الهیان: جمهوری اسلامی ایران، دولتی پایبند به ارزش‌های حقوق بشری است

کد خبر: 1218564

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس در نامه‌ای، از پارلمان اروپا خواست از هرگونه تحرک در جلوگیری از برخورداری زنان ایران از حق آموزش اجتناب کند.

 الهیان: جمهوری اسلامی ایران، دولتی پایبند به ارزش‌های حقوق بشری است

زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به «ماریا ارنا»، رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، دولتی پایبند به ارزش‌های حقوق بشری است.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

سرکارخانم ماریا ارنا

رئیس محترم کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا

عالیجناب؛

قطعنامه‌ای که پارلمان اروپا در ۱۶ مارس صادر کرده قطعنامه‌ای فاقد مسیر درست است و در بخش‌هایی از این قطعنامه اتهامات نادرستی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده‌است. این قطعنامه فاقد اجزای منطقی بوده و به شکل یکسو در خصوص جمهوی اسلامی ایران قضاوت کرده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران دولتی پایبند به ارزش‌های حقوق بشری است و حمایت و ارتقای حقوق بشر از جمله تضمین و اجرای حق آموزش برای تمامی گروه‌ها به ویژه زنان و دختران از اهداف اصلی و بنیادین کشور است. در این راستا ایران در رعایت عدالت آموزشی و برابری حق تحصیل دختران و پسران رتبه نخست را در دنیا دارد رشد 48 درصدی نسبت دانش‌آموزان دختر به پسر، افزایش نرخ باسوادی زنان از ۳۵ درصد در قبل از انقلاب اسلامی ایران به ۹۵ درصد در سال کنونی، افزایش میزان دسترسی زنان به آموزش عالی از ۲٫۱ درصد در سال ۱۳۵۷ به ۲۱,۲ درصد در سال کنونی، اختصاص ۵۶ درصد کرسی‌های دانشگاه‌های دولتی به زنان، اختصاص ۳۳,۳ درصدی زنان از جمعیت فارغ‌التحصیلان آموزش عالی، افزایش سهم زنان عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها به ۳۳,۳ درصد گویای این است که هماره حق آموزش برای همگان و بدون توجه به جنسیت از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در ارتباط با مسمومیت‌های تعدادی از دانش‌آموزان دختر در ایران مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران بر پایه سیاست نظام مبنی بر مسئولیت‌پذیری شفاف‌سازی و حمایت و ارتقای حقوق بشر شهروندان، پیگیری و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر این موضوع و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر از نتایج آن جهت رفع نگرانی خانواده‌ها و پاسخگو نمودن عاملین و مسببین این حادثه را در دستور کار خود قرار داد و آن را یکی از اولویت‌های فوری خود اعلام کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی مسمومیت دانش‌آموزان را یک جنایت بزرگ خواندند و خواهان شناسایی و اشد مجارات عاملان آن شدند، رئیس‌جمهور نیز وزرای کشور و اطلاعات را مأمور بررسی این موضوع و ارائه گزارش شفاف به مردم کردند. رئیس قوه‌قضائیه نیز مجازات شدید و بدون اغماضی را برای عاملان آن در نظر گرفت و در این راستا در دادگستری‌های کل سراسر کشور شعبه خاصی برای رسیدگی به این رخداد اختصاص داده شد. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از رؤسای چهار کمیسیون تخصصی درخواست نمود تا با تشکیل یک کارگروه ویژه به این موضوع رسیدگی کنند. لذا، دولت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری دلایل و مسببان این رخداد مشکوک، ذره‌ای تردید و تعلل نکرده و طی تحقیقات علمی و میدانی در بازه‌های زمانی مختلف نتایج مربوطه توسط مراجع ذی‌ربط را منتشر نموده است.

شایان ذکر است که در این خصوص برخی افراد دستگیر شده و تحقیقات در حوزه مربوطه همچنان ادامه دارد. با تمامی این اوصاف، صدور قطعنامه پارلمان اروپا حاکی از نادیده گرفتن اقدامات انجام شده از سوی دولت جمهوری اسلامی بوده و به نظر می‌رسد به جهت بهره‌برداری از این رخداد بوده است. اقدام رسانه‌ای مخرب برخی دول عضو اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران پیشتر نیز منجر به تحریک جوانان و دامن زدن به خشونت در اعتراضات عامل عمده نقض حقوق ملت ایران شد.

 این قطعنامه با ادعای حمایت از دختران ایرانی در حالی به تصویب پارلمان اروپا رسیده که بسیاری از کودکان پروانه‌ای ایران به دلیل همراهی کشورهای اروپایی با اقدامات قهرآمیز یکجانبه ایالات متحده آمریکا جان خود را از دست داده‌اند، این نوع نگرش و اتخاذ استانداردهای گزینشی و دوگانه توسط کشورها در حوزه حقوق بشر عامل اساسی برای فرسایش حاکمیت جهانی حقوق بشر و توسعه آن است که متعاقباً می‌تواند پیامدهای مخربی را برای بشریت به همراه داشته باشد.

عالیجناب؛

اینجانب به عنوان رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران از پارلمان اروپا می‌خواهم که از هرگونه تحرک و اقدامی که باعث اختلال و برهم زدن آرامش و امنیت ایران و متعاقباً عاملی برای بهره‌برداری سیاسی و جلوگیری از برخورداری زنان و دختران کشورم از حقوق اولیه از جمله حق آموزش می‌گردد، اجتناب ورزد و فارغ از هرگونه نگاه ابزاری و سیاسی قطعنامه با رویکردهای مداخله‌جویانه که تهدیدی علیه امنیت و تمامیت ارضی کشورها است، مخالف نماید.

زهره الهیان

رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها