ورود مجلس به برنامه های وزارت نیرو برای تامین برق در تابستان

کد خبر: 1215598

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی برنامه های وزارت نیرو برای تامین برق در اوج مصرف در تابستان پیش رو در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

ورود مجلس به برنامه های وزارت نیرو برای تامین برق در تابستان

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی برنامه های وزارت نیرو برای تامین برق در اوج مصرف در تابستان پیش رو در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.
 مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه امروز (28 فروردین) کمیسیون انرژی مجلس گفت: جلسه امروز کمیسیون به بررسی برنامه های وزارت نیرو برای اوج مصرف بار برق در تابستان پیش رو اختصاص داشت. گزارشی از روند اجرای قانون مانع زدایی از صنعت برق به کمیسیون ارائه شد. در این گزارش آنچه که بیان شد این بود که دو ماده از قانون مانع زدایی از صنعت برق که نیاز به آئین نامه داشته، تهیه شده و به دولت ارسال شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر ماده ۳ این قانون نیز تا هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد و دستورالعمل تامین برق صنایع با همکاری وزارت صمت نهایی و ابلاغ خواهد شد. بحث توسعه برق تجدید پذیر نیز در ماده ۱۴ این قانون دیده شده که آیین نامه آن در انتظار تصویب در هیات وزیران است.

سخنگوی کمیسیون انرژی در ادامه تصریح کرد: بنا شد گزارش مکتوبی در خصوص روند اجرای سایر مواد این قانون به کمیسیون ارائه شود. برنامه ای که برای پیشگیری از خاموشی های احتمالی وزارت نیرو دارد این است که هم از طریق نیروگاه های جدید الاحداث که بیش از ۴۰۰۰ مگاوات برق تولید می کنند بخشی از نیاز را پاسخ دهد و هم از طریق ۱۱۰۰ مگاوات ارتقای نیروگاه ها موجود و حدود ۶۰۰ مگاوات بازسازی نیروگاه های فعلی به نیاز مصرف در ایام تابستان پاسخ دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حدود ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی اضافه شده است که کمک می کند مدیریت بهتری صورت گیرد. به برنامه مدونی نیز اشاره شد که شامل ۱۴۰ اقدام برای ۴۷ پروژه بزرگ گلوگاهی در وزارت نیرو برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است. بحث کمک به کاهش مصرف انرژی که تکلیف قانونی و تاکید مقام معظم رهبری است حائز اهمیت می باشد. سال گذشته  ۴۲ درصد مشترکان جایزه صرفه جویی گرفتند که این امر امسال توسعه خواهد یافت و افرادی که بالاتر از الگو مصرف دارند اگر مصرف خود را به دوره مشابه سال قبل کاهش دهند، از پاداش صرفه جویی تا پنج برابر آن مبلغ می توانند برخوردار شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر با وجود اینکه ما سالانه ۶ درصد افزایش تقاضا داشتیم اما در سال ۱۴۰۱ در حوزه خانگی ۳ درصد کاهش تقاضا داشتیم که نشان می دهد طرح های مصوب مجلس و وزارت نیرو موثر بوده است. به طور کلی کمیسیون انرژی از برنامه های وزارت نیرو در آنچه که گزارش شد رضایت نسبی دارد. تاکید ما بر این است که هم بقیه مواد قانون مانع زدایی از صنعت برق سریعتر اجرایی شود و در برنامه هفتم هم کامل تر مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی در ادامه گفت: یک خبر خوبی هم که اعلام شد و کمک می کند به کاهش قاچاق احتمالی سوختی که به نیروگاه ها داده می شود این بود که برای ۹ نیروگاهی که از طریق تانکر سوخت مورد نیاز آنها تامین می شده با مصوبه شورای اقتصاد و پیشنهاد وزارت نیرو قرار شده خط لوله احداث شود. این کمک می کند هم تامین سوخت مایع نیروگاه ها منظم تر شود و هم اینکه جلوی قاچاق احتمالی سوخت از این طریق گرفته شود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها