نقش دولت روحانی در این چالش صندوق‌های بازنشستگی

کد خبر: 1219387

دولت رئیسی صندوق‌های بازنشستگی را با 400 هزار میلیارد تومانی کسری بودجه تحویل گرفت.

نقش دولت روحانی در این چالش صندوق‌های بازنشستگی

روزنامه آرمان در گزارشی درباره صندوق‌های بازنشستگی، بدون اشاره به نقش دولت روحانی در این چالش نوشت: سال‌هاست که مسـئله صندوق‌های بازنشستگی زنگ خطر آنها به صدا درآمده و دولت‌ها بی‌توجه به فاجعه قریب‌الوقوع آن از کنار این ابرچالش اقتصادی به سادگی گذر کردند. اقتصاددانان در سال‌های گذشته نسبت به چالش صندوق‌های بازنشستگی هشدار داده بودند و نسبت به عملکرد دولت درخصوص صندوق‌ها همیشه انتقاد داشته‌اند.

دولت‌ها اوراق منتشر می‌کنند و مدعی‌اند از بانک مرکزی استقراض نکرده‌اند در صورتی که درخصوص اوراق هیچ‌گونه پاسخگویی شفافی به کارشناسان‌، جامعه و مردم ندارند و نتایج آن را در آثار تورمی جامعه و افزایش قیمت‌ها هر روز شاهد هستیم. دولت حداقل بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در سال اوراق می‌فروشد که اینها را یا از بانک‌ها پولش را می‌گیرد و یا از بانک مرکزی می‌گیرد و بعضی از مواقع بخشی از اینها را به شرکت‌ها و گروه‌های مختلف مالی واگذار می‌کند.

مشکل دیگر، صندوق تامین اجتماعی است که برآوردها برای امسال این است که بیش از ۶۲۰ هزار میلیارد تومان باید بودجه سازمان تامین اجتماعی باشد که برآوردهای کارشناسی و مالی که در خود سازمان انجام شده‌، حداکثر واریزی‌هایی که محل اعتبار منابع بیمه‌ای است‌، حدود ۴۱۰ هزار میلیارد تومان است و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدهایی است که از شرکت‌های شستا تامین می‌شود و نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کمبود منابع در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که آنها روی بدهی‌های دولت حساب کردند که بتوانند از دولت بگیرند.

آرمان می‌افزاید: ابتدا دولت باید به‌دنبال مدیریت هزینه برود و جایی که حیاط‌خلوت برخی مقامات سیاسی شده و افراد زیادی در هیئت‌مدیره شرکت‌های مختلف کار می‌کنند و هیچ‌گونه کارآمدی و تخصصی ندارند را کنترل کند همچنین این افراد به جاهایی می‌روند که از طریق پاداش‌، حق حضور و در عین حال امکانات مجموعه‌ها‌، درآمدهای خود را افزایش دهند.

وی عنوان می‌کند: بر این اساس‌، مدیریت هزینه اولین گامی است که در صندوق‌های بازنشستگی باید انجام شود و در صندوق تامین اجتماعی این امر بسیار موثر است. زیرا درآمدها و هزینه‌های بسیار غیرشفافی در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که بیشتر در شرکت‌های سرمایه‌گذاری است این در حالی است که خیلی از این شرکت‌ها بهره‌وری و سوددهی لازم را ندارند و علت آن هم افراد غیرمتخصص و هزینه‌های هنگفتی است که وجود دارد.

یادآور می‌شود صولت مرتضوی وزیر رفاه و کار چندی پیش درخصوص صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: در پایان دولت قبل‌، افزایش هزینه‌ها و تعهدات بدون پشتوانه منجر به کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی صندوق‌های بازنشستگی شده بود و با اشاره به اینکه دولت سیزدهم‌، صندوق‌ها را

با ۱۰۰۰ همت کسری تحویل گرفت افزود: دولت مردمی به ارجحیت مصلحت کشور بر منفعت گروهی اعتقاد دارد و حذف ارز ترجیحی نیز با همین سیاست دنبال شد. وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی‌، پرداخت بدهی سازمان تأمین اجتماعی به نظام بانکی را از مهم‌ترین اقدامات برای رفع ناترازی صندوق‌ها عنوان کرد و گفت: تأمین منابع پایدار برای صندوقهای بازنشستگی به‌صورت ویژه در دستورکار است. گفتنی است بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) در دولت سابق، جولانگاه غنیمت‌اندوزی برخی عناصر ناکارآمد آن دولت شده بود./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها