اژه ای: مرتکبین جرائم خشن مشمول عفو قرار نمی‌گیرند / در مقابله با مفاسد و مفسدین قاطعیت به خرج دهید

کد خبر: 1221451

رئیس دستگاه قضا گفت: مرتکبین جرایم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند، در فهرست عفوها قرار نمی‌گیرند و تأسیسات ارفاقی شامل آنها نمی‌شود.

اژه ای: مرتکبین جرائم خشن مشمول عفو قرار نمی‌گیرند / در مقابله با مفاسد و مفسدین قاطعیت به خرج دهید

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر بدون تشریفات به استان خراسان شمالی و در ادامه بازدیدهای میدانی و آسیب‌شناسانه خود از مراکز و مراجع قضائی، امروز (چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت) از زندان مرکزی بجنورد بازدید کرد.

رئیس دستگاه قضا در جریان این بازدید، ضمن سرکشی از بخش‌های مختلف زندان مرکزی بجنورد، از نزدیک با مسائل و مشکلات مددجویان آن و کادر ندامتگاه آشنا شد و دستورات مقتضی را به مسئولان ذی‌صلاح صادر کرد.

سرکشی به سالن‌های زندان مرکزی بجنورد از جمله بخش قرنطینه و مجتمع اشتغال و حرفه‌آموزی ندامتگاه، بخش‌هایی از بازدید امروز رئیس قوه قضائیه بود.

در جریان بازدید رئیس عدلیه از بخش‌های مختلف زندان مرکزی بجنورد، وی در گفتگوی چهره به چهره با محکومان این زندان، در خصوص جرم ارتکابی آنها، مدت زمان سپری‌شده از محکومیت‌شان، شرایط بهداشتی و غذایی زندان و نحوه بهره‌مندی مددجویان از امکانات ورزشی، رفاهی و آموزشی کسب اطلاع کرد.

یکی از مددجویان، در پاسخ به رئیس قوه قضائیه در خصوص جرم ارتکابی خود، مدعی شد: «کاری نکرده‌ام، فقط باتری دکل مخابرات را سرقت کرده‌ام»!؛ در اینجا، رئیس عدلیه به این زندانی یادآور شد که در مقوله سرقت تجهیزات و تأسیسات زیرساختی مرتبط با برق و آب و گاز و مخابرات، صرفاً ارزش مادی این تجهیزات و تأسیسات مورد توجه نیست؛ اینکه مثلاً گفته شود فلان مقدار سیم برق یا کابل برق، توسط سارق به سرقت رفت؛ بلکه در این مقوله، خسارات ناشی از سرقت و تخریب این تجهیزات که به زندگی و کسب و کار مردم وارد می‌شود، بیشتر مورد توجه است و قضات باید در احکام این پرونده‌ها موضوع خسارت وارده را مدنظر قرار دهند.

رئیس قوه قضائیه خطاب به مددجویان زندان مرکزی بجنورد تاکید کرد که طی نامه‌ای با ذکر جزئیات، درخواست‌های خود، وضعیت خانوادگی، نوع محکومیت، سوابق کیفری، میزان بهره‌مندی خود از ارفاقات قانونی را درج کنید؛ قاضی‌القضات به مددجویان این زندان اطمینان خاطر داد که به تک تک نامه‌ها و درخواست‌های مددجویان مبتنی بر اقتضائات قانونی، رسیدگی خواهد شد.

رئیس عدلیه همچنین خطاب به مددجویان زندان مرکزی بجنورد گفت: همچنین اشخاصی را مسئول خواهم کرد تا در صورت لزوم برای پیشبرد امور شما، وفق درخواست‌هایی که دارید با قاضی صادرکننده حکم و قاضی اجرای احکام پرونده در جهت اعمال ارفاقات قانونی، رایزنی داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه در عین حال ضمن اشاره به سیاست‌های دستگاه قضائی برای حبس زدایی و فراهم کردن شرایط عفو و آزادی زندانیان واجد شرایط، بر این موضوع نیز تاکید کرد که مرتکبین جرایم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند، در فهرست عفوها قرار نمی‌گیرند و تأسیسات ارفاقی شامل آنها نمی‌شود.

در جریان این بازدید به دستور رئیس قوه قضائیه، تمامی نامه‌های زندانیان که حاوی درخواست‌های آنها بود، جمع‌آوری شد تا مبتنی بر جهات و ملاحظات قانونی به آنها ترتیب اثر داده شود.

رئیس دستگاه قضا در پاسخ به یک زندانی که خواهان مورد عفو قرار گرفتن خود بود، بر سه شاخصه مهم «رفتار پسندیده در زندان»، «نداشتن سابقه» و «اطمینان یافتن مسئولان امر از عدم ارتکاب جرم توسط محکوم» برای قرار دادن اسامی زندانیان در فهرست عفوهای مناسبتی تاکید کرد و خطاب به مددجویان ندامتگاه بجنورد، گفت: پس از عفو و آزادی تلاش کنید تا مجدداً اسیر وسوسه‌های شیطان‌صفتان نشوید و به ارتکاب جرم مبادرت نورزید؛ چرا که پس از محکومیت مجدد که در این مورد که با تشدید مجازات همراه خواهد بود و اعزام به زندان، در مراحل و دفعات بعدی، کار مسئولان امر برای قراردادن شما در فهرست عفوهای مناسبتی مشکل خواهد شد.

رئیس عدلیه یادآور شد: آن دسته از مجرمان نیز که اکنون برای چندمین بار است محکوم به زندان شده‌اند و یا در ندامتگاه رفتار مناسبی از خود بروز نمی‌دهند، در لیست عفو و آزادی قرار نمی‌گیرند.

در جریان بازدید قاضی‌القضات از زندان مرکزی بجنورد، نماینده مددجویان در تعدادی از سالن‌ها، شرایط این ندامتگاه و رسیدگی به زندانیان را مطلوب دانست و از مسئولان زندان تقدیر به عمل آورد.

در اثناء بازدید رئیس عدلیه از مجتمع اشتغال و حرفه آموزی زندان مرکزی بجنورد، مسئول زندان به ارائه آماری از وضعیت اشتغال مددجویان در این ندامتگاه پرداخت و رئیس قوه قضائیه در جریان فرآیند تولید محصولات مختلف در این مجتمع قرار گرفت و خطاب به مددجویان فعال در این مجتمع گفت: در امر تولید محصولات و مصنوعات، نهایت دقت و ظرافت را به کار ببندید تا همگان بدانند که کیفیت محصولات تولیدی در کارگاه‌های زندان‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان، از جمله تأکیدات همیشگی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بوده و وی طی مدت اخیر شخصاً چندین بازدید از زندان‌های سراسر کشور انجام داده است. زندان مرکزی ایلام، زندان رجایی‌شهر، زندان دماوند، زندان اوین، زندان مرکزی مشهد، زندان مرکزی اصفهان، زندان ساری، زندان زنان قرچک و زندان مرکزی بجنورد از جمله ندامتگاه‌هایی هستند که رئیس قوه قضائیه از آنها سرکشی کرده و در جریان این سرکشی‌ها بر لزوم تحول رفتاری و ساختاری در امر زندانبانی و ارتقا وضعیت زندانیان در حوزه‌های مختلف تاکید کرده است.

«ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و باز اجتماعی شدن زندانیان»، «اشتغال زندانیان»، «حبس‌زدایی»، «اعمال تأسیسات ارفاقی» و «ایجاد ترتیبات فنی و قضائی برای استفاده از پابند الکترونیک در قبال محکومان واجد شرایط قانونی» از جمله رویکردهای تحولی در مقوله زندان و زندانیان است که مورد تاکید جدی رئیس قوه قضائیه است./ مهر

 مصوبات برزمین مانده سفر گذشته تا ابتدای هفته آتی عملیاتی می‌شود

رئیس دستگاه قضا گفت: یکی‌ از عواملی که من را مصمم کرد به صورت غیررسمی به خراسان شمالی سفر کنم مصوبات بر زمین مانده سفر گذشته قوه قضایی به استان بود و تاکید می‌کنم که در ابتدای هفته آتی، آن بخش از تعهدات دستگاه قضا که در جریان سفر سال ۹۹ به تصویب رسید را عملیاتی کنم.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در بازدید‌های میدانی خود از مراجع و مراکز قضایی اظهارکرد: در راستای کمک به رشد تولید و‌ مهار تورم، مساعدت‌های لازم را به بخش‌های دولتی انجام شود و در مقابله با مفاسد و مفسدین در دستگاه‌های مختلف چه دستگاه قضایی و چه دستگاه اجرایی، قاطعیت به خرج داده شود.

وی با اشاره به سفر سال ۹۹  قوه قضاییه به استان خراسان شمالی و عدم تحقق مصوبات این سفر از ناحیه دولت و دستگاه قضا، گفت: یکی‌ از عواملی که من را مصمم کرد به صورت غیررسمی به استان خراسان شمالی سفر کنم همین موضوع بود و در همینجا تاکید می‌کنم که در اولین فرصت، در ابتدای هفته آتی، آن بخش از تعهدات دستگاه قضا که در جریان سفر سال ۹۹ به تصویب رسید را عملیاتی کنم.

رئیس دستگاه قضا افزود: استانداری خراسان شمالی به نمایندگی از دولت باید تعهدات ناظر بر سفر سال ۹۹ هیأت عالی قضایی و‌سفر تیرماه سال گذشته رئیس‌جمهور به خراسان شمالی که مرتبط با تجهیز مراکز قضایی است را پیگیری کند و بداند که این امر به نفع مردم خود استان می‌باشد.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام والمسلمین «براتی‌زاده» رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به اجرایی نشدن بخش قابل توجهی از مصوبات سفر پیشین هیئت‌ عالی قضایی به خراسان شمالی، به ارائه گزارشی از وضعیت نیروی انسانی دادگستری این استان پرداخت.

همچنین محمد رضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی و نمایندگان قضات، کارکنان اداری و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه، به بیان مطالب و نقطه‌نظرات خود پرداختند./ فارس

در مقابله با مفاسد و مفسدین قاطعیت به خرج دهید

رئیس قوه قضاییه در دیدار با مسئولین قضایی خراسان شمالی گفت: قاطعیت در مقابله با مفسدین در دستگاه‌های مختلف به خرج دهید.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، صبح امروز چهارشنبه (۲۷ فروردین) در جریان سفر به خراسان شمالی و در ادامه بازدیدهای میدانی خود از مراجع و مراکز قضائی، از دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد بازدید کرد و از نزدیک در جریان کم و کیف رسیدگی به پرونده‌ها در این واحد قضائی قرار گرفت.

رئیس دستگاه قضا در بازدید از یکی از شعب اجرای احکام این واحد قضائی، سؤالاتی تخصصی را در باب ورودی پرونده‌ها، محکومان به حبس‌های طویل‌المدت، پرونده‌های مسن و پرونده‌هایی که به دلایل مختلف احکام قطعی آن‌ها اجرایی نشده است، مطرح کرد و در این زمینه‌ها، توصیه‌هایی کاربردی را خطاب به مسئولان ذیربط ارائه کرد.

همچنین رئیس عدلیه در جریان بازدید از دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد به صورت چهره به چهره با تعدادی از مراجعان به گفتگو پرداخت و در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت و در همین راستا در چارچوب قوانین، دستورات مقتضی را صادر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه، طی سخنانی در جمع مسئولان قضائی استان خراسان شمالی، ضمن تاکید بر این نکته که سفر امروز به خراسان شمالی در زمره سفرهای استانی رسمی هیأت عالی قضائی محسوب نمی‌شود و سفر رسمی به این استان محفوظ است، اظهار کرد: استان خراسان شمالی نسبت به سایر استان‌ها در زمره استان‌های جدیدالتأسیس محسوب می‌شود و با توجه به وضعیت مرزی آن و سایر شرایط مربوطه، آنطور که شایسته است هنوز زیرساخت‌های کامل در این استان فراهم نشده است.

رئیس عدلیه با اشاره به بازدید امروز خود از زندان مرکزی بجنورد و دادسرای این شهر، به برخی مشکلات و کمبودهای ناظر بر تجهیزات اداری و انسانی در این مراکز قضائی اشاره کرد و گفت: انسان وقتی با بازدیدهای میدانی، از نزدیک با مسائل و مشکلات آشنا می‌شود، احساس مسئولیت بیشتری می‌کند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به گفتگوی چهره به چهره خود با تعدادی از زندانیان در زندان مرکزی بجنورد گفت: برخی از این زندانیان به واسطه مبلغی اندک و عدم جلب رضایت شاکی خصوصی، علی‌رغم پایان مدت محکومیت، در زندان مانده‌اند و یا اینکه به سبب داشتن شاکی خصوصی، نتوانسته‌اند از عفو و آزادی مشروط بهره‌مند شوند؛ از سویی دیگر، برخی از همان‌ها در پاسخ به سوال من می‌گفتند که دو یا چهار یا شش بار مرتکب جرم سرقت شده‌اند؛ اینجا سوال پیش می‌آید اگر آن‌ها شامل عفو شوند، آیا تبعاتی برای اجتماع و مردم ایجاد نمی‌شود؛ لذا این قبیل مسائل چندوجهی است و باید با جامع‌نگری به آن‌ها نگریست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به مسئولان قضائی استان خراسان شمالی تاکید کرد: در راستای کمک به رشد تولید و مهار تورم، مساعدت‌های لازم را به بخش‌های دولتی داشته باشید و در مقابله با مفاسد و مفسدین در دستگاه‌های مختلف چه دستگاه قضائی و چه دستگاه اجرایی، قاطعیت به خرج دهید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: استانداری خراسان شمالی به نمایندگی از دولت باید تعهدات ناظر بر سفر سال ۹۹ هیأت عالی قضائی و سفر تیرماه سال گذشته رئیس‌جمهور به خراسان شمالی که مرتبط با تجهیز مراکز قضائی است را پیگیری کند و بداند که این امر به نفع مردم خود استان می‌باشد.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام والمسلمین «براتی‌زاده» رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به اجرایی نشدن بخش قابل توجهی از مصوبات سفر پیشین هیئت عالی قضائی به خراسان شمالی، به ارائه گزارشی از وضعیت نیروی انسانی دادگستری این استان پرداخت.

همچنین در این جلسه، استاندار خراسان شمالی و نمایندگان قضات، کارکنان اداری و سازمان‌های تابعه قوه قضائیه، به بیان مطالب و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

بانک مرکزی از اضافه برداشت بانک‌ها جلوگیری نکند، تحت تعقیب حقوقی قرار می‌گیرد

رئیس قوه قضاییه گفت: بانک مرکزی از برداشت اضافه بانک‌ها جلوگیری کند در غیر این صورت به عنوان ترک فعل و ترک قانون تحت تعقیب حقوقی قرار می‌گیرد.

رئیس قوه قضاییه: بانک مرکزی از اضافه برداشت بانک‌ها جلوگیری نکند، تحت تعقیب حقوقی قرار می‌گیرد

 حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه پیش از ظهر امروز در دیدار با دانشجویان بجنورد دانشجویان با اشاره به موضوع بانک‌ها و تورم در اقتصاد ایران، اظهار کرد: قوه قضائیه در تلاش است تا موضوع اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی که یکی از دلایل مهم خلق تورم است ورود کند و موضوع را پیگیری نماید.

وی گفت: بانک مرکزی نیز باید این موضوع را به جد پیگیری کند و از برداشت اضافه بانک‌ها جلوگیری کند در غیر این صورت به عنوان ترک فعل و ترک قانون تحت تعقیب حقوقی قرار می‌گیرد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر نظارت بر روی سیستم بانکی و همچنین بازار ارز تصریح کرد: مسیر اعطا و هزینه تسهیلات بانکی باید مشخص باشد و همچنین دلالان حوزه ارز نیز با اقدامات قضائی و همچنین امنیتی شناسایی و برخورد می‌شوند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم اعتبارسنجی پرداخت تسهیلات در بانک‌ها افزود: پیش از آنکه به سراغ مشتری بدهکار برویم، به سراغ بانک‌ها خواهیم رفت و با اعلام تشکیل شعبه خاص در دادسرا تلاش داریم تا مشکلات حوزه ارز را رفع کنیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: مساله اساسی امروز کشور اقتصاد است و رسیدگی به معیشت مردم و کاهش تورم از جمله اولویت‌های آن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: عدم رسیدگی به مشکل اقتصادی باعث ایجاد مشکلات دیگر و اثرات منفی بر آنان می‌شود.

اژه ای در ادامه گریزی به اتفاقات سال گذشته نیز داشت و گفت: برخی اقدامات انجام شده طی سال گذشته هدایت شده از خارج از کشور بود اما عده‌ای هم قطعاً معترض بوده و وابستگی به بیگانگان نداشتند.

وی با اشاره به پیشنهاد دستگاه قضائی مبنی بر تفاوت قائل شدن میان معترض و اغتشاشگر خاطرنشان کرد: با پیشنهاد به رهبر انقلاب پرونده‌های افراد پشیمان شده را از افراد اغتشاشگر جدا کردیم و اجازه عفو آنان را گرفتیم.

رئیس دستگاه قضائی ادامه داد: در کنار این پرونده‌ها سایر افراد نیز ارفاقات قانونی دریافت کردند و مجموعاً ۸۸ هزار نفر مشمول بخش‌های مختلف عفو شدند که قسمتی از آنان آزادی افراد بود و بخشی نیز مربوط به جرایم نقدی بود.

اژه ای با تاکید بر لزوم اقدام اساسی در برخورد با فساد و جلوگیری از اقدامات تبلیغاتی تصریح کرد: امنیت سرمایه گذاری در کشور با کمک دولت و حمایت قوه قضائیه انجام می‌شود.

وی همچنین به موضوع حجاب نیز پرداخت و گفت: در این راستا نظرات مختلفی از دانشگاه‌ها، مجموعه‌های پژوهشی و سایر مراکز مربوطه گرفته شده و لایحه‌ای مناسب نیز تنظیم شده است.

رئیس عدلیه در انتها خاطرنشان کرد: برای عوامل و مسببان کشف حجاب که وابسته بیگانگان باشند به عنوان جریان سازمان یافته جرم انگاری می‌شود./ فارس

بیش از هزار میلیارد برای ‌میلیون‌ها تن نهاده دامی پول گرفتند اما چیزی وارد نشد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بررسی پرونده‌های‌ فساد اقتصادی گفت: برای نمونه در یک فقره در نتیجه یک ارتباطات ناصحیح با یک شرکت، برای واردات میلیون‌ها تن نهاده دامی، بیش از هزار میلیارد تومان از مردم دریافت شده بود، اما کالایی وارد کشور نشده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز چهارشنبه 27 اردیبهشت در جریان سفر بدون تشریفات به استان خراسان شمالی، در دانشگاه بجنورد حاضر شد تا با دانشجویان و جوانان به صورت مستقیم و بدون‌واسطه به گفتگو و تبادل نظر بپردازد.

حضور امروز در دانشگاه بجنورد، چهارمین حضور رئیس دستگاه قضا در مجامع دانشگاهی و در بین دانشجویان، طی ده ماه اخیر است.

رئیس قوه قضاییه طی حدود 22 ماه اخیر که تصدی ریاست عدلیه را بر عهده دارد، چندین نشست هم‌اندیشی با اقشار مختلف مردمی و نخبگانی به ویژه دانشجویان کشور برگزار کرده و همواره بر شنیدن نقطه‌نظرات همه منتقدان و صاحبنظران تاکید داشته و در این راستا فراخوانی مهم صادر کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاهی استان خراسان شمالی اظهار کرد: حضور در جمع دانشجویان یکی از اوقات خوش و مطلوب من می‌باشد؛ امروز نیز از حضور در جمع شما دانشجویان استان خراسان شمالی که بدون لکنت زبان مطالب خود را مطرح کردید، خرسند شدم؛ امیدوارم این توفیق حاصل شود که مطالبات شما را بشنویم و به آن‌ها ترتیب اثر دهیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بیان داشت: امروز مسئله اصلی و اولویت‌دار کشور، مسئله اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم است؛ البته سایر مسائل نظیر مسائل امنیتی و فرهنگی و سیاسی نیز مهم هستند، اما باید توجه داشت که اگر به مسائل اقتصادی و معیشتی توجه نشود تبعات آن دامن‌گیر سایر مقوله‌ها خواهد شد.

رئیس عدلیه با تبیین و تشریح اقدامات قوه قضاییه برای مقابله با برخی مفاسد و جرایم و تخلفات اقتصادی گفت: ما به مسئولان اقتصادی و متولیان بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم که باید از اختیارات قانونی خود برای جلوگیری از شکل‌گیری جرایم و تخلفات اقتصادی به صورت کامل استفاده کنید و چنانچه از این اختیارات بهره نگیرید، نه به عنوان ترک فعل بلکه به عنوان ترک قانون، تحت تعقیب حقوقی قرار می‌گیرید.

رئیس دستگاه قضا در ادامه بیان داشت: ما به مسئولان بانک مرکزی در جریان جلسات گوناگون اعلام کرده‌ایم که برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از بانک‌مرکزی، اقدامات مجدانه خود را انجام دهید و در قبال تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به افراد، نظارت کافی و جامع را دنبال کنید تا این تسهیلات در مسیر تولید صرف شود و به بازار‌های کاذب نرود.

محسنی اژه‌ای گفت: ما از دستگاه‌های امنیتی به طور جدی مطالبه‌گری کرده‌ایم تا نسبت به شناسایی و معرفی جریانات سازمان‌یافته‌ای که اقدامات کاذبی را علیه اقتصاد و بازار‌های ارزی و ریالی ترتیب می‌دهند، اهتمام داشته باشند و در اینجا بار دیگر تاکید می‌کنم و وعده می‌دهم که در قبال عناصر این جریانات سازمان‌یافته، قاطعانه عمل کنیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: من چند بار تاکید کرده‌ام که در مواجهه با جرایم و تخلفات حوزه اقتصادی و بانکی، قبل از آنکه به سراغ مشتری بانک‌ها برویم، سراغ بانک‌هایی می‌رویم که بدون اخذ وثایق کافی و بعضاً به صورت مفسده‌آمیز، مبادرت به اعطای تسهیلات کرده‌اند و یا اینکه نظارت‌های لازم را پیرامون محل هزینه‌کرد این تسهیلات نداشته‌اند.

رئیس عدلیه در ادامه با تاکید بر اینکه قوه قضاییه مصمم است به صورت ریشه‌ای با فساد مقابله کند و به سراغ بستر‌ها و گلوگاه‌های فساد برود، گفت: ما به جای اینکه با صد‌ها پرونده موردی مواجه شویم، به سراغ 10 پرونده ریشه‌ای رفتیم که از قِبل آن، امکان ایجاد صد‌ها پرونده وجود داشت البته این نافی برخورد‌های موردی با فساد هم نیست.

وی افزود برای نمونه در یک فقره در نتیجه یک ارتباطات ناصحیح با یک شرکت، برای واردات میلیون‌ها تن نهاده دامی، بیش از هزار میلیارد تومان از مردم دریافت شده بود، اما کالایی وارد کشور نشده بود؛ ما به این موضوع ورود کردیم و رسیدگی‌ها و برخورد‌های مجدانه و لازم را ترتیب داده و اجازه ندادیم این موضوع به یک پرونده فساد بزرگ با شاکیانی پرتعداد تبدیل شود.

قاضی‌القضات تاکید کرد: در بحث مقابله با فساد، ما در صدد مبارزه ریشه‌ای هستیم نه کار تبلیغاتی؛ در مقوله مبارزه با فساد، ما در عین اینکه متمرکز بر روی علت‌ها هستیم، از معلول‌ها نیز غافل نمی‌شویم. سوال این است که در بحث مقابله با فساد، آیا به نقطه مطلوب رسیده‌ایم؟ باید بگویم نه، اما مجدانه در این عرصه تلاش می‌کنیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به مقوله مهم بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد و اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه گفت: ما به مسئولان ذی‌صلاح در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اعلام کرده‌ایم که شعب خاصی را در دادسرا و دادگاه بعضا به صورت شبانه‌روزی دایر می‌کنیم تا به موضوعات و پرونده‌های ارزی به صورت ویژه و سریع رسیدگی کند؛ در مقابل به مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز تاکید کرده‌ایم که در این زمینه با مشورت‌گیری از معاونت‌های حقوقی خود از حداکثر اختیارات قانونی بهره بگیرند و در آنجایی که نیاز به اختیاری فراقانونی دارند تا در امر ساماندهی بازار‌های ارزی و پولی ورود داشته باشند، پیگیری‌های مجدانه را برای اخذ این اختیارات ترتیب دهند.

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به مقوله تفکیک اعتراضات از اغتشاشات که از همان ابتدای شکل‌گیری حوادث سال گذشته مدنظر قوه قضاییه بود، گفت: قطعا برخی از حوادثی که در سال گذشته به وقوع پیوست، هدایت‌شده از سمت سرویس‌های بیگانه بود و قطعا برخی از این حوادث به جنایت و تضییع اموال مردم منجر شد، اما از سویی دیگر، در جریان این حوادث برخی نیز اعتراض داشتند ولو آنکه این اعتراض را با زبانی تلخ و تند مطرح کردند؛ ولی ما آنان را در زمره عناصر ضدانقلاب و اغتشاش‌گر قرار ندادیم و بر همین مبنا پیشنهاد عفو آن‌ها را به مقام معظم رهبری مطرح کرده و معظم‌له نیز با بزرگواری اجازه عفو را صادر فرمودند.

قاضی‌القضات با بیان اینکه در جریان عفو اخیر حدود 90 هزار نفر مورد عفو قرار گرفتند، گفت: باید توجه داشت که همه این افراد زندانی نبوده و یا از زندان آزاد نشدند؛ برخی مشمول تخفیف و تقلیل مجازات شدند؛ همچنین همه این افراد مرتبط با اغتشاشات نبودند و پرونده برخی از آنان نیز در حال رسیدگی بود و هنوز به حکم منتهی نشده بود.

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به تدوین لایحه‌ای در زمینه عفاف و حجاب از ناحیه قوه قضاییه و ارسال این لایحه از سوی دولت به مجلس گفت: در جریان تدوین لایحه ناظر بر عفاف و حجاب، تلاش کرده‌ایم تا جامع‌نگری داشته باشیم و همه جوانب امر را لحاظ کنیم. برای نمونه، در مقابله با جریانات سازمان‌یافته‌ای که در صدد ترویج ناهنجاری‌ها هستند، ترتیبات قانونی و قاطع را داشته باشیم و از سویی دیگر در این حوزه، برخی موارد را در قالب تخلف بررسی کنیم.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا در این دیدار، «شیخ‌زاده» رئیس دانشگاه بجنورد با اشاره به تحصیل بیش از 30 هزار دانشجو در خراسان شمالی، به برخی مسائل و مشکلات دانشگاهی و دانشجویی این استان پرداخت.

«غلامی» عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور اسفراین نیز به بیان مطالبی در رابطه با حجم بالای پرونده‌های قضایی، عدم اتقان آراء، ناکارآمدی نهاد‌های نظارتی و سیستم‌های اداری، اشکالات سیستم‌های الکترونیک قضایی و مقوله آمارگرایی در پرونده‌های قضایی پرداخت و گفت: رئیس قوه قضاییه تاکنون دیدار‌های متعددی را با دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور داشته و بسیاری از حرف‌ها و مطالبات دانشجویان را شنیده است و سوال ما دانشگاهیان این است که آیا تا امروز برای تحقق این مطالبات، اقدامی انجام شده است یا خیر؟

وی در ادامه به انتقاد از برخی رفتار‌های خلاف قانون قضات در مواجهه با مردم و مراجعان پرداخت و خواستار رسیدگی رئیس دستگاه قضا به این موضوع شد.

«عروج‌علیان» عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی نیز در این دیدار، با اشاره به مشکلات حوزه بهداشتی و درمانی استان خراسان شمالی، خواستار توجه ویژه دستگاه قضا به رفع موانع و مشکلات پیش روی این حوزه در استان خراسان شمالی شد.

«شمس» دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خراسان شمالی نیز در سخنانی خواستار پیگیری و اجرای سند تحول قضایی از سوی قوه قضاییه شد و این سوال را از رییس عدلیه مطرح کرد که سند تحول قضایی تا چه حد در بدنه دستگاه قضا اجرایی می‌شود؟

وی در ادامه با بیان اینکه در دوره کنونی قوه قضاییه، برخورد با مفسدین دانه درشت اقتصادی یا کم بوده یا اثر آن در بین مردم ملموس نبوده است، به طرح سوالاتی پرداخت و این سوال را مطرح کرد که قوه قضاییه تاکنون چه اقداماتی را برای اصلاح و کارآمدی حوزه ثبت مبتنی بر فقه اسلامی انجام داده است؟ چرا دستگاه قضا در زمینه رسیدگی به ترک‌فعل مسئولان اهمال می‌کند؟

شمس همچنین با اشاره به عدم پوشش مناسب اخبار جلسات دادگاه متهمان حوادث اخیر، گفت: متاسفانه در جریان حوادث اخیر شاهد بودیم که برخی وکلا با اقدامات خود، جلاد را به جای شهید معرفی کردند.

«مشتاق» دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد در جریان این نشست اظهار کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تنها مقام کشور است که در دانشگاه بجنورد حاضر شده‌اند که از این منظر باید از ایشان قدردانی کرد. ما دانشجویان خواهان برخورد قاطع با عوامل آشوب در کشور هستیم، اما در حوادث سال گذشته، نحوه برخورد ارگان‌های امنیتی با دانشجویان ارعاب‌انگیز و در مواردی ناعادلانه بود؛ لذا از شما می‌خواهیم این موارد را پیگیری کنید. همچنین در جریان حوادث گذشته، عده‌ای پلیس‌نما، در پوشش یگان ویژه رفتار نامتعارفی با برخی افراد داشتند؛ چرا این بحث بصورت مصداقی پیگیری نشد؟

وی افزود: حرف ما دانشجویان را بشنوید و به گوش سایر مسئولان نیز برسانید؛ در قضیه فوت خانم امینی و موارد مشابه، پاسخ روشنی به معترضان داده نشد؛ باید بین اغتشاشگر و معترض تفاوت قائل بود.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه ما خواستار آن هستیم که در کشور هم آزادی بیان و هم آزادی پس از بیان وجود داشته باشد، گفت: سؤالی که داریم آن است که آیا نمی‌توان از دوربین‌های تشخیص چهره برای شناسایی بانوان بی‌حجاب، در زمینه شناسایی مختلسین نیز بهره گرفت؟

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد افزود: در برخی تصاویر منتشره از بند محکومان و مفسدان اقتصادی زندان اوین، اینگونه به نظر می‌رسد که آنجا هتل است

«نامور» دانشجوی دانشگاه بجنورد نیز در این دیدار با بیان اینکه استان خراسان شمالی علی‌رغم داشتن منابع فراوان، اما به دلیل ضعف مدیریت، در زمره استان‌های ضعیف کشور قرار دارد، بر ضرورت برخورد با مسئولان ترک‌فعل‌کننده از ناحیه دستگاه قضا تاکید کرد.

وی همچنین به بیان برخی مشکلات پیش روی جوانان و دانشجویان کشور از جمله مشکلات مالی و معیشتی و خدمت سربازی دانشجویان پرداخت.

وی با اشاره به برخی ابعاد اتفاقات و حوادث سال گذشته، از عفو تعداد قابل توجهی از محکومان و متهمان حوادث سال گذشته در جریان عفو معیاری 22 بهمن سال گذشته، قدردانی کرد.

«آوایی» دانشجوی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این دیدار به طرح سوالاتی از رئیس قوه قضاییه پرداخت و گفت: چرا رسیدگی به اتهامات مفسدان اقتصادی با تاخیر صورت می‌گیرد و بعضاً مجازات این مفسدان با جرم ارتکابی آن‌ها چندان همخوانی ندارد؟ دستگاه قضایی برای ملزم کردن مسئولان به اجرای وعده‌هایشان چه راهکاری دارد؟ قوه قضاییه برای برخورد با سلبریتی‌هایی که در فضای مجازی اقدام به تحریک مردم می‌کنند چه برنامه‌ای دارد؟ مصونیت هنرمندان در کجای قانون آمده است که هیچ برخوردی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد؟

وی همچنین بر ضرورت حذف دلار از روند مبادلات اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: مسئولان برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور چه برنامه‌های عملیاتی دارند و چرا این برنامه‌ها و راهکار‌ها تا کنون اجرایی نشده‌اند؟

«نامی» نماینده دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی نیز گفت: دلیل آنکه تعدادی از دانش‌آموزان کشور امروز گرسنه هستند این است که در مجازات مفسدان اقتصادی کوتاهی صورت گرفته است.

وی افزود: چرا دستگاه قضایی در زمینه محاکمه مسئولان سابق دولتی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد؟

وی همچنین بر ضرورت برخورد با سلبریتی‌ها و سرمنشأ‌هایی که الگوی پوشش‌های نامناسب در جامعه هستند و همچنین بر لزوم تسریع در روند مصادره اموال مفسدین تاکید کرد.

«محمدی» نماینده دانشجویان ورزشکار استان خراسان شمالی نیز در این دیدار گفت: متاسفانه اکثر ورزشکاران بعد از به پایان رسیدن دوران قهرمانی به دلیل نبود شغل مناسب، بیکار می‌مانند و از آنجا که ورزشکاران و قهرمانان، سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند، لازم است که مسئولان برای رفع مشکل اشتغال ورزشکاران، اقدام عاجلی انجام دهند.

«تاجی» یکی از نمایندگان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این دیدار به بیان برخی مشکلات سرمایه‌گذاران در استان خراسان شمالی پرداخت و از برخی آراء صادره توسط قضات این استان گلایه کرد.

وی تصریح کرد: باید مسئولان با اتخاذ راهکار‌های مناسب و اجرای به موقع آنها، هویت اصلی دانشجویان را به آن‌ها برگردانند./ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها