گفت‌وگوی «فردا» با یک عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی

عملکرد فاطمی‌امین منجر به نارضایتی طبقات کم‌برخوردار شده است

کد خبر: 1216064

سعید اشتیاقی گفت: عملکرد آقای فاطمی‌امین در حوزه خودرو باعث نارضایتی مردم به ویژه طبقات کم‌برخوردارتر شده است.

عملکرد فاطمی‌امین منجر به نارضایتی طبقات کم‌برخوردار شده است

گروه سیاست سایت فردا: بی‌راه نیست اگر بگوییم عملکرد سید رضا فاطمی امین در وزارت صمت حالا از حوزه محاوره‌های سیاسیون بیرون آمده و تبدیل به بحث و گفت‌وگوی شهروندان معمولی هم کشیده است، پر واضح است دلیل آن ارتباط مستقیم عملکرد او بر سفره مردم است. مخالفان بسیار او، معتقدند این عملکرد به کوچک‌شدن سفره و سخت‌تر شدن معیشت مردم انجامیده و البته معدود موافقان او باور دارند ریشه مشکلات وزارت صمت به عملکرد فاطمی امین برنمی‌گردد. اگرچه جبهه مخالفان او مصداق‌های بسیاری برای ضعف عملکردش دارند؛ از تورم عجیب خودرو گرفته تا عدم توانایی در تنظیم بازار که به باور آنها بیشترین ضربه را به شعار حمایت از طبقات پایین دولت زده است.

سعید اشتیاقی، استاد دانشگاه و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی هم باور دارد عملکرد او قابل دفاع نیست و بدیهی‌ترین دلیل برای این ادعا این است که با تصمیمات او حالا «سفره مردم» کوچک‌تر شده است. او درباره این موضوع به «فردا» گفت: «عملکرد آقای فاطمی‌امین در حوزه خودرو باعث نارضایتی شدید مردم به ویژه طبقات کم‌برخوردارتر شده است. این موضوع بدون ارائه هر نوع ادله‌ای قابل مشاهده است؛ به این معنا که می‌توان از حرف‌های معمول شهروندان هم این میزان نارضایتی به حق را متوجه شد. اگر زمانی معتقد به بازگشت وزارت بازرگانی بودیم بر این اساس بود که می‌خواستیم کسی باشد که بحث تنظیم بازار را سروسامانی بدهد اما ایشان نتوانست در این حوزه خوب عمل کند. هر چند در بخش‌هایی از خودرو موفقیت‌هایی هم داشته همچون بحث توسعه صادرات اما در مجموع کارنامه ایشان در همان بحث خودرو هم قابل دفاع نیست».

او در پاسخ به این پرسش که فرای بحث‌خودرو که به ویترین عملکرد او تبدیل شده، بیرون از این حوزه عملکرد او چگونه بوده است، اظهار کرد: «حوزه‌های دیگر هم بدتر از خودرو چرا که اگر خودرو تأثیری غیرمستقیم بر وضعیت معیشتی مردم داشته باشد در بحث تنظیم بازار این تاثیر مستقیم‌تر است. این عملکرد به شکل سرراستی به کوچک‌تر شدن سفره مردم انجامیده است. عملکرد او باعث شد حتی صدای رئیس دستگاه قضا هم دربیاید؛ چرا که وزارت صمت اختیاراتی را می‌خواست و دستگاه قضا در اختیار این وزارتخانه قرار داد اما در برابر این اختیارات هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد و هیچ برون‌دادی را مشاهده نکردیم».

این تحلیلگر حوزه صنعت در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا عملکرد او را قائل به فرد می‌دانید یا معتقدید بخشی از ساختار اجرایی هم مشکل دارد، تصریح کرد: «نمی‌توان انتخاب صددرصدی بین دو انجام داد. به این معنا که نباید از ساختارهای اشتباه موجود در بدنه فعالیت مدیریتی گذشت اما این ساختارها با وجود عملکرد درست و قوی یک شخص می‌تواند تا حدودی جبران شود. به قولی کار جمع شود! این وزارتخانه، وزارتخانه سنگینی است. به این معنا که عملکرد یک مدیر ضعیف منجر به پیامدهای اجتماعی بسیاری می‌شود. باید از ابتدا به فکر فردی بود که بتواند از عهده این وزارتخانه برآید».

اشتیاقی در پایان گفت: «ببنید همان معدود موافقان ادامه کار ایشان هم استدلالشان تایید عملکرد او نیست. بلکه معتقدند در شرایط کنونی و بازه زمانی که در آن قرار داریم این تغییر تنها به تلف شدن زمان در اجرای سیاست‌های این وزارتخانه می انجامد و به همین دلیل است که موافق ادامه کار او هستند وگرنه کارنامه کاری او به اندازه‌ای نیست که همان موافقان ایشان هم بتوانند آن را قابل دفاع بخوانند. نظارت ایشان ضعیف است و از سوی دیگر در اتاق اصناف هم شاهد یک رهاشدگی هستیم. تغییر در این سطح می‌تواند به لحاظ روانی در کوتاه‌مدت موثر باشد اما باید به فکر سیاست موثرتری در این زمینه بود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها