تحلیل صباح زنگنه درباره چرایی سفر رهبران حماس به عربستان

کد خبر: 1215458

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که تحولات منطقه دور از تحولات بین‌المللی نیست، گفت: سفر رهبران حماس به عربستان نیز در مجوعه این تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دارد.

تحلیل صباح زنگنه درباره چرایی سفر رهبران حماس به عربستان

صباح زنگنه در تحلیل خود از سفر رهبران حماس به عربستان اظهار داشت: پس از توافق ایران و عربستان، شاهد تلاش برای ایجاد هماهنگی و همگرایی بیشتر بین گروه‌های فلسطینی در مقابل جنایت‌ها و تهاجم صهیونیست‌ها به بیت المقدس و مسجد الاقصی بودیم و لذا دعوت عربستان از گروه‌های فلسطینی در  مجموعه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌گنجد.

وی یادآور شد: مساله فلسطین خیلی تاریخی است، فکر نمی‌کنم به سرعت و به زودی بتوان انتظار داشت با سفر گروه‌ها به عربستان کل مساله حل شود؛ اما این نوع اقدامات می‌تواند اختلاف‌های داخلی را مهار کرده و کاهش دهد و وحدت مردم فلسطین را در برابر تهاجم صهیونیست‌ها تقویت کند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان این‌که تحولات در منطقه خیلی متنوع و زیاد است و به سرعت اتفاق می‌افتد، گفت:‌ البته تحولات منطقه دور از تحولات بین‌المللی نیست؛ تحولات بین‌المللی اگر عمده و مهم‌ترین آن را بشماریم، موضوع حمله روسیه به اوکراین یکی از این تحولات است و جبهه‌گیری کشورهای غربی و ناتو علیه روسیه یکی از پیامدهای آن بود، ضمن این‌که آثار این درگیری و جنگ بر تامین سوخت و انرژی و مواد غذایی برای کشورهای جهان محسوس است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد:‌ ملاقات شی جین پینگ رییس جمهور چین با پوتین و توافقاتی که این دو انجام دادند؛ حاکی از حمایت سیاسی و معنوی از طرف چین و ارائه طرح توقف جنگ و حل اختلافات روسیه و اوکراین است که بر منطقه خاورمیانه و غرب آسیا تاثیر دارد.

زنگنه خاطرنشان کرد: مساله انرژی به منطقه ارتباط قوی دارد، از سوی دیگر مواد غذایی هم مورد نیاز این کشورها است، همچنین موضع‌گیری‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نسبت به درگیری‌های اوکراین و روسیه و نیز عدم پذیرش درخواست‌های آمریکا در افزایش تولید نفت، خود یک پدیده قابل توجهی است.

وی ادامه داد:‌ از طرف دیگر رژیم صهیونیستی همواره کشورهای مختلف به خصوص جمهوری اسلامی ایران، اردن و فلسطین را مورد تهدید قرار داده است که به نوعی پررویی خود را  نشان می‌دهد، لذا نگرانی کشورهای منطقه از این است که این نوع تقابل‌ها به درگیری جدی‌تری در منطقه بین ایران و رژیم صهیونیستی منجر شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: با در نظر گرفتن همه این تحولات،  شاهد خواهیم بود کشورهای منطقه به منظور ایجاد فضای امن و امنیت بیشتر برای خود ناگزیر هستند که به حل اختلاف‌های داخل منطقه بیاندیشند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها