ترجمه/ روزنامه نزاویسیما گازتا گزارش می‌دهد:

کاخ سفید به دنبال توافق هسته ای گام به گام

کد خبر: 1214277

روزنامه نزاویسیما گازتای روسیه از علاقه کاخ سفید به از سرگیری مذاکرات و رسیدن به توافق حداقلی در گام نخست پیرامون فعالیت های هسته ای ایران خبر می‌دهد.

کاخ سفید به دنبال توافق هسته ای گام به گام

گروه سیاست سایت فردا: روزنامه نزاویسیما گازتای روسیه از علاقه کاخ سفید به از سرگیری مذاکرات و رسیدن به توافق حداقلی در گام نخست پیرامون فعالیت های هسته ای ایران خبر می‌دهد.

در این گزارش آمده است: دولت بایدن در حال بررسی راه حل مناسبی است که ایالات متحده را به ازسرگیری مذاکرات پیرامون توافق هسته ای ایران بازگرداند. هدف آمریکا در این مقطع دست یابی به توافقی جزئی و حداقلی پیرامون فعالیت های هسته ای ایران است که محدودیت های مورد نظر آمریکا و غرب را محقق سازد.

پیگیری موضوع توافق هسته ای با تهران همزمان با افزایش نگرانی ها پیرامون پیشرفت برنامه های هسته ای ایران دنبال می شود در حالی که بر مبنای گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای، ایران بیش از 87 کیلوگرم اورانیوم غنی شده به میزان 60% در اختیار دارد. این در حالی است که دست یابی به غنی سازی 90% می تواند هر کشوری را به تولید بمب هسته ای برساند.

موضوع دست یابی به یک توافق گام به گام و جزئی در مرحله اول با ایران مسئله تازه ای نیست و از مدت ها بیش در دستور کار قرار گرفته است و دولت بایدن تلاش می کند با وساطت کشورهای اروپایی این هدف را محقق سازد. آمریکایی ها بر این باور هستند که در توافق جدید لازم است دو طرف به مفاد برنامه اقدام جامع مشترک  که در سال 2015 به امضا رسیده بود بازگردند.

با این وجود مذاکرات در خصوص اجرای دوباره این برنامه با توجه به شرایط تازه و تحولات منطقه ای در موقعیت متفاوتی صورت می گیرد، خصوصا پس از توافق ایران و عربستان با وساطت چین که موجب کاهش التهابات در منطقه و از سرگیری روابط دو طرف شده است.

در این شرایط باید گفت تردیدهایی وجود دارد که آیا ایران هم برای بازگشت به مذاکرات و اجرای برنامه جامع در این موقعیت آمادگی و تمایل دارد آن هم در شرایطی که تهران در سال 2021 مایل به ازسرگیری مذاکرات برای عبور از شرایط تحریم بود اما آیا هنوز به دنبال بازگشت به توافق هسته ای است؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها