«فردا» گزارش می‌دهد؛ هشدار قاطع ایران به طالبان

چرا طالبان درباره حق‌آبۀ ایران از هیرمند خلاف واقع می‌گوید؟

کد خبر: 1221910

تصاویر ماهواره ای نشان می‌دهد امسال بیشترین حجم آب در پشت سد کجکی ذخیره شده و ظرفیت سد تکمیل است اما ‎طالبان از رهاسازی حق آبه ایران خودداری می‌کند.

چرا طالبان درباره حق‌آبۀ ایران از هیرمند خلاف واقع می‌گوید؟

گروه سیاست سایت فردا: مسئله ی آب‌هیرمند و اخلال‌های طالبان در سد کجکی سال‌هاست که محل بحث ایران و افغانستان است اما در سال های اخیر‌، دخالت های طالبان در این زمینه بیشتر شده و ضمن انحراف مسیر آب، منجر به وضعیتی بغرنج در سیستان و بلوچستان از نظر محیط‌زیستی شده است. در‌ راستای این وضعیت امیرعبداللهیان ضمن دیدار با سران طالبان در ماه های‌اخیر نسبت به مطالبات آبی ایران با طالبان گفت‌وگو کرد اما نتیجه قابل توجهی در پی نداشت. پس از آن بود که ابراهیم رئیسی در‌ روز های اخیر با هشدار به طالبان گفت: «حاکمان افغانستان این حرف مرا بسیار جدی بگیرند اخطار می‌کنم که سریعا حق‌آبۀ مردم سیستان و بلوچستان را بدهید. بعدا نگویید که به ما نگفتید.کارشناسان ما بروند بررسی کنند که بهانۀ خشکی و لجنی آب درست است یا نه».

اما زمانی نگذشت که طالبان با در پاسخ به رئیسی ضمن صدور بیانیه ای با امضای ریاست وزرای دولت اسلامی افغانستان گفتند: «در شرایط خشکسالی، خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نامناسب در رسانه‌ها را زیان آور می‌دانیم. مقامات ایرانی باید معلوماتشان را درباره آب هلمند تکمیل نمایند سپس خواسته‌شان را با الفاظ مناسب مطرح کنند».

طالبان در ادامه مدعی شده که این در حالی است که اکنون در بند کمال خان هیچ آبی وجود ندارد و اگر آب‌بند کجکی در آن جاری گردد تا آنجا نمی‌رسد، بنابراین نیاز است تا جانب ایرانی این حقایق را درک نماید.

پس از این بیانیه طالبان یکی از فرماندهان نظامی آن ها نیز با ضبط یک ویدیو به تمسخر مقامات ایرانی پرداخت.  سپس دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به بیانیه طالبان گفت: «با وجود نقشه‌های ماهواره‌ای و محاسبات کارشناسی، وضعیت آب قابل اندازه‌گیری است. طرف افغانستانی ناگزیر از عمل به تعهداتش است‌‌«.

تصاویر ماهواره ای از حجم آب پشت ‎سد کجکی ‎افغانستان بر رودخانه هیرمند در تاریخ ۲۸ اردیبهشت امسال و مقایسه با دو سال قبل نشان می دهد که امسال بیشترین حجم آب در پشت سد کجکی ذخیره شده و ظرفیت سد تکمیل است اما ‎طالبان از رهاسازی حق آبه ایران خودداری می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها