فواد حسین: تلاش‌های ما در نزدیک کردن عربستان و ایران مشهود است

کد خبر: 1217047

وزیر خارجه عراق در گفتگو با رسانه عراقی به بیان دیدگاهایش درباره موضوعات مختلف پرداخت.

 فواد حسین: تلاش‌های ما در نزدیک کردن عربستان و ایران مشهود است

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق در در مصاحبه با برنامه «نصف دایره» شبکه العهد عراق اعلام کرد: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران تاریخی است و ما خواهان روابط خوب میان تهران و واشنگتن هستیم و ما در گفتگوهایمان با آنها صریح هستیم.

وی افزود: امنیت منطقه ،پرونده مشترک میان کشورهای منطقه است.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد: تلاش‌های ما در نزدیک کردن عربستان و ایران مشهود و ملموس است. توافق صورت گرفته در چین در نتیجه تلاش‌های عراق بود.

فواد حسین در ادامه گفت: دخالت‌های سیاسی و نظامی در عراق است و ما به دنبال استقلال تصمیم عراق هستیم. تاثیرات خارجی بر تصمیم عراقی همچنان وجود دارد. استقلال تصمیم عراق در هر مرحله بیشتر می‌شود. تشکیل دولت کنونی نتیجه استقلال رای عراق بود.

وی افزود: وزارت خارجه از مشکل کمبود سفیران رنج می برد. عراق فقط 84 دفتر دیپلماتیک و 26 سفیر دارد در حالی که حداقل به 80 سفیر نیاز دارد.

وی به حاکمیت کشورش در دوران صدام حسین اشاره کرد و گفت که حاکمیت عراق از سال 1991 تا سال 2003 هیچ مفهومی نداشته وهمه چیز زیر چتر سازمان ملل متحد قرار داشته است.

فواد حسین حملات ترکیه به شمال عراق را دخالت نظامی و نه اشغالگری نامید ودر عین حال تصریح کرد که مقابله مسلحانه هرگز نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

وی روابط کشورش با آمریکا را قوی دانست و گفت: در تلاش برای تقویت آن هستیم، چرا که منافع عراق اقتضا می‌کند که یک رابطه قوی و درحال رشد با ایالات متحده داشته باشیم.

فواد حسین همچنین به چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه و ارتباط آن با دولت السودانی اشاره کرد و گفت که این گروه در جبهه دولت قرار دارد و در راستای منافع عراق پیش می رود.

وزیر خارجه عراق درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هم گفت: شرایط کنونی در عراق به هیچ عنوان اجازه عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را نمی‌دهد چرا که قوانین عراق بر این نکته تاکید دارد.

وی افزود که شرایط سیاسی و قوانین کشور اجازه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی‌دهد.

وزیر امورخارجه عراق تصریح کرد: اظهاراتی که از عادی سازی با اسرائیل مطرح می شود، اظهاراتی رسانه‌ای است.

 پارلمان عراق چندی پیش بعد از تعدیل نام قانون «ممنوعیت عادی‌سازی و برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی» به «جرم دانستن عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی» آن را به تصویب رساند.

این لایحه قانونی به پیشنهاد جریان صدر و حمایت همه جریان‌های سیاسی شیعه (ائتلاف چارچوب هماهنگی) به پارلمان معرفی شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید تا به این ترتیب راه را بر کسانی که درصدد ارتباط پنهانی با این رژیم غاصب هستند، ببندد و عراق برای همیشه از برقراری رابطه با رژیم‌صهیونیستی مصون بماند.

قانون مزبور مشتمل بر 10 ماده اصلی است که هدف از تصویب قانون، حفظ ارزش‌های ملی، اسلامی و انسانی عراق و اصول ملت عراق در دفاع از قضیه فلسطین و ممانعت از هرگونه تلاش برای عادی سازی یا برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی عنوان شده است.

 قانون کیفری عراق پیش از این نیز هرگونه تلاش برای برقراری رابطه با این رژیم غاصب را جرم دانسته و مجازات آن را بر اساس ماده 201 این قانون، مستوجب اعدام خوانده بود.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها