جوکار: تشکیل وزارت بازرگانی اثر مثبتی در تنظیم بازار خواهد داشت

کد خبر: 1220626

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، تاکید کرد: سلسله مراتبی که با تشکیل وزارتخانه بازرگانی ایجاد خواهد شد می تواند بر تنظیم بازار و کنترل قیمت ها تاثیر مثبتی گذاشته و سیاست گذاری و برنامه ریزی صحیح بر مبنای نیازسنجی جامع می تواند از دستاوردهای تشکیل این وزارتخانه باشد.

جوکار: تشکیل وزارت بازرگانی اثر مثبتی در تنظیم بازار خواهد داشت

محمدصالح جوکار درباره آثار مثبت تشکیل وزارت بازرگانی بر حوزه تولید و تجارت، بیان کرد: ما تا به امروز در این حوزه بر اساس آزمون و خطا عمل کردیم. در مقطعی چندین وزارتخانه را در یکدیگر ادغام کردیم و یک وزارت خانه تحت عنوان صنعت، معدن و تجارت ایجاد شد. شاید در ابتدای امر اینطور برداشت می شد که بحث صنعت با معدن و با بازرگانی ارتباط تنگاتنگی دارند. اما در طول سالیانی که تجربه کردیم متوجه شدیم که وزارت صمت نتوانتسته در حوزه بازرگانی باتوجه اینکه حوزه صادرات، تجارت، واردات و توزیع اقلام را در برداشته، کارآیی لازم را از خود نشان دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: مشکلات جدی به خصوص در دو سال اخیر در این حوزه پدیدار شد. در عرصه توزیع نهاده های دامی و کالاهای اساسی مشکلات جدی دیده می شود. از طرف دیگر در رفت و برگشت هایی که بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی برای بر عهده گرفتن مسئولیت این حوزه شکل گرفت، مشکلاتی برای مردم ایجاد شد. بخشی از اقلام به شکل مناسب به دست مردم نرسید.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: فلذا دولت اکنون لایحه تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس ارائه کرده است. از نظر بنده سلسله مراتبی که با تشکیل این وزارتخانه ایجاد خواهد شد می تواند بر تنظیم بازار و کنترل قیمت ها تاثیر مثبتی بگذارد. سیاست گذاری و برنامه ریزی صحیح بر مبنای نیازسنجی جامع می تواند از دستاوردهای تشکیل این وزارتخانه باشد.

رئیس کمیسیون امور داخلی در ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر دغدغه ای که برخی از افراد داشته و معتقد هستند که تشکیل این وزارتخانه می تواند دولت را سنگین تر کند، از نظر بنده اینطور نیست. زمانی که وزارت بازرگانی با وزارت صمت ادغام شد هر کدام ساختمان های جداگانه ای داشت که امروز نیز در اختیار همین وزارتخانه است. پس به راحتی می توان این تفکیک را انجام داد.

وی افزود: هنوز که هنوز است ما نتوانستیم دیپلماسی اقتصادی قوی داشته باشیم. ارتباطات ما با دنیای خارج برای ارائه  محصولات و تولیدات خود بسیار پایین  بوده است. وزارت امورخارجه در حوزه سیاست خارجی در طول این سالها یک نگاهی به حوزه اقتصاد داشته است اما کفایت نمی کند. فلذا تشکیل وزارت بازرگانی می تواند این خلاء را جبران کرده و  به بازار کسب و کار داخلی رونق ببخشد.

جوکار در پایان گفت: دغدغه خاطر اصلی مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی در حوزه ارز و واردات است، در حالی که امروز هم در بحث صادرات و برگشت ارز به داخل کشور شرایط مطلوب نیست. بخشی از این موضوع به بانک مرکزی و شرایطی که برای بازگشت ارز به کشور ایجاد کرده بر می گردد. بنده فکر می کنم از آنجا که وزارت بازرگانی در حوزه تنظیم بازار هم نقش دارد می تواند کمک کند تا ما در حوزه صادرات و واردات تراز مناسبی را ایجاد کنیم.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها