گفت‌وگوی «فردا» با قاسم محبعلی

جابه‌جایی قدرت در ترکیه، تغییر رادیکالی در روابط آنکارا-تهران ایجاد نمی‌کند

کد خبر: 1221122

کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: رفتن آقای اردوغان از قدرت این زمینه را فراهم می آورد که روابط آنکارا با اروپا و ناتو تغییرات جدی پیدا می کند و همچنین سیاست منطقه ای ترکیه کاهش می یابد؛

جابه‌جایی قدرت در ترکیه، تغییر رادیکالی در روابط آنکارا-تهران ایجاد نمی‌کند

گروه سیاسی فردا: انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خیلی حساس پیش می رود و دو رقیب دوشا دوش هم کسب رأی می کنند. قرائن و شواهد نشان می دهد انتخابات به دور دوم می کشد اما سئوال این است نتیجه نهایی چه تأثیری بر روابط آنکارا-تهران خواهد گذاشت.

قاسم محبلعی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره تأثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بر روابط آنکارا-تهران گفت: تجربه 40 سال اخیر روابط دو کشور نشان می دهد، امکان دارد در مقطع کوتاهی دولت جدید آنکارا روابط خود را با تهران دستخوش تغییر کند اما در درازمدت روند مناسبات خیلی تغییر نمی کند.

وی افزود: اگر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آقای اردوغان رأی نیاورد، حوزه سیاست خارجی ترکیه به استثنای روابط با تهران دستخوش تغییرات جدی می شود چون ترکیه کشوری است که به لحاظ ژئوپلتیک و مشی رویکردی، جابه جایی قدرت در آن تأثیر ویژه ای در مناسبات آنکارا با سایر کشورها می گذارد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: رفتن آقای اردوغان از قدرت این زمینه را فراهم می آورد که روابط آنکارا با اروپا و ناتو تغییرات جدی پیدا می کند و همچنین سیاست منطقه ای ترکیه کاهش می یابد؛ به این معنا که وضعیت زمان اردوغان را نخواهد داشت چون نسبت به دوره بهار عربی، ترکیه خیلی خودش را جمع کرده است و دیگر آن جاه طلبی های گذشته را ندارد.

وی با اشاره به روابط تهران-آنکارا طی 4 دهه اخیر ادامه داد: دولت های مختلف با سلایق متفاوتی در ترکیه سرکار آمدند اما خیلی سطح روابط ترکیه با ایران به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی جا به جا نشده است چون مناسبات دو کشور در موضوعات مختلف پیچیدگی هایی با هم دارد که امکان تغییرات رادیکال و غیرقابل پیش بینی را در این حوزه از دولت آنکارا می گیرد؛ چراکه ایران و ترکیه ابزارهای متقابلی نسبت به یکدیگر دارند و این طور نیست که یک طرف بخواهد نسبت به دیگری یکباره سیاست های رادیکالی پیش بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ترکیه ناچار است روابط خودش را با ایران حفظ کند، تأکید کرد: هر چند شواهد نشان می دهد که ظرفیت اجتماعی طیف اسلامگرایان در ترکیه رو به افول است اما پیش از اینها نیز وقتی دولت های غیرمذهبی در آنکارا مستقر بودند اما روابط تجاری در عمل تغییر چندان نکرد. در مجموع جابه جایی قدرت در ترکیه بر روابط با ایران اثر می‌گذارد اما نه خیلی زیاد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها