پیام‌های سفر رئیسی به سوریه

کد خبر: 1218435

سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به سوریه اگرچه از تعمیق همکاری‌های راهبردی دوجانبه نشان دارد اما پیام‌هایی را نیز به غرب و رژیم صهیونیستی مخابره می‌کند؛ پیام‌هایی از برتری جبهه مقاومت به رغم توطئه‌های قبلی محور عبری- عربی-غربی گرفته تا آغوش باز کنونی اتحادیه عرب برای متحدان منطقه‌ای ایران.

پیام‌های سفر رئیسی به سوریه

 سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر خواهد کرد.

رئیس جمهور و هیات همراه، در سفر دو روزه خود به سوریه با مقامات عالی این کشور درباره راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین رایزنی خواهند داشت.

علاوه بر این رئیس جمهوری اسلامی ایران در این سفر در نشست مشترک تجار ایران و سوریه حضور یافته و با آنان به گفتگو و تبادل نظر خواهد پرداخت.

دیدار و گفتگو با ایرانیان مقیم و زیارت اماکن مقدسه سوریه از دیگر برنامه‌های سفر آیت الله رئیسی به سوریه است.

در این زمینه «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در توئیتی نوشت: «‌غرب آسیا یک دوره تحول ژئوپلتیک ۱۲ ساله به شدت پرتنش را طی کرده که پیروز قطعی آن جمهوری اسلامی ایران و بازنده قطعی آن آمریکاست. جشن پیروزی مقاومت، در سفر آیت الله رئیسی به سوریه برگزار خواهد شد. رحمت الهی بر حاج قاسم شهید که به همه آموخت قدرت در میدان تنها راه موفقیت دیپلماسی است.»

لازم به ذکر است که سفر آیت الله رئیسی به کشور سوریه، نخستین دیدار یک رئیس‌جمهور اسلامی ایران از سوریه از سال ۲۰۱۱ و زمان آغاز بحران در این کشور خواهد بود. آخرین سفر یک رئیس‌جمهوری ایران به سوریه به آخرین روزهای سال ۱۳۸۸ بازمی‌گردد.

در مقابل اما «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه ۲ سفر به ایران داشته‌است. او در آخرین سفر خود که میانه اردیبهشت سال ۱۴۰۱ صورت گرفت، با مقام معظم رهبری دیدار کرد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، این سفر هراس بر اندام صهیونیست‌ها افکنده‌است و بعد از بازتاب سفر قریب‌الوقوع رئیسی به سوریه، شاهد موجی از تحلیل‌های نگران‌کننده از رسانه‌های این رژیم هستیم.

برخی منابع خبری رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی شدید اعلام کرده‌اند که این سفر، دیداری استثنایی است و مقامات اسراییل باید نگران آن باشند.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی با اشاره به تاثیر سفر آتی رییس جمهوری اسلامی ایران بر تحولات و مناسبات منطقه‌ای، نوشته‌است: ایران خواهان یکپارچه کردن محور ایران-حزب الله- حماس- جهاد اسلامی است و این امر باعث می‌شود که تهران برنامه جدیدی درخصوص سیاست خاورمیانه اتخاذ کند.

این شبکه همچنین به سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران به بیروت و دیدارهایش با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و «زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی اشاره کرد و این سفر را نیز «هماهنگی مواضع علیه اسرائیل» خواند.

در تحلیل «جروزالم ‌پست» هم این نگرانی مشهود است و این روزنامه صهیونیستی در تحلیلی که یازدهم اردیبهشت منتشر کرد، نوشت: «این یک اتفاق بزرگ برای رژیم سوریه خواهد بود که در ماه‌های اخیر گام‌های زیادی را برای ارتباط گرفتن با کشورهای منطقه برداشته است.»

این رسانه اسرائیلی با به کار بردن این تشبیه که «وزیر خارجه سوریه به یک جهانگرد تبدیل شده‌است و به تونس، مصر، اردن و کشورهای دیگر می‌رود»، نوشت: «سوریه که دیدارهای مختلفی با کشورهای خلیج فارس و همچنین روسیه داشته، حالا می‌خواهد بیش از پیش نشان دهد که حمایت ایران را نیز به همراه دارد. به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی، حمایت تهران از دمشق برای سوریه که می‌خواهد به اتحادیه عرب بازگردد، مهم است.»

استقبال اتحادیه عرب از سوریه که رژیم صهیونیستی نگران آن است، برایند موفقیت‌های ارتش اسد طی یک دهه اخیر تحت لوای ایران و نیز روسیه است. ناکامی محور عبری- عربی- غربی در ساقط کردن دولت مردمی اسد، این محور را دچار فروپاشی کرد به طوری که اینک اردن میزبان وزیران خارجه مصر، عراق، عربستان سعودی و سوریه است؛ موضوعی که از شکست راهبرد انزوای سوریه حکایت می‌کند.

از طرفی، بهبود مناسبات اتحادیه عرب با سوریه بی‌ارتباط با ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض نیست؛ اتفاقی تحول‌آفرین که حتی گره از بحران هشت‌ساله یمن نیز گشود.

بنابراین در هفته‌های اخیر که تنش‌های قبلی در روابط ایران و عربستان جای خود را به مناسبات حسنه داده‌، بسیاری از معادلات منطقه‌ای نیز دچار تحول شده‌است. تحولاتی که بر مبنای آن، عربستان و جبهه حامی ریاض به ایران و متحدان آن نزدیک شده‌اند. در چنین شرایطی بازنده بازی، رژیم صهیونیستی خواهد بود که همواره با پیشبرد پروژه «ایران‌هراسی» در صدد «ائتلاف‌سازی» منطقه‌ای علیه تهران برآمده است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها