دوربین‌های آژانس دوباره فعال شد

کد خبر: 1219855

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به خبرنگار «جوان» درباره گزارش‌هایی از نصب مجدد دوربین‌های آژانس در برخی سایت‌های هسته‌ای، اگرچه به صراحت در این مورد سخن نگفت، اما اقدام ایران را در راستای توافق سفر زمستان گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی به ایران خواند تا اخبار جسته‌گریخته را درباره بازشدن چشمان آژانس در سایت‌های هسته‌ای ایران تأیید کرده باشد.

دوربین‌های آژانس دوباره فعال شد

اسفندماه گذشته به دنبال سفر رافائل گروسی به ایران، آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران به توافقاتی در خصوص حل مسائل پادمانی دست یافتند. اقدام داوطلبانه ایران در شرایط مقتضی برای اجازه به آژانس برای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی بیشتر هم بخشی از این اتفاق‌نظر بود. طی هفته اخیر گزارش‌هایی از نصب دوربین‌های آژانس در برخی سایت‌های ایران منتشر شد. ۲ می (۱۲ اردیبهشت) لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال توئیتی در تأیید نصب دوربین‌ها منتشر کرد و نوشت: «انتظار می‌رود این روند طی چند روز آینده به پایان برسد.»‌خبرنگار «جوان» در جلسه هفتگی ناصر کنعانی با خبرنگاران داخلی و خارجی از او خواست با توجه به مواضع حمایتگرایانه گروسی از چنین اقدامی، اطلاعاتی در این زمینه در اختیار قرار دهد. کنعانی اگرچه به صورت مستقیم در تأیید یا تکذیب این گزارش‌ها سخن نگفت، اما با تأکید بر حرکت ایران در جهت نقشه راه به دست آمده در پی سفر گروسی، تلویحاً خبر‌ها در این‌باره را تأیید کرد. سخنگوی وزارت خارجه با ارجاع به سخنانش در جلسه هفته قبل گفت: «قبلاً توضیح دادم و نمی‌توانم بیش از این توضیحی بدهم. سیاست جدی جمهوری اسلامی ایران حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم با آژانس انرژی اتمی است و در همین چارچوب همانطور که مقامات سازمان انرژی اتمی کشورمان هم اعلام کردند سیاست بر این است که اجازه ندهیم موضوعات مرتبط با فعالیت صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در قالب موضوعات ادعایی که مطرح می‌شود، تبدیل به یک مانع در روند همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس شود.» این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: «بر همین مبنا، ایران در چارچوب نقشه راهی که در سفر گروسی به تهران انجام شد، در حال حرکت است و در همین زمینه اقدامات اجرایی و عملیاتی تعریف شده و داریم به جلو می‌رویم. جزئیات بیشتر را سازمان انرژی اتمی در موقع مقتضی در اختیار قرار خواهد داد، اما به طور عام، روند را رو به جلو می‌بینیم.»‌کنعانی در جریان نشست ۱۱ اردیبهشت درباره نصب دوربین‌ها گفته بود: «معمولاً مسئولان سازمان انرژی اتمی در این خصوص اطلاع رسانی می‌کنند. بر مبنای سفر گروسی به تهران توافقی بین دو طرف صورت گرفت و بیانیه مشترکی صادر و گام‌های اجرایی و عملیاتی تعیین شد که سوءتفاهمات برطرف شود. دو بار هم سفر مقامات آژانس به ایران انجام و همکاری‌ها در این زمینه گام به گام صورت می‌گیرد. طرح موضوعات رسانه‌ای از این دست را کمک‌کننده نمی‌دانیم. توصیه می‌کنیم با توجه به اقدامات و حسن‌نیت از طرح مسائل فنی در حوزه رسانه اجتناب کنیم و اجازه دهیم مسائل در سیر طبیعی خودش پیش برود، چون طرح موضوعات در رسانه حاصلی نخواهد داشت.»

توئیت بورل

روز دو شنبه ساعاتی پس از جلسه سخنگو با خبرنگاران، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتر نوشت که در گفتگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران بر لزوم تداوم همکاری‌های ایران و آژانس تأکید کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین هم در توئیتر نوشت: «پنج سال قبل در چنین روزی ایالات متحده برای تأمین منافع اسرائیل از برجام خارج شد و یک دستاورد دیپلماتیک بی‌نظیر را نابود کرد. بدون هیچ آلترناتیوی، ایالات متحده منافع همه طرف‌های برجام به ویژه ایرانیان و امریکایی‌ها را به خطر انداخت. خروجی استفاده نکردن از فرصت‌های مشترک، به نفع توهماتی با حاصل جمع صفر شد.»

ادعا‌های بی‌اساس را نمی‌پذیریم

در بخش دیگری از جلسه روز دوشنبه، خبرنگاری با اشاره به ادعای جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اینکه اگر اقدامی صورت نگیرد، امریکا دست رژیم صهیونیستی را برای اقدام علیه ایران باز می‌گذارد، موضع ایران را جویا شد. سخنگوی وزارت خارجه در انتقاد شدید از چنین اظهاراتی گفت: «واکنشی را در سطحی از جمهوری اسلامی دریافت کردند. ایشان خوشبختانه به سیاست کاملاً اشتباه دولت امریکا در خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام اعتراف و به اشتباه خودساخته امریکا اذعان کرد، اما متأسفانه به جای اینکه به موضعی سازنده در ارتباط با نوع اراده امریکا برای جبران خطای گذشته بپردازد، از ادبیات غیرمناسب استفاده کرد و به هیچ‌گونه برنامه جدی و واقع‌بینانه‌ای برای جبران خطای امریکا برای خروج از برجام اشاره نمی‌کند. درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران ایشان اظهارات مغایر با فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران دارد و اظهارات ایشان با گزارش‌های عدیده آژانس (۱۵ گزارش قبلی آژانس) سازگاری ندارد.»‌وی هشدار داد: «اظهارات نسنجیده و تحریک آمیز ایشان مبنی بر به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران دلیل دیگری است که متأسفانه دولت امریکا مسئولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و مشخصاً در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را به نحو مستقیم و غیرمستقیم تقبل می‌کند. دولت امریکا باید متوجه مسئولیت حقوقی و بین‌المللی این‌گونه اظهارات خود باشد. یک بار دیگر تأکید می‌کنیم که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است و ما عضو آژانس و ان. پی. تی هستیم و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس در حال انجام است.»

‌سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «ادعا‌های بی‌اساس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نمی‌پذیریم. ایران در ارتباط با هیچ‌گونه تعرضی نسبت به منافع، امنیت و دارایی‌های خود مسامحه نخواهد کرد و در قبال هرگونه اقدام متجاوزانه‌ای به صورت قاطع و پشیمان‌کننده پاسخ خواهد داد.» وی همچنین درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز به این نکته اشاره کرد: «هم اکنون گفتگو‌ها و تبادل پیام‌ها از طریق کانال‌های متنوع ارتباطی برقرار است. امیدواریم اراده سیاسی به امکان فنی اضافه شود و شاهد بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله امریکا به برجام باشیم.»

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها