نگاهداری: با مردمی سازی حکمرانی می توانیم به رشد مداوم و پایدار در کشور برسیم

کد خبر: 1217562

رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه با مردمی سازی حکمرانی می توانیم به رشد مداوم و پایدار در کشور برسیم، گفت: قدرت یک حاکمیت پول و منابع نیست، بلکه سیاستگذاری و ریل گذاری صحیح در استفاده از ظرفیت مردمی و پیاده سازی حکمرانی مردمی است.

نگاهداری: با مردمی سازی حکمرانی می توانیم به رشد مداوم و پایدار در کشور برسیم

رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه با مردمی سازی حکمرانی می توانیم به رشد مداوم و پایدار در کشور برسیم، گفت: قدرت یک حاکمیت پول و منابع نیست، بلکه سیاستگذاری و ریل گذاری صحیح در استفاده از ظرفیت مردمی و پیاده سازی حکمرانی مردمی است.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مراسم افتتاحیه دومین دوره پارلمان دانشجویی، صبح امروز (چهارشنبه ۶ اردیبهشت) در ساختمان شیخ فضل‌ا...نوری مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بابک نگاهداری در این مراسم با اشاره به پیام سال، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام سال جدید به موضوع تحول و حکمرانی مردمی اشاره داشتند که یکی از رویکردهای این موضوع را در برنامه پیشرفت کشور می‌توان دنبال کرد که چند محور اصلی دارد.

وی با اشاره به در پیش بودن تدوین و بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، یکی از محورهای مورد بحث را الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت دانست و تصریح کرد: مجموعه توسعه جهان امروز و الگوهای آن بیشتر به حیات دنیوی تاکید دارد و به حیات اخروی نپرداخته است اما ما باید بر مبنای حرکت در مسیر اخلاق و معنویات به سمت طراحی و اجرای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت حرکت کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه توسعه سایر کشورها و الگوی پیشرفت ما در مباحثی چون آبادانی، علم و دانش، محیط زیست و رشد انسان،‌فصول مشترکی دارد، توضیح داد: ما می‌توانیم از این فصول مشترک بهترین بهره را ببریم.

وی ادامه داد: این که چه الگوی و مسیری را برای پیشرفت انتخاب کنیم، مهم است و باید با ترویج روحیه نقد نسبت به توسعه غربی و بررسی چالش‌های آن، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را ارائه دهیم.

نگاهداری یادآور شد: الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باید ابزارهای حکمرانی مختص به خودمان را طراحی کند و صرفا به ذکر آرمان‌ها و باقی ماندن در مبانی نظری بسنده نکند چراکه بدون تهیه ابزارهای بومی حکمرانی در استقرار آن موفق نخواهیم بود.

وی نکته دیگر در این موضوع را نیازمندی به اصلاحات در نهاد دولت و فرایندهای دولت دانست و توضیح داد: مهمترین بحث در این موضوع تنظیم رابطه دولت و ملت است؛ تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث مردمی سازی نیز تنظیم این ارتباط است که برمبنای آن اداره حداکثری اداره کشور و برنامه پیشرفت را به مردم بسپاریم، یعنی نقش دولت بیشتر در تضمین مالکیت خصوصی، ایجاد نظام حقوقی بی‌طرف، حاکمیت قانون، بسترسازی خدمات عمومی و تسهیل‌گری در صدور مجوزها باشد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، یادآور شد: مجموعه‌ این مباحث یعنی اینکه دولت به جای پارو زدن، دولت سکاندار و حامی باشد و اینکه دولت رقیب مردم نباشد، اما متاسفانه دولت‌ها در دوره‌های مختلف با اشکال مختلف مثلا در قالب شرکت‌های خصولتی با مردم و اقتصاد مردمی رقابت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت‌ها نباید مبتنی‌بر منابع همچون نفت حرکت کنند، عنوان کرد: بزرگترین سرمایه هر حاکمیت، سرمایه انسانی و مهمترین موتور محرک پیشرفت، ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی است.

نگاهداری ادامه داد: وقتی یک جایی آتش بگیرد تلاش می‌کنیم آن را خاموش کنیم اما حالا سرمایه انسانی و نخبگان کشور به دنبال مهاجرت است و فکری عاجلی برای آن نمی‌اندیشیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در برنامه پیشرفت بر اصل بهره وری تاکید داشته اند، گفت: بهره‌وری این است که از فناوری‌های دانش بنیان در مدیریت کشور بیشتر استفاده کنیم و نیروی انسانی نیز از دانش و تخصص فنی بیشتری برخوردار باشد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: اگر امکان رقابت بین مردم فراهم شود مطمئن باشید انگیزه‌های حرکت و نوآوری‌های خلاقانه در فضای کشور حاکم می‌شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مردمی ما بسیار بزرگتر از اقتصاد دولتی است، تاکید کرد: باید فضا را برای حضور اقتصاد مردمی و مردمی سازی اقتصاد ایجاد کنیم و سیاستگذاری درستی در استفاده از فناوری در برنامه‌های پیشرفت داشته باشیم.

نگاهداری ادامه داد: آنچه که در قانون اساسی آمده است تاکید بر حکمرانی مردمی و مردمی سازی در تمام عرصه‌هاست که می‌تواند نویدبخش رشد چشمگیر در کشور باشد به شرطی که در این زمینه درست تدبیر کنیم.

وی تاکید کرد: قدرت یک حاکمیت پول و منابع نیست، بلکه سیاستگذاری و ریل‌گذاری صحیح در استفاده از ظرفیت مردمی و پیاده سازی حکمرانی مردمی است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: مردمی سازی با گفتن ایجاد نمی‌شود باید ابزارهایی برای آن ایجاد کنیم که یکی از ابزارهای آن ایجاد حلقه‌های میانی میان جامعه و حاکمیت است که این پارلمان دانشجویی یکی از این حلقه‌هاست.

وی با بیان اینکه گروهی با خاص گرایی در خلاف مردمی سازی حرکت می‌کنند، گفت: این عده قلیل 2 یا 3 درصدی جامعه به دنبال مردمی سازی نیستند و می‌خواهند مدلی را دنبال کنند که حکمرانی کارآمدی خود را برای منافع این عده خاص قربانی کند؛ اینها افرادی هستند که به دنبال رانت و انحصار و امتیازهای ویژه می‌گردند. حکمرانی مردمی برای این عده سم است و اینها جلوی خلاقیت و حضور مردم را می‌گیرند و تنها به دنبال منافع خود هستند و آنقدر در این مسیر منسجم هستند که توانایی نقش‌آفرینی حکمرانی مردمی را نیز می‌گیرند.

نگاهداری ادامه داد: من اعتقاد دارم که فساد در جامعه ما سیستماتیک نیست چرا که ساختار ما به‌گونه‌ای نیست که مدیر فاسد تولید کند ولی شبکه‌ای از مفسدین در حال شکل‌گیری است که از قضا در حال قدرت گرفتن هستند و حتی در بعضی جاها ساختار رسمی کشور توان مقابله با این‌ها را از دست می‌دهد. پس ما باید در مبارزه با فساد حساسیت بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکخه مبارزه با فساد و تبعض و فقر یک الزام در الگوی پیشرفت است، گفت: مکاتب مختلف پیشرفت، ناکارآمدی دولت‌ها را به دلیل فساد و فقر و تبعیض می‌دانند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه فساد حاصل تبانی فعالان سیاسی و اقتصادی است، تصریح کرد: تا زمانی که فسادهای کلان را از بین نبریم مبارزه با فساد خرد موفق نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با فساد و تبعض در برنامه‌های پیشرفت کشور نقش مهمی دارد، خاطرنشان کرد: گروه خواص رانت جو در برابر مردمی سازی حکمرانی مقاومت می‌کنند، در حالیکه با مردمی سازی باید توانمندسازی مردم را در مقابله با خواص گرایی ارتقا ببخشیم چراکه از این طریق می‌توانیم به رشد و پیشرفت دائمی برسیم.

نگاهداری توضیح داد: اگر خواص گرایی در جامعه حاکم شود تمام تشنگان ثروت به سمت قدرت حرکت می‌کند چون از این مسیر به ثروت مدنظر خود دست پیدا خواهند کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مسیر حرکت و پیشرفت، جامعه و مردم هستند، گفت: اگر جامعه از انسجام برخوردار نباشد ماشین پیشرفت در جاده خاکی حرکت می‌کند از همین‌رو انسجام جامعه برای پیشرفت لازم است؛ تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر پرهیز از تفرقه و دوقطبی نیز بر همین مبناست و در این مسیر هر گروهی و به هر نیتی که وحدت و انسجام را از جامعه بگیرد در مسیر دشمن و در خلاف منویات رهبری، حرکت می‌کند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: من عده‌ای سوپر انقلابی که با حرفای تند و رادیکال و وحدت شکن، دو قطبی را به جامعه تزریق می‌کنند را درک نمی‌کنم، افرادی که چشم بر یک سری مسائل مهم مانند فقر و فساد چشم بسته‌اند و هیچ حساسیتی به رانت خواری ندارند اما به برخی ظواهر حساسیت نشان می‌دهند.

وی افزود: از سوی دیگر علم برخی افراد را هم درک نمی‌کنم، عده‌ای که با پرچم اصلاحات اجتماعی، علم آنها در القای نا امیدی به مردم و پاشیدن نمک بر زخم مشکلات مردم خلاصه شده است.

نگاهداری یادآور شد: عده‌ای هم دم از ملی‌گرایی می‌زنند در حالی که در دامن کشورهایی که برای ضربه زدن به ایران از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند، افتاده‌اند.

وی افزود: سیاست آنهایی که منافع مردم را به قربانگاه منافعی حزبی و جناحی خود می‌برند را درک نمی‌کنم چرا که یک سیاستمدار نباید منافع جامعه را به مسلخ منافع جناحی خود ببرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان ابراز امیدواری کرد تا با گسترش حلقه‌های میانی چون پارلمان دانشجویی به سمت استقرار حکمرانی مردمی در جامعه حرکت کنیم.

بابک حمیدیا نیز در این مراسم با تشریح روند اجرای دوره نخست پارلمان دانشجویی، گفت: در آن دوره میزبان دانشجویانی از 18 استان کشور بودیم که پس از پایان آن بازخوردها مطلوبی از برگزاری این رویداد دریافت کردیم.   

وی با بیان اینکه سه هدف عمده در پارلمان دانشجویی دوره نشخص شده بود، تصریح کرد: هدف نخست توانمندسازی جوانان برای حضور در حاکمیت بوده است، هدف دوم همکاری و کار گروهی و هدف سوم ایجاد سرمایه اجتماعی بود که با این سه هدف وارد مصاحبه‌های تخصصی در امور مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شدیم.

رییس مرکز نوآوری قوه مقننه خاطرنشان کرد: ماحصل این مصاحبه‌های تخصصی که با برخی نمایندگان قبلی و فعلی مجلس، مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌ها صورت گرفت شبیه‌سازی شد تا در دوره فعلی پارلمان دانشجویی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: در دوره جدید علاوه بر شبیه‌سازی مجلس در پارلمان دانشجویی، شبیه‌سازی مرکز پژوهش‌هیا مجلس نیز صورت گرفته است.

حمیدیا خاطرنشان کرد: امیدواریم با ادامه این دوره، دوره سوم پارلمان دانشجویی را نیز را راه اندازی کنیم.

شایان ذکر است این دوره از پارلمان دانشجویی با شرکت100 نفر از دانشجویان متقاضی برگزار شده است.

گفتنی است بخشی از مراسم افتتاحیه پارلمان و قرائت سوگندنامه توسط دانشجویان با حضور هیات رئیسه سنی برگزار شد و در ادامه به صورت نمادین، لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسه، اعلام وصول گردید.

در ادامه انتخابات فراکسیون‌های مربوطه برگزار خواهد شد و دانشجویان شرکت کننده، تجربه نمادین نمایندگی را پشت سر خواهند گذاشت.

شایان ذکر است دومین دوره پارلمان دانشجویی از 6 اردیبهشت تا 3 خرداد برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان، تجربه قانون گذاری را در قالب فراکسیون‌ها، کمیسیون‌ها و صحن علنی، پشت سر خواهند گذاشت./

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها