«فردا» گزارش می دهد:

اظهارات نسنجیده هزینه‌زا

کد خبر: 1218721

صحبت‌های نسنجیده مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار اذهان عمومی جامعه را ملتهب کرده است.

اظهارات نسنجیده هزینه‌زا

گروه سیاست سایت فردا: اظهارات نسنجیده چهره‌های سیاسی و مسئولین دولتی صرفا به یک گفت‌وگو کوتاه و اظهارنظر گذرا خلاصه نمی‌شود و گاهی ابعادی ملی و فرا ملی می‌یابد؛ به‌خصوص در مواردی که ادعاهای بزرگ آنها مورد توجه عموم مردم قرار می گیرد و در فضای مجازی بیش از دیگر خبر ها دست به دست می شود. این نوع اظهار نظرات عمدتا هزینه زایی بسیاری برای دولت و ملت دارد که عبور و حل آن بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود.

اظهار نظرات جنجالی هزینه زا و عمدتا نسنجیده در دو دسته بندی تقسیم می شوند. نخست اظهارنظرهای وعده و شعار حور که در کلام و بیان مسئولین رده بالا دولتی شنیده می شود و این اظهارات عمدتا نه تنها قابلیت اجرایی ندارند بلکه منجر به ایجاد انتظارات تورمی در جامعه شده و ضمن ایجاد نگرانی در میان مردم، نهاد دولت را بی اعتبار تر از هر زمان ممکن نشان می دهند. نمونه این دسته بندی نخست را در دولت رئیسی بسیار دیده ایم، از جمله در اظهار نظرات وزیر سابق کار، وزیر سابق راه و وزیر نفت که هر کدام با بیان وعده هایی شرایط سختی را برای دولت ایجاد کردند و در مقابل هیچکس نیز نسبت به اظهارات نسنجیده خود پاسخگو نبودند. از وعده ایجاد شغل با یک میلیون تومان تا زمستان سخت و ساخت چهار میلیون مسکن که فقط منجر بهم ریختن بازار شد و کشور را در مقابل چینی ها برای استمداد کمک قرار داد. این اظهارات گاه از روی ناآگاهی و گاه از روی هدف های شخصی و برای خودنمایی مقابل مسئولین بالادستی ارائه می شود که در عمده موارد نیز قابلیت اجرایی نداشته اند و در نهایت با استعفا فرد مسئول به پایان رسیده اند و تنها تشویش آن برای افکار عمومی باقی مانده است.

در دسته بندی دوم وعده های نسنجیده به چهره هایی برمی خوریم که در هر سمت دولتی می توانند منجر به ایجاد هزینه برای جامعه و دولت گردند. نمونه مشخص این وضعیت را در سخنان یکی از مسئولین وزارت کار در روز های اخیر شنیده ایم. مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار در صحبت‌هایی اظهار کرده« در جایی ۳۰۰ هزار شهید دادیم که یک وجب خاک از دست ندهیم، اما ممکن است به جایی برسیم که مجبور شویم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم.کشور یونان ۱۰۰ جزیره فروخت تا بتواند مطالبات بازنشستگان و استقراض از صندوق‌های بین‌المللی را بدهد، ما هم به زودی به این وضعیت دچار می‌شویم.حتی اگر ۳ میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و پولش را کامل بگیریم باز هم نمی‌توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم و در صورت رفع هزینه‌های بازنشستگی با مشکل بودجه عمرانی روبرو خواهیم بود».

این صحبت های جنجالی که باعث ایجاد نارضایتی عمیق در افکار عمومی و افزایش سطح بی اعتمادی به دولت شده صدای دولتی ها را نیز درآورده است. دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نسبت به صحبت‌های امروز مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار واکنش نشان داد و اظهار کرد که موضع‌گیری بی‌دقت مدیر وزارت رفاه درباره صندوق‌های بازنشستگی، شخصی و خلاف سیاست‌های دولت است. این صحبت در حالی مطرح می شود که جامعه پس از شنیدن این اظهارات جنجالی دیگر با هیچ توضیح و تفسیری قانع نمی شود و خبر این صحبت ها نیز در فضای مجازی برای همیشه باقی می ماند. یک مسئول دولتی که تا این حد می تواند منجر به ایجاد ضربه به افکار عمومی و اعتماد مردم و از سوی دیگر ایجاد خوراک خبری برای رسانه های بیگانه گردد مسلما باید مورد بازخواست قرار گیرد تا دیگر مسئولین نیز نسبت به ضحبت های خود مراقبت های لازم را انجام دهند و با یک جمله باعث زیان سنگین برای کشور و ایجاد تشویش میان اذهان عمومی نگردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها