: نمی توانم نسبت به گاز عراق که در حال سوختن است و همزمان سالانه ۸ تریلیون دینار واردات گاز به کشور صورت می گیرد، بی تفاوت باشم. باید جلوی این هدررفت را گرفت.

السودانی تاکید کرد: باید برنامه ای برای اصلاحات اقتصادی داشته باشیم که از فعال سازی بخش های مختلف شروع شود و در این زمینه لازم است از منابع طبیعی بهره ببریم، عراق یک کشور کشاورزی و صنعتی است و از منابع لازم برای تنوع بخشیدن به منابع درآمد خود برخوردار است.

نخست وزیر عراق توجه به بخش خصوصی را یکی از ارکان اصلاحات در کشور دانست و گفت: چالشی که اکنون با آن مواجه هستیم، فساد است و روند مبارزه با آن دشوار نیست، اما در دوره های قبل اراده ای برای مبارزه با آن وجود نداشت.

به گفته السودانی، در مورد درآمدهای گمرکی و گذرگاه های مرزی، عمده فساد مربوط به کارمندان است و هیچ حزب سیاسی وجود ندارد که برای خود پول جمع آوری کند.

نخست وزیر عراق افزود: قوه قضائیه از وجود شبکه‌ای از مقامات ارشد دولت پیشین (به نخست وزیری مصطفی الکاظمی) و انجام «سرقت قرن» سخن می گوید که در قالب ارائه امکانات به شبکه‌ای از سارقان اموال عمومی در حوزه دبیرخانه اداره مالیات ها صورت گرفته است.

وی گفت: اگر رسیدگی به فساد به خصوص در مورد همین پرونده به درستی صورت نگیرد، هرگونه صحبت در مورد مبارزه با فساد بیهوده خواهد بود.

توافق ایران و عربستان بسیار مهم است

وی توافق ایران و عربستان را بسیار مهم توصیف کرد و گفت که این توافق به ثبات منطقه کمک خواهد کرد و توسعه و رشد اقتصادی تنها می تواند در فضای همکاری بین کشورهای منطقه تحقق یابد.

نخست وزیر عراق در خصوص روابط با کویت گفت: بخش اعظم تفاهمات در همه زمینه ها با کویت انجام شده است و فقط موضوع مرزهای دریایی باقی مانده است که کمیسیون های مربوطه همچنان در حال برگزاری جلسات و دنبال کردن آن هستند و عراق برای رفع همه عوامل مختل کننده روابط با کویت، جدی است.

در مورد مشکلات امنیتی و آب با ترکیه در حال مذاکره هستیم

وی در خصوص مشکلات عراق با ترکیه نیز اظهار داشت: ما اشتراکات و منافع زیادی با کشور همسایه خود داریم اما مشکلاتی در حوزه های امنیتی و آب وجود دارد که البته فرصت های موجود، از آن بزرگتر است.

السودانی گفت: ما برای ایجاد یک مشارکت اقتصادی با ترکیه تلاش می کنیم و در این زمینه طرح های راهبردی وجود دارد که به زودی رونمایی خواهد شد و روابط فی ما بین را تقویت خواهد کرد.

نخست وزیر عراق از تلاش‌های ستودنی ترکیه برای تأمین سهم آب برای عراق سخن گفت و در عین حال بر ضرورت توسعه فناوری های مدرن در مدیریت منابع آب در داخل تاکید کرد.

وی افزود: کمیته های مشترکی با ترکیه و ایران برای دستیابی به توافق در زمینه نحوه کنترل مرزها در حال کار است. با اقلیم کردستان عراق نیز در خصوص حضور نیروهای فدرال در امتداد مرزهای ترکیه و ایران تفاهم حاصل شد.

سوریه باید به اتحادیه عرب برگردد

السودانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که سوریه باید به اتحادیه عرب بازگردد. این کشور آسیب های زیادی دیده و باید از زبان گفت وگو استفاده کرد. جدی ترین چالش امنیتی پیش روی ما در حال حاضر، وضعیت امنیتی سوریه است.

وی گفت: نیروی نظامی عراق هم اکنون در حد بالایی از آمادگی و توانایی برای تامین امنیت در تمام نقاط عراق هستند که این کشور دیگر نیازی به حضور نیروهای رزمی خارجی ندارد، البته در سطح مسائل امنیتی و آموزشی و تبادل اطلاعات همچنان به این همکاری ها نیاز داریم و تلاش می کنیم این امر را در قالب همکاری های دوجانبه سازماندهی کنیم.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها