امیرعبدالهیان:

تامین حقابه در مناسبات ایران و افغانستان تاثیر دارد

کد خبر: 1221586

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی سرپرست وزارت خارجه افغانستان:تاکید سرپرست وزارت خارجه افغانستان بر پایبندی هیات حاکمه افغانستان بر حقابه ایران مثبت ارزیابی میشود.

تامین حقابه در مناسبات ایران و افغانستان تاثیر دارد

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در تماس با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان تاکید کرد که حقابه ایران در مناسبات با کابل تاثیر دارد.

امیرعبداللهیان بعد از ظهر امروز در این تماس تلفنی درخصوص موضوع حقابه هیرمند و سایر مسائل فیمابین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی، تاکید سرپرست وزارت خارجه افغانستان  بر پایبندی هیئت حاکمه افغانستان بر حقابه ایران را مثبت ارزیابی کرده و در عین حال اظهار داشت: رهاسازی آب از سوی  افغانستان و تامین حقابه ایران به صورت عملی، مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فیمابین تاثیر دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مشکلات فراوانی که عدم تامین حقابه ایران و خشکسالی ناشی از آن بر مردم سیستان و بلوچستان تحمیل کرده ابراز امیدواری کرد طرف افغانستانی اهتمام لازم را در رهاسازی آب این سد و رساندن آب به این استان داشته باشد.

امیرعبداللهیان همچنین بر اجرای دقیق و کامل بندهای پیش بینی شده در معاهده 1351 پیرامون آب هیرمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان، تاکید کرد و آن را برای کشورمان بسیار مهم خواند.

دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به تلاش دشمنان برای تخریب مناسبات دو کشور ، برخی تنش‌های مرزی را عاملی منفی خواند و بر مسئولیت افغانستان بر عدم تکرار آن تاکید کرد و افزود: تعهد به امنیت مرز مشترک ، خط قرمز ماست.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفتگو، با اشاره به مشکلات کشور خود از جمله خشکسالی و مسائل فنی، بار دیگر بر حقابه ایران مطابق معاهده هیرمند تاکید کرده و بر تلاش طرف افغانستانی برای رفع مشکل آب و نیز موضوعات مرزی تصریح کرد. وی بر تعهد افغانستان بر امنیت مرزها با همسایگان نیز تاکید کرد.

طرفین در خصوص پروژه برق ، راه آهن و تجارت مرزی تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران در پایان بار دیگر بر ضرورت فوری رها سازی آب و بازدید تیم مشترک فنی از وضعیت آب موجود در سد کجکی تاکید کرد./تسنیم

تاکید وزیر خارجه طالبان بر تلاش برای رفع مشکل آب با ایران

سرپرست وزارت امور خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان در گفت‌وگو با وزیر خارجه کشورمان بر تلاش طرف افغانستانی برای رفع مشکل آب و نیز موضوعات مرزی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا،‌ امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان با اشاره به مشکلات کشور خود از جمله خشکسالی و مسائل فنی، بار دیگر بر حقابه ایران مطابق معاهده هیرمند تاکید کرده و بر تلاش طرف افغانستانی برای رفع مشکل آب و نیز موضوعات مرزی تصریح کرد.

وی بر تعهد افغانستان بر امنیت مرزها با همسایگان نیز تاکید کرد.

طرفین در خصوص پروژه برق ، راه آهن و تجارت مرزی تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی، تاکید سرپرست وزارت خارجه افغانستان  بر پایبندی هیئت حاکمه افغانستان بر حقابه ایران را مثبت ارزیابی کرده و در عین حال اظهار داشت: رهاسازی آب از سوی  افغانستان و تامین حقابه ایران به صورت عملی، مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فیمابین تاثیر دارد.

وی همچنین بر اجرای دقیق و کامل بندهای پیش بینی شده در معاهده ۱۳۵۱ پیرامون آب هیرمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان، تاکید کرد و آن را برای کشورمان بسیار مهم خواند.

امیرعبداللهیان در پایان بار دیگر بر ضرورت فوری رها سازی آب و بازدید تیم مشترک فنی از وضعیت آب موجود در سد کجکی تاکید کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ساعاتی پیش از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

وی هدف از این سفر را شرکت در جلسه‌ای با حضور مقامات استان سیستان و بلوچستان و با هدف پیگیری مباحث مربوط به حقابه ایران از هیرمند عنوان کرد.

کاظمی قمی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل منطقه ای آسیای جنوبی وزارت امور خارجه نیز در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها