واکنش نعیم قاسم به توافق ایران و عربستان / شجاعانه و جسورانه بود

کد خبر: 1216203

معاون دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه منطقه در حال پیشروی به سوی ثبات است، اعلام کرد که توافق ایران و عربستان سعودی شجاعانه و جسورانه بود.

واکنش نعیم قاسم به توافق ایران و عربستان / شجاعانه و جسورانه بود

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در جریان ضیافت افطاری در بیروت بر ضرورت گفت‌وگو برای دستیابی به انتخابات ریاست‌جمهوری و کنار گذاشتن اختلافات تاکید کرد.

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد که باید از فضای مثبتی که در منطقه ایجاد شده برای حل و فصل‌های داخلی و پیدا کردن نقطه اشتراک استفاده کرد. در صورتی که فراکسیون‌ها به توافق نرسند نمی‌توان بحران ریاست جمهوری را حل کرد. کسی که نتواند  به توافق برسد، خلأ را انتخاب کرده و این یک اشتباه است و مسئله‌ای است که به هیچ وجه مناسب لبنان نیست.

وی در ادامه افزود: امروز نمی‌توان به طرف‌های خارجی تکیه کرد. بدین ترتیب ما در وهله اول خواستار وابستگی به عوامل خارجی نیستیم. برخی کشورها توانایی حل و فصل بحران‌های لبنان را ندارند و برخی دیگر نیز در مسیر  حل بحران‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند و این درحالی است که برخی کشورها بی تفاوت عمل می‌کنند.

معاون دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان تاکید کرد که ما می بینیم  که منطقه  به سمت حل‌وفصل اختلافات، ثبات و راهکار سیاسی پیش می رود. در رأس آنچه در منطقه رخ داد، توافق عربستان سعودی و ایران است. این توافق یک رویا بود و از نظر بسیاری باتوجه به پیچیدگی‌های موجود میان دو کشور، این توافق تقریبا محال بود؛ اما این توافق صورت گرفت چون ایران و عربستان سعودی تصمیم جسورانه و شجاعانه‌ای گرفتند چراکه آن‌ها خواستار همکاری بایکدیگر و تنظیم کردن قطب‌نمای خود در جهت ثبات سیاسی کشورشان و منطقه هستند. این تصمیم در عین حال یک تصمیم جسورانه و در عین حال  تصمیمی شجاعانه بود.

 وی در ادامه افزود که امروز، این فضای مثبت ایجاد شده در حالی که ما انتظار آن را نداشتیم. آیا بهتر نیست مایی که در یک کشور زندگی می‌کنیم، شاهد حل و فصل اختلافات و تفاهم بایکدیگر نباشیم؟ چراکه این کشور متعلق به همه ماست و همه در آن سهیم هستیم و کشورمان برای نسل‌های آینده نیز خواهد بود. توافق ایران و عربستان سعودی رویکرد را در منطقه تغییر داد. رویکرد به این شکل بود که ایران دشمن است و اسرائیل خواهان اتحاد با برخی از کشورهای عربی به منظور تقابل با ایران است. امروز با توافق عربستان و ایران رویکرد تغییر کرده است و اسرائیل دوباره دشمن واقعی همه شده است. به همین دلیل است که اسرائیل  را در سردرگمی ها می بینیم  که آن‌ها به خاطر این توافق در آن به سر می‌برند. این‌ها همگی به برکت موضع جسورانه ایران و عربستان بود».

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد:«امروز، رویکرد در منطقه به این صورت است که رژیم اسرائیل، دشمن است. یعنی ما به نقطه آغاز بازگشتیم، در مرحله‌ای که این رژیم با بحران هایی در درون خود مواجه است، در مرحله‌ای که این رژیم از ضعف و سستی رنج می‌برد، در مرحله دستاوردها و پیروزهای محور مقاومت، آغاز راهکارها در یمن، سوریه و دیگر مناطق ، علاوه بر  افزایش قدرت ملت فلسطین در داخل این کشور و همچنین تمام دستاوردهایی که محور مقاومت آن‌ها کسب کرد . تمام این‌ها به نفع حرکت رو به جلوی ما و به نفع ما برای رقم زدن دستاوردهای جدید در برابر شکست اسرائیل خواهد بود».

وی در پایان افزود: ما باید ما به عنوان مقاومت باید همیشه در وضعیت آماده‌باش باشیم و قدرتمان را تا بالاترین حد بالا ببریم.

عربستان و چین روز جمعه نوزدهم اسفند 1401 برابر با دهم مارس 2023 میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها