5 عامل اصلی پدیده بدحالی دانش آموزان

کد خبر: 1217729

وزارت اطلاعات در بیانیه خود به 5 عامل اصلی در شکل گیری پدیده بدحالی دانش آموزان در ماههای گذشته پرداخت و شیطنت و هراس جمعی را از دلایل عمده این ماجرا معرفی کرد.

 5 عامل اصلی پدیده بدحالی دانش آموزان

وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای به تشریح ماجرای موسوم به مسمومیت دانش آموزان پرداخت ( اینجا بخوانید) و اعلام کرد 5 دسته عامل سبب شکل گیری این حوادث شد: 1-بمبک بدبو 2-شیطنت 3- عامل بو دار 4-تعدادی موارد با اهداف ضدمردمی و امنیتی 5- هراس جمعی.

وزارت اطلاعات در تشریح بند چهارم ذکر کرده است: « در تعدادی از موارد مکشوفه، وجود اهداف ضدامنیتی و ضدمردمی احراز شده است. به‌این ترتیب که یک یا تعدادی از شیوه‌های پیش‌گفته (بمبک بدبو، شیطنت و عامل بو دار) با هدفِ ایجاد ناامنی یا دامن‌زدن به انگاره‌ی ضعف امنیت در کشور، ایجاد التهاب و آشوب و اعتراض به‌منظور فیلم‌برداری و انعکاس به شبکه‌های فارسی زبان معاند و یا با هدف ایجاد تجمع در مقابل آموزشگاه‌ها صورت گرفته است. عوامل این قبیل موارد غالباً بازداشت و تحویل مرجع قضایی شدند.»

تمام عوامل ذکر شده در این بیانیه از جنس شیطنت دانش آموزی است غیر از مورد چهارم که تشریح بند فوق نیز نشان می دهد اولا مصادیق آن قابل توجه نبوده و دوم آنکه شیوه به کار بسته شده نیز توسط عوامل ضدمردمی همان شیوه شیطنت دانش آموزی بوده است. طبق همین بیانیه عوامل این اقدام نیز دستگیر شدند.

پیش از این یکی از دانش آموزان دختر در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته بود: در مدرسه خود ما یکی از دانش آموزان اسپری فلفل و الکل آورده و می‌خواست با هم قاطی کنه و به بچه‌ها بگه مدرسه ما رو هم زدن و قراره که همه ما رو بکشند و ترور کنند و یه همچین چیزی ... منو یکی از دوستام متوجه شدیم (با خنده) و رفتیم به مدیریت خبر دادیم و گرفتن و بردنش آموزش و پرورش...

سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور نیز راجع به موضوع مسمومیت دانش آموزان گفته بود: هیچ مسمومیتی ناشی از ماده سمی نبوده است. وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که براساس آخرین یافته‌های خود که با استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی کشور و پیشرفته ترین آزمایشگاه های کشور انجام دادیم، تا این لحظه به هیچ ماده سمی و مسمومیت ناشی از ماده سمی نرسیدیم.

در بخشی از بیانیه وزارت اطلاعات آمده است که قطعاً شبکه‌ی انتشار مواد مسموم کننده در کشور، وجود نداشته است. خبرگزاری فارس نیز پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود: تحقیقات گسترده نهادهای ذیربط نشان می دهد بیش از 90 درصد حوادث مدارس منشأ داخلی داشته و توسط دانش آموزان اتفاق افتاده است و شیطنت‌های دوره نوجوانی همزمان با پوشش رسانه‌ای گسترده، این رقابت را بین برخی دانش آموزان تسری داده است. این تحقیقات نشان می‌دهد در موارد با منشاء داخلی، علت بدحالی دانش‌آموزان منتقل‌شده به مراکز درمانی حدود ۸۰ درصد تمارض و حدود ۲۰ درصد تلقین اعلام شده است. البته در مواردی ابتلای آن‌ها به آسم، مشکلات ریوی یا قلبی هم با تحریک مواد بدبو یا استرس منجر به بدحالی شده است.

همچنین خبرنگار فارس در شهر قم که یکی از شهرهای پر خبر در این موضوع بود نتایج بررسی های یک متخصص طب اورژانس را از زبان این متخصص اینگونه منعکس کرده بود: تعدادی از دانش آموزان حاضر در بیمارستان هیچ علائمی از بیماری را نداشتند و تشخیص ما در پرونده پزشکی آنها تمارض قید شد.

بیانیه وزارت اطلاعات نیز در یکی از بندهای خود به موضوع تمارض پرداخته و آمده است: «تمارض» یکی از عواملِ اثبات شده به تعداد قابل توجه، بوده است. در بررسی انگیزه‌های تمارض، سه انگیزه‌ی بازیگوشی، فرار از درس و امتحان، و در موارد اندکی انگیزه‌های القایی دیگران، به‌منظور ایجاد التهاب و اغتشاش دخیل بوده است.

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها