سفیر ایران در عمان: میل آمریکا به توافق جدی نیست

کد خبر: 1221154

سفیر ایران در عمان با اشاره به نقش آفرینی عمان در از سرگیری روابط ایران با عربستان و بحرین، گفت: پایه اصلی توافق تهران – ریاض در عمان بنا نهاده شد است، نقش خیرخوانه عمان در بهبود روابط ایران و بحرین نیز مشهود است.

سفیر ایران در عمان: میل آمریکا به توافق جدی نیست

علی نجفی خوشرودی در خصوص نقش عمان در توافق ایران و عربستان و ادامه نقش آفرینی عمان برای از سرگیری روابط ایران و بحرین، گفت: عمان همواره در بسیاری از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقش حکیمانه و خیرخواهانه‌ای داشته است لذا اعتماد متقابل بین دو کشور وجود دارد.

نقش موثر عمان در از سرگیری روابط ایران با عربستان و بحرین

سفیر ایران در عمان با تاکید بر اینکه منطقه و دنیا به ایفای این نقش خردمندانه و خیرخوانه عمان نیازمند است، افزود: عمان در توسعه و بهبود روابط بین کشورهای منطقه از جمله از سرگیری روابط ایران و عربستان عمان نقش موثری ایفا کرده است، در بحث عربستان سه جلسه مذاکرات در عمان برگزار شده و اغراق نیست که بگویم در کنار مذاکرات بغداد و در نهایت در پکن، پایه اصلی توافق تهران – ریاض در عمان بنا نهاده شده است.

وی با اشاره به نقش خیرخوانه عمان در بهبود روابط ایران و بحرین، اظهار کرد: در همین راستا تیم فنی و کارشناسی از وزارت امورخارجه کشورمان به منامه برای بازدید از اماکن دیپلماتیک ایران عزیمت کرد، سپس هیات پارلمانی ایران برای شرکت در اجلاسIPU به بحرین رفت. در چارچوب سیاست همسایگی دولت ایران و اولویت روابط با همسایگان انتظار داریم که روابطمان با کشورهای منطقه به سمت اعتلا و ارتقاء پیش رود.

حجم مبادلات تجاری ایران و عمان 3 برابر رشد کرده است

نجفی خوشرودی در خصوص اقدامات سفارت ایران در عمان در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی، گفت: توسعه روابط اقتصادی به عنوان یک اولویت برای ما مطرح است، ما روابط سیاسی ممتازی با عمان داریم هرچند روابط اقتصادی هم پایه مناسبات سیاسی رشد نکرده است اما در این مدت حجم مبادلات تجاری ما سه برابر رشد کرده است و از مبلغ حدود 680 میلیون دلار به 2 میلیارد دلار رسیده است البته ظرفیت‌ها به مراتب بیشتر است.

سفیر کشورمان در عمان با بیان اینکه این موضوع به طور ویژه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط مورد توجه است، گفت: با توسعه مناسبات سعی کردیم که بخش‌های خصوصی کشور را تسهیل و تشویق کنیم و از طریق حضور در نمایشگاه هایی که برپا می‌شود، فضاهایی برای هیات‌های تجاری بخش خصوصی یجاد کردیم، همچنین توسعه ارتباطات اتاق های بازرگانی دو کشور و همینطور نشست های تجاری را در دستور داشتیم و دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سفارت ایران همیشه به روی سرمایه گذاران باز است. ما در هر هفته به طور میانگین با 20 تا 30 ایرانی مقیم در عمان یا ایرانیانی که به این کشور سفر می‌کنند و به خصوص با کسانی که دنبال فعالیت اقتصادی و تجاری هستند، دیدار داریم. همچنین در تلاشیم تا با دادن مشورت های فنی و کارشناسی به این افراد به توسعه ارتباطات و همکاری های تجاری بخش‌های خصوص با سلطنت عمان کمک کنیم.

میل آمریکا به توافق جدی نیست

نجفی خوشرودی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مذاکرات برجام و پیام هایی که بین ایران و امریکا رد و بدل می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده است. عمان در شکل گیری توافق هسته ای و برجام از سال 2015 نقش موثری داشته است، نقش خیرخواهانه و معقولانه عمان همیشه با اعتماد از سوی ایران مورد استقبال قرار گرفته است اما به نظر طرف آمریکایی هر بار این مسائل را به موضوعی پیوند می‌زند و به نظر در میل به توافق جدی نباشد کما اینکه برجام مورد توافق قرار گرفت و ترامپ از آن خارج شد و بعد دولت بایدن هم علی رغم اینکه گفت می‌خواهد به توافق برگردد اما در عمل اراده‌ای مشاهده نشده است./خانه ملت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها