رحیمی جهان آبادی: در برخی از شهرستان‌ها با کمبود عرضه مرغ روبرو هستیم

کد خبر: 1216383

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از گرانی‌های اخیرکالاهای اساسی همچون مرغ، گفت: اگر قرار بر این است که ارزی برای واردات مرغ منجمد صرف شود، همان ارز را برای تولید داخلی صرف کنند که تولید کنندگان بتوانند نهاده‌های دامی را تهیه کنند تا شاهد نجومی شدن کالاهای اساسی از جمله مرغ نباشیم.

رحیمی جهان آبادی: در برخی از شهرستان‌ها با کمبود عرضه مرغ روبرو هستیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از گرانی‌های اخیرکالاهای اساسی همچون مرغ، گفت: اگر قرار بر این است که ارزی برای واردات مرغ منجمد صرف شود، همان ارز را برای تولید داخلی صرف کنند که تولید کنندگان بتوانند نهاده‌های دامی را تهیه کنند تا شاهد نجومی شدن کالاهای اساسی از جمله مرغ نباشیم.

جلیل رحیمی جهان آبادی با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت مرغ و سایر کالاهای اساسی، گفت: طی کوتاهی‌های صورت گرفته جهت تامین نهاده‌های دامی برای تولید مرغ، شاهد کاهش این کالای اساسی هستیم همین مسئله منجر به نجومی شدن گوشت مرغ و فرآورده‌های آن شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کاهش جوجه ریزی در اسفندماه،افزود: نبود نهاده دامی کافی منجر شد تا مرغداران جوجه ریزی را در پایان سال متوقف کنند و امروز با رشد بی سابقه این کالای اساسی روبرو هستیم. این مسئله به هر طریق ممکن توسط نمایندگان مجلس به مسئولان دولتی ابلاغ شد اما متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفت که آثار آن را در کوچکتر شدن سفره‌های مردم مشاهده می‌کنیم.

جلیل رحیمی جهان آبادی

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس یازدهم معتقد است: اگر از همین امروز نهاده دامی در اختیار تولیدگان قرار بگیرد بی تردید شاهد ثبات بازار خواهیم بود؛ باید دولت این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را کنترل کند؛ در حال حاضر در بسیاری از شهرستان‌ها با کمبود عرضه مرغ روبرو هستیم.

دو عامل اصلی گرانی‌ها

رحیمی جهان آبادی، با انتقاد از افزایش بی‌رویه بسیاری از کالاهای اساسی، یادآور شد: امروز تنها شاهد نجومی شدن قیمت مرغ نیستیم بلکه سایر کالاهای اساسی با افزایش قیمت روبرو بوده است که متاسفانه نه دولت و نه سازمان تعزیرات به عنوان اصلی ترین نهاد نتوانسته اند این مسئله را کنترل کنند. تمام این سیر صعودی گرانی‌ها را می‌توان در عوامل اصلی حذف ارز ترجیحی و کاهش ارزش پول ملی کشور و ضعف مدیریت خلاصه کرد.

احتکار درسایه سوء مدیریت شدت می‌گیرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امروز بسیاری از کالاهای اساسی که از قبل تولید شده در سایه سوء مدیریت به قیمت نجومی و امروزی در بازار عرضه می‌شود این مسئله منجر به احتکار کالاهای اساسی شده است. از طرفی شاهد گرانی کالاهایی هستیم که ارتباطی به واردات و ارز ندارند، تمام این مسائل خبر از چرخه معیوب در اقتصاد می‌دهد که در مولفه‌هایی همچون ضعف مدیریت، کاهش ارزش پول ملی و حذف ارز دولتی شدت می گیرد.

 ارز برای واردات را صرف تولید داخل کنید

جهان آبادی با انتقاد از واردات مرغ منجمد به کشور، تاکید کرد: اگر قرار بر این است که ارزی برای واردات مرغ منجمد صرف شود، همان ارز را برای تولید داخلی صرف کنند که تولید کنندگان بتوانند نهاده‌های دامی را تهیه کنند تا شاهد نجومی شدن کالاهای اساسی از جمله مرغ نباشیم.

برای کنترل بازار مرغ "قرارگاه مرغ "راه اندازی شد و بعد از گذشت زمان همین قرارگاه به نام "امنیت غذایی" تغییر نام داد که باید بپذیریم این تغییر نام‌ها تاثیری در وضعیت بازار ایجاد نمی‌کند

جهان آبادی با بیان اینکه در اقتصاد کشور سیاست‌های نادرستی حکمرانی می‌کند، تاکید کرد: برای کنترل بازار مرغ "قرارگاه مرغ "راه اندازی شد و بعد از گذشت زمان همین قرارگاه به نام "امنیت غذایی" تغییر نام داد که باید بپذیریم این تغییر نام‌ها تاثیری در وضعیت بازار ایجاد نمی‌کند؛ متاسفانه برخی از تصمیم گیران در وزراتخانه‌ها به نوعی خود تحریمی را در پیش گرفته‌اند که حاصلی غیر از کمبود و گرانی ندارد، زمانی که صحبت از تحریم می‌شود محدودیت‌هایی در بازارهای داخلی و خارجی به دنبال خواهد داشت اما واقعیت اینجاست که در بسیاری از موضوعات از جمله تولید کالاهای اساسی خود تحریمی مسئولان امری مشهود است.

وی در ادامه یادآور شد: دولت قبل با سیاست ارز ترجیحی توانست بازار کالاهای اساسی را کنترل کند، حذف ارز ترجیحی از طرف دولت سیزدهم تبعات گرانی همچون کوچکی سفره‌‌های مردم را به دنبال داشت، سیاست ارز دو نرخی اگر چه فساد آور بود اما نتایج حداقلی داشت هر چند که بحث مربوط به فساد را نیز باید مورد رسیدگی قرار می گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از راهکارهای کنترل تورم همراهی با اقتصاد جهانی است؛ مسئولان باید تکلیف ما را در این حوزه مشخص کنند؛ اگر متمایل به همراهی با این مسئله هستیم بحث ارز و دلار دو نرخی بودن آن را مشخص کنند؛ با اقتصاد دستوری نمی‌توان تورم را مهار کرد.  

وی در پایان از سرپرست جدید وزارتخانه جهاد کشاورزی بابت پرداخت الباقی طلب زعفران کاران خراسان تشکر و قدرددانی کرد./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها