«فردا» گزارش می‌دهد: بازی تکراری اروپایی‌ها با زلنسکی

خبری از عضویت واقعی اوکراین در اتحادیه اروپا نیست

کد خبر: 1215326

بازی آغاز شده از سوی اروپایی‌ها با اوکراین، شباهت زیادی با پرونده عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا دارد.

خبری از عضویت واقعی اوکراین در اتحادیه اروپا نیست

گروه سیاست سایت فردا/ حنیف غفاری: پارلمان اتحادیه اروپا اولین نشست «بین کمیته‌ای» خود با نمایندگان پارلمان اوکراین را در راستای روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا برگزار کرد.در جریان این نشست که روز چهارشنبه ۱۲ آوریل برگزار شد، روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا گفت اگرچه مذاکرات الحاق اوکراین به این اتحادیه باید اواخر سال جاری میلادی آغاز شود، اما پیش از آن کارهای زیادی است که کی‌یف باید انجام دهد.خانم متسولا خطاب به نمایندگان پارلمان اوکراین و با اشاره به ضرورت انجام اصلاحات اقتصادی و قضایی که پیش‌شرط این الحاق هستند گفت اگرچه همه نهادهای اروپایی درتلاشند که این روند به‌خوبی آغاز شود و به سرانجام برسد، اما این کار آسان نیست.

او افزود: «شما به عنوان نمایندگان مردم این نقش و مسئولیت را دارید تا به شهروندان اوکراینی ضرورت انجام اصلاحات را توضیح دهید. اصلاحاتی که گاه بسیار گسترده و انجام آنها بسیار دردناک است؛ بویژه اکنون و در دوران جنگ.»

اوکراین در ژوئن ۲۰۲۲ میلادی وضعیت نامزدی برای الحاق به اتحادیه اروپا را دریافت کرد و در همان زمان اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد داد که پروسه الحاق سریع‌تر انجام شود.اوکراین برای عضویت در این اتحادیه، باید پیش‌شرط‌های اقتصادی و سیاسی متعددی را برآورده کند و خود را متعهد به اصول دموکراتیک بداند.

سپری کردن روند الحاق ممکن است سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول بکشد؛ اگرچه دنیس شمیحال، نخست‌وزیر اوکراین تاکید کرده که می‌خواهد حداکثر تا دو سال دیگر کشورش را عضو این بلوک ببیند!

واقعیت امر این است که بازی آغاز شده از سوی اروپاییان و اوکراین، شباهت زیادی با پرونده عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا دارد! در سال 2005 میلادی، مقامات ترکیه ای با ترسیم این چشم انداز که تا سال 2010 میلادی عضویت انها در اروپای واحد قطعی خواهد بود، مذاکرات را با بروکسل کلید زدند اما اکنون،در سال 2023میلادی شاهد دورشدن هر چه بیشتر آنکارا از اتحادیه اروپا هستیم. برخی اعضای اتحادیه اروپا از جمله فرانسوی ها معتقدند اساسا عضویت برخی کشورها مانند ترکیه واوکراین در اتحادیه اروپا به معنای تحمیل هزینه های امنیتی و اقتصادی به قاره سبز می باشد و در شرایطی که به واسطه وقوع برخی بحرانهای اقتصادی و بین المللی، اروپا بیش از پیش قدرت حفظ توازن و مدیریت صحنه بازی در حوزه روابط بین الملل را از دست داده، نمی توان در خصوص ورود پرریسک این کشورها بی محابا رفتار کرد!

از ابتدای جنگ اوکراین، برخی مقامات اروپایی از جمله امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه  و ویکتوراوربان نخست وزیر مجارستان به همراه مقامات وزارت خارجه اتریش، مخالفت خود را با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا اعلام کرده اند. برخی از این مخالفاتها ذاتی (مربوط به موقعیت بنیادین اوکراین ) و برخی دیگر، معطوف به جنگ کنونی در اوکراین است.همان گونه که مقامات اروپایی اعلام کرده اند، روند عضویت اوکراین در این اتحادیه ممکن است دهه ها به طول بیانجامد! به عبارت بهتر، اروپاییان صراحتا از نا فرجام بودن عضویت اوکراین در اروپای واحد سخن می گویند هر چند که افرادی مانند زلنسکی و کولبا( وزیر خارجه دولت اوکراین ) این واقعیات را باور نمی کنند!

مطابق ساز وکار طراحی شده در اتحادیه اروپا، جهت عضویت یک بازیگر در این مجموعه، پس از طی شدن اصلاحات زیرساختی مدنظر کمیسیون و پارلمان اروپا، باید این عضویت به تایید همه اعضا برسد. موضوعی که در عمل با توجه به رویکرد ملی گرایانه برخی دولتهای اروپایی در زمان حال و آینده ناممکن خواهد بود. در چنین شرایطی احتمالا پس از سالها مذاکره، گزینه های دیگری از سوی بروکسل مانند "شراکت راهبردی با اروپای واحد"در مقابل اوکراینی ها قرار گیردکه قطعا منجربه سرخوردگی و نارضایتی آنها خواهد شد! بهتر است زلنسکی قبل از آنکه در قبال آغاز مذاکرات کی یف و پارلمان اروپا ذوق زده شود، در این خصوص مشورتی با اردوغان رئیس جمهور ترکیه داشته و از تجربیات تلخ وی بهره مند گردد!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها