استیضاح وزیر صمت؛ «فردا» گزارش می‌دهد

موافقان استیضاح فاطمی‌امین چه گفتند؟

کد خبر: 1217980

با آغاز استیضاح وزیر صمت موافقان استیضاح به اظهار نظر پرداختند.

موافقان استیضاح فاطمی‌امین چه گفتند؟

گروه سیاست سایت فردا: امروز صبح بعد بالاخره استیضاح وزیر صمت آغاز شد؛ استیضاح وزیری که نقدهای بسیاری بر عملکردش وارد است از افزایش عجیب قیمت خودرو تا کالاهای اساسی و لوازم خانگی. نمایندگان در همه این ایام تذکرات لازم را ارائه کردند اما مشکلات مورد نظر رفع نشد تا مجلس متعاقب مقاومت دولت، استیضاح را آخرین راه برگزیند. در ابتدای جلسه موافقان استیضاح به اظهارنظر پرداختند.

رسولی‌نژاد: استیضاح فاطمی‌امین در پی نارضایتی عمومی است

رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند در مجلس در جلسه علنی در موافقت با استیضاح وزیر صمت بیان کرد: استیضاح یکی از ابزار‌های نظارتی مجلس است و عین تقویت نظام و دولت به شمار می‌رود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت، اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانه‌ای دست آن دولت تنبل داده نشود سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محور‌های استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد به شدت گلایه می‌کنم.

رسولی‌نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز می‌گردد براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود، اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودرو‌هایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودرو‌های تولیدی ارائه می‌شود.

نماینده مردم دماوند تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود، اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

موسوی لارگانی: اگر فاطمی‌امین همچنان بماند، دولت زمین‌گیر می‌شود

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی هم در ادامه این جلسه گفت: اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند کل دولت را زمین‌گیر می‌کند کما این‌که اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.

وی ادامه داد: من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد؛ آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد.خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست.

موسوی لارگانی ادامه داد: همه از گرانی خودرو می‌گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌هاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساخت‌ها و چارت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانه‌دار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن می‌رسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته متوسط قیمت مصالح ساختمانی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو می‌کنند در حالی که پول را از مردم می‌گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می‌خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را می‌گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟

موسوی لارگانی اظهار کرد: آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

بدری: فاطمی‌امین خیلی از فرصت‌ها را از دست داد

صدیف بدری نماینده موافق استیضاح وزیر صمت گفت:  فاطمی امین در بیست ماه گذشته خیلی از فرصت‌ها را از دست داد.سه ماه به وی وقت دادیم. متاسفانه وزیر صمت در حوزه‌های وظایف خود به ویژه خودرو هیچ کاری انجام نداد و با سومدیریت باعث تشدید مشکلات شد.وزارت صمت باعث رشد تورم شد.

دهقانی: قحط‌الرجال که نشده است!

الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان از نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت هم بیان کرد: از زمانی که وزیر صمت این وزراتخانه را در اختیار گرفت قیمت خودرو چندین برابر شده است و وزیر هم کنترلی در این زمینه انجام نداده است. وزیر صمت بجای اینکه وزیر صنعت و معدن باشد، بیشتر در اختیار دو کارخانه خودرو سازی در کشور است و نتوانسته است قیمت خودرو را مدیریت کند.

وی افزود: فاطمی امین توان مدیریت این وزراتخانه را ندارد .قحط الرجال که نیست باید دولت مدیری را بگذارد تا بتواند این وزراتخانه را مدیریت کند و تورم در حوزه صنعت را مهار کند.

چنارانی: مردم از گرانی به ستوه آمدند

هاجر چنارانی در نقد عملکرد وزارت صمت در دوره فاطمی‌امین گفت: دیگر نمی‌توانیم در چشم مردم حوزه خود نگاه کنیم. مردم از گرانی به ستوه آمدند. آقای فاطمی امین شما توانایی مدیریت این وزارتخانه را ندارید.می‌گویند بازار خودرو به وزارت صمت ارتباط ندارد. در بیست ماهی که وی وزیر صمت بود من نماینده باید یقه چه کسی را برای گرانی خودرو بگیرم؟ شهریور ۱۴۰۰ اولین استیضاح انجام دادیم. متاسفانه رای فاطمی امین بیشتر شد، اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد. بازار خودرو استخوان مردم را ترکانده است. در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است. شورا‌های زیرمجموعه شما در این ۲۰ ماه برگزار نشده است. اگر لایحه دو فوریتی داشتید برای خودرو چرا یک سال پیش ارسال نکردی؟

حضرت‌پور: چرا خبر استیضاح شما قیمت دنا را ۷۰ میلیون را کاهش داد؟!

روح الله حضرت پور موافق استیضاح وزیر صمت گفت: ما وزیر ضد محرومان را استیضاح میکنیم. سخنگوی شما با چه جراتی استیضاح شما را رانت ندادن به مجلس اعلام کرده است. اگر وزیر مردم است چرا باند‌های مافیای خودرو خودشان را به آب و آتش میزنند؟ چرا خبر استیضاح شما قیمت دنا را ۷۰ میلیون را کاهش داد در صورتی که تا زمان اعلام وصول قیمت‌ها افزایش می‌یافت؟ اگر استیضاح پارسال انجام می‌شد امروز وضعیت کشور اینطور نبود.  آقای وزیر حقوق ملت ایران را به رویایی دست  نیافتنی تبدیل کردید  اکنون استیضاح این وزیر نابلد در حال انجام است، این استیضاح باند‌های گردن کلفت خودرو و مسببان  وضعیت فعلی است.

وی افزود: مردم با این استیضاح به آینده امیدوار می‌شوند، چون با برنامه‌های وزیر صمت  تهیه جهیزیه و داشتن خودرو برای جوانان  ایرانی به یک رویا تبدیل شده است.

غنی‌نظری: کسانی که وضعیت را گل‌وبلبل خطاب می‌کنند، بین مردم نیستند

سید غنی نظری خانقاه موافق استیضاح وزیر صمت: رئیس جمهور باید شخصا در جلسه بود که این نبودن یا بی توجهی به استیضاح است یا بی توجهی به وزیر صمت. استیضاح مخالفت با کلیت دولت نیست. امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر باید یکی را انتخاب کند. با وساطت رئیس مجلس، رئیس جمهور قول داد ظرف دو ماه نابسامانی را حل کند. چند ماه از آن دو ماه گذشته است. کسانی که وضعیت را گل و بلبل خطاب می‌کنند بین مردم نیستند و نمی‌دانند پراید به ۵۰۰ میلیون رسیده است. نمایندگان، شما نماینده مردم هستید یا دولت.

وی ادامه داد: چرا دولت برای واردات خودرو فکر اساسی نکرد؟ فرستادن لایحه دوفوریتی در آستانه استیضاح توهین به مردم است. نمایندگان محترم اگر استیضاح رای نیاورد شما هم رای نخواهید آورد. انتصابات غیرعلمی و دوستانه و مشاوران خیلی زیاد به وزارت صمت آسیب زده است. نمایندگان محترم اگر به ادامه وضع موجود رای بدهیم کسی برای شما تره هم خرد نمی‌کند. اگر ترس و دلهره داشته باشید و رای خود را به مردم نشان ندهید پیش مردم روسیاه خواهید بود.

فلاحی: با کسی خورده‌وبرده نداریم

سارا فلاحی هم در ادامه اظهار کرد: امروز موظفیم از ابزار قانونی خود استفاده کنیم و کسانی که بازار خودرو به اینجا رساندند را مواخذه کنیم. این چگونه مقابله بامافیایی است که قیمت پراید بی خاصیت سر به فلک کشیده است.

وزارت صمت گفته چهل درصد تولید را افزایش داده است چه کسی به شما اجازه داده با افزایش تولید مردم را به دردسر بیاندازید؟ چگونه به خود اجازه دادید سرمایه اجتماعی را منهدم کنید؟ آقای مخبر امروز صرفا استیضاح وزیر صمت نیست بلکه استیضاح کسانی است که پشنیبان وزرای ضعیف هستند.

وی ادامه داد: نمایندگان محترم پشت دیوار‌های بسته مجلس ۸۶ درصد مردم منتظرند تا یک تصمیم تاریخی بگیرید. امروز اگر درست تصمیم نگیریم مرگ مجلس را رقم زده ایم. امروز خودرو یکی نماد‌های تقلیل یا افزایش سرمایه اجتماعی است. با کسی خورده و برده نداریم. ما نماینده مجلس هستیم و در پیشگاه خدا قسم خوردیم که حافظ نظام و مملکت باشیم. اگر تصمیم تاریخی امروز بگیریم تلنگری به دولت است.

فاطمی‌امین توان مدیریتی ندارد

احد آزادی خواه نماینده موافق استیضاح گفت: شما باید ۱۹ فقره آیین نامه اجرایی تهیه کنید، اما نکردید. ما جان می‌کنیم قانون تهیه میکنیم، اما وزیر آیین نامه اجرایی آن را تهیه نمی‌کند.قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون مانع زدایی از صنعت برق و ... را داریم که آقای فاطمی امین یازده فقره آیین نامه آن را نیاوردند.وی متعهد شد مدیریت بازار و کالا‌های اساس داشته باشند.عروس و دامادی که میخواهند یخچال بخرند ۶۸ درصد تورم داریم.در حوزه تنظیم بازار تعهد دادید ماده اولیه تامین کنید.در حوزه پشتیبانی گفتند جلوگیری از اختلال به چه توجیهی سه هزار تن وارد کردید؟ فاطمی امین یک سرباز است، اما توان مدیریتی ندارد. ارتقای کیفی خودروی تولیدی داشتیم؟ وزارت صمت باید مستندسازی کند و مجوز‌های بهره برداری معاودن را بدهد، اما در گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ این کار را نکرده است. ترک فعل کرده است.خودروساز‌ها ۶۷ هزار دستگاه بیشتر از آنی که تولید کردند فروختند. یعنی کسی که پراید خریده است باید اول مهر میگرفت تحویل خودرو به عقب افتاده است.

وی ادامه داد: امروز روز استیضاح وزیر نیست بلکه شب اول قبر من خادم مردم است. قدرت خرید مردم در دوران مدیریت شما نصف شده است. از زمانی که استیضاح کلید خورد حرف از لایحه دوفوریتی زدند مگر ما قانون ساماندهی خودرو را ندادیم. اینجا یک چیزی پخش کردند که نماینده انقلابی جو نگیرید. آیا این جو گرفتن است. رهبر انقلاب فرمودند این همه سال از صنعت خودرو حمایت شد، اما مردم ناراضی‌اند.ماشین هم نگرفتیم. نهاد‌های نظارتی از وکلای ملت هر گونه اطلاعاتی دارند بگویند.هیئت نظارت بگوید کدام نماینده خودرو گرفته است تا سره از ناسره معلوم شد. میگویند مجلس استیضاح کند کار دولت عقب می‌افتد چطور دولت سه تا وزیر را جابجا میکند، اما کنار دولت عقب نمی افتد.اگر فردا نیاز باشد وزرای دیگر هم استیضاح می‌شوند.نمایندگان از رای خود امروز با موبایل عکس بگیرید و منتشر کنید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها