قاسم مؤمنی:

رژیم اسرائیل در زنگزور به دنبال تکمیل حلقه تحریمی علیه ایران است

کد خبر: 1214153

یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: تقابلی که مدتی است علی‌اف نسبت به ایران در پیش می‌گیرد، به خصومت‌ها و درگیری‌هایی برمی‌گردد که سال گذشته در سفارت آذربایجان در تهران روی داد.

رژیم اسرائیل در زنگزور به دنبال تکمیل حلقه تحریمی علیه ایران است

به گزارش سایت فردا، قاسم مومنی، کارشناس مسائل قفقاز درگفت‌وگو با «صبح نو» با اشاره به چرایی اخراج دیپلمات‌های کشورمان از آذربایجان و تقابل علی‌اف نسبت به ایران اظهار کرد: تقابلی که مدتی است علی‌اف نسبت به ایران در پیش می‌گیرد، به خصومت‌ها و درگیری‌هایی برمی‌گردد که سال گذشته در سفارت آذربایجان در تهران روی داد. البته آنها تلاش دارند ترورهایی که در آذربایجان اتفاق افتاد را هم به این سناریو بیفزایند تا مگر دالان یا مسیر گذرگاه زنگزور باز شود.  وی افزود: همه داستان در همین مسائل اقتصادی خلاصه می شود که آذربایجان با حمایت کشورهای غربی و اسرائیل در تلاش است تا گذرگاه جعلی زنگزور باز شود تا به‌زعم اسرائیل، منافع اقتصادی و امنیتی ایران با تهدید مواجه شود.  وی با اشاره به اینکه غربی‌ها تلاش دارند تا با خصومت باکو نسبت به ایران، گذرگاه زنگزور را باز کنند تصریح کرد: آنها به دنبال این هستند تا افکار عمومی خود را با تبلیغات‌شان علیه ایران همراه کنند. آنها همواره سناریوهایی را نسبت به ایران تعریف و به‌کار می‌برند تا به نوعی ایران را متهم کنند و ایران نسبت به دالان زنگزور اعلام رضایت کند. در واقع به مرگ می‌گیرند که به تب راضی شویم.  مومنی اضافه کرد: بستن سفارت‌شان در تهران و یا اخراج دیپلمات‌های ما از باکو، سناریوهایی است که پشت‌پرده آن، رژیم اسرائیل قرار دارد.

مخالفت احزاب داخلی آذربایجان با سیاست‌های ضد ایرانی علی‌اف 
کارشناس مسائل آذربایجان با بیان اینکه اسرائیل به‌دنبال مستعمره کردن باکو است، گفت: همه می‌دانند که خود جمهوری آذربایجان چنین توانی علیه ایران ندارد که بخواهد نهیب بزند. در واقع باکو به پشتوانه اروپا و رژیم اسرائیل این کارها را دنبال می‌کند. علی‌اف یا نمی‌داند یا نمی‌خواهد متوجه باشد که این‌گونه رفتارهای تند علیه ایران، در بلندمدت به زیان باکو خواهد بود چراکه همواره باید به اروپا و رژیم اسرائیل امتیاز بدهد و مستعمره آن‌ها باشد.  علی‌اف در حالی سناریوهای رژیم اسرائیل را در باکو دنبال می‌کند که احزاب داخلی جمهوری آذربایجان و جامعه این جمهوری، با سیاست‌های ضد ایرانی او، همراه نیستند و این اقدامات را نمی‌پذیرند.

هوشمندی در برابر رفتارهای ضد ایرانی باکو 

کارشناس مسائل قفقاز در پاسخ به اینکه ایران باید چه اقدام یا رفتاری در برابر این کار باکو داشته باشد، گفت: ما باید نسبت به اخراج دیپلمات‌هایمان از آذربایجان، هوشمندانه کار کنیم. آنها می‌خواهند به زور ایران را وارد تیرگی روابط با آذربایجان کنند.  البته رژیم صهیونیستی تلاش دارد با ایجاد ضدیت، مردم آذربایجان را علیه ایران کند. ما نیازمند کیاست هستیم و باید رفتار خوبی در قبال تنش‌های ایجاد شده داشته باشیم. شاید هم کنسولگری خودشان در تبریز را هم ببندند. ما نباید بهانه‌ای به دست‌شان بدهیم.  وی با اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی ما باید بیشتر از گذشته در مسائل قفقاز ورود تخصصی کند، افزود: باید بپذیریم که هر کسی در سیاست خارجی دخالت نکند. هر کسی که کارشناس نیست، نباید درباره آذربایجان تحلیل ارائه دهد تا باری بر دوش منافع ملی تحمیل نشود.  آنها می‌خواهند این شرایط مقدمه‌ای باشد تا گذرگاه لاچین بسته بماند و با این تبلیغات فشار را روی ایران می‌گذارند. هرگونه انسداد یا تغییری در گذرگاه لاچین یعنی از بین رفتن منافع ایران در دریای سیاه و ضررهای اقتصادی و امنیتی که برای ما به همراه دارد.  کارشناس مسائل آذربایجان ادامه داد: اکنون شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که تمام فتنه‌ها همچون رژیم صهیونیستی و اروپایی‌ها در باکو جمع شدند و علیه ما فتنه می‌کنند.  ما باید مراقب باشیم تا بهانه دست آنها داده نشود که بخواهند اقدامات‌شان را توجیه کنند. بهتر است سازمان‌های مردمی و دیپلماسی ما فعال شود و ارتباط بیشتری با مردم آذربایجان برقرار کنیم و با اشاره به سبقه‌های فرهنگی و تاریخی افکارسنجی و اطلاع‌رسانی کنیم تا صهیونیست‌ها نتوانند به مقاصد و توطئه‌های شوم و فتنه‌انگیز خود در آذربایجان دست یابند. مومنی گفت: در این شرایط ما باید خیلی آگاهانه عمل کنیم تا نتوانند بهانه‌ای علیه کشورمان و منافع ملی ما در دست گیرند.

فعال‌شدن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در قفقاز

وی تاکید کرد: بهتر است ایران سیاست‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت در قفقاز و آسیای میانه داشته باشد و از سیاست‌های روزمره و عادی در قفقاز فاصله بگیرد. کشوری مثل آذربایجان که هشتاد درصد آن شیعه و شاخه‌ای از درخت تنومند ایران است، متاسفانه شریک رژیم صهیونیستی و دشمن ما شده است. ما باید با برخی طرح‌های راهبردی این مقوله را مدیریت کنیم. 
نباید فراموش کرد؛ اگر دالان زنگزور راه بیفتد، جاده ابریشم ایران کم‌رنگ و خط شمال، جنوب ما بسته می‌شود. همه اقدامات، توطئه‌ها و سناریوهای رژیم اسرائیل در آذربایجان به این خاطر است که با فعال کردن این دالان جعلی، اقتصاد ایران را با رکود مواجه سازند، حلقه تحریمی ما را کامل‌تر نمایند و منافع ریلی و جاده‌ای ما را با خطر مواجه سازند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها