«فردا» گزارش می‌دهد

شوک دقیقه نودی به اردوغان / کناره گیری اینجه به نفع داوود اوغلو خواهد بود

کد خبر: 1220677

در نظرسنجی های غیر رسمی، اردوغان و حزب عدالت و توسعه اخبار خوبی نمی شنوند!کناره گیری محرم اینجه یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، این نگرانی ها را تقویت کرده است.

شوک دقیقه نودی به اردوغان / کناره گیری اینجه به نفع داوود اوغلو خواهد بود

گروه سیاست سایت فردا - این روزها رقابت میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رقیب وی کمال قلیچدار اوغلو به نقطه اوج خود رسیده است. طبق قوانین انتخاباتی ترکیه، موسسات نظرسنجی در این کشور از حدود دوهفته باقیمانده تا انتخابات، ازنظرسنجی عمومی در خصوص وضعیت رقبا منع می شوند. همین مسئله، پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تا حدودی دشوار ساخته است. نظرسنجی های قبلی نشان دهنده برابری آرای طرفین و حتی در مواردی پیشتازی کمال قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف مخالف اردوغان بوده است. با این حال هنوزتکلیف حدود 10 درصد از آرای شهروندان ترکیه ای که در حقیقت، پیروز انتخابات را مشخص می کند تعیین نشده است! اگرنظرسنجی های انتخاباتی به صورتی آزادانه و گسترده در ترکیه صورت می گرفت،مشخص می شد که این آرای خاکستری به سوی کدام سبد رای تمایل پیدا کرده است! 

اما در نظرسنجی های غیر رسمی، اردوغان و حزب عدالت و توسعه اخبار خوبی نمی شنوند!کناره گیری محرم اینجه یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، این نگرانی ها را تقویت کرده است. صورت ماجرا این است که ، محرم اینجه رهبر حزب چپ میانه «مملکت» (میهن) در نهایت تصمیم گرفت از رقابتهای انتخاباتی کناره گیری کند . او یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بود که قرار است یکشنبه هفته آینده برگزار شود. کاهش شدید محبوبیت اینجه در نظرسنجی ها، وی را بر ان داشت که تصمیم خود را عملیاتی سازد. قطعا خروجی این تصمیم، به سود اردوغان نخواهد بود زیرا اینجه بخش اندکی از آزای کمال قلیچدار اوغلو رقیب اردوغان را به سوی خود متمایل ساخته و همین مسئله، شانس پیروزی قلیچدار اوغلو بر اردوغان را در دور نخست رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری کاهش داده بود. اکنون، این آرا ممکن است به سبد رای قلیچدار اوغلو باز گردد! 

اردوغان که از سال ۲۰۰۳ به عنوان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور، ترکیه را رهبری می‌کند با چالش‌برانگیزترین انتخابات حکومت ۲۰ ساله خود مواجه است.نظرسنجی‌ها به قلیچدار اوغلو برتری جزئی نسبت به اردوغان داده است، اگرچه  تا قبل از کناره گیری اینجه انتظار نمی رفت  که هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرای لازم برای انتخاب شدن در دور اول را کسب کنند و انتخابات به دور دوم کشیده شود.اینجه زمانی که نامزدی او برای اولین بار اعلام شد حدود ۸ درصد از آرا را به خود اختصاص داده بود اما طبق نظرسنجی‌ها، محبوبیت او از آن زمان تاکنون به حدود ۲ درصد کاهش یافته است.این سیاستمدار سرسخت از نامزد دیگری حمایت نکرد، اما تحلیلگران عقیده دارند که کناره‌گیری او شانس قلیچدار اوغلو را افزایش می‌دهد.رئیس جمهور ترکیه هنوز موضع گیری صریحی در خصوص کناره گیری اینجه از رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری نکرده اما قطعا وی از این موضوع راضی به نظر نمی رسد! 

در این میان، با توجه به حضور مستمر و بیست ساله اردوغان در راس معادلات سیاسی و اجرایی آنکارا، مخالفان وی با شعار تغییر وارد معادلات انتخاباتی شده اند.تغییری که بنابر ادعای قلیچدار اوغلو و همراهانش، قرار است پس از دو دهه رخ دهد و برخی راهبردها و تاکتیکهای سیاسی ، امنیتی و اقتصادی ترکیه را تغییر دهد. در مقابل، اردوغان در اکثر سخنرانی های خود، کلیت پیشرفتهای اقتصادی در کشورش را نسبت به قبل از سال 2002 میلادی ( زمانی که به تازگی در مسند قدرت قرار گرفته بود ) را مورد توجه قرار می دهد. اما منتقدان اردوغان از جمله برخی هم حزبی های سابق وی مانند عبدالله گل، احمد داوود اوغلو و علی باباجان معتقدند که اساسا نمی توان تحولات سال 2023 میلادی را با 21 سال قبل مورد مقایسه قرار داد و در مقابل، نسبت به برخی بحرانسازی های دولت ترکیه در عرصه های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی طی سالهای اخیر بی توجه بود! اوضاع اقتصادی نا به سامان ترکیه که یکی از مصادیق آن کاهش ارزش لیر می باشد، ممکن است در انتخابات امسال به پاشنه آشیل اردوغان و حزب عدالت و توسعه تبدیل شود. 

آنچه مسلم است اینکه اردوغان با سخت ترین آزمون سیاسی دوران زندگی خود رو به روست! آزمونی که شاید این بار رئیس جمهور ترکیه از عهده آن بر نیاید.....

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها