گفت‌وگوی «فردا» با حسن هانی‌زاده

تفاوت تعامل سازنده با دیپلماسی التماسی

کد خبر: 1222265

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: در برجام شاهد بودیم که برخی مسئولان وقت نسبت به غربی‌ها خوش‌بینی بیش از اندازه داشتند و از این باب لطمات بسیاری هم به کشور وارد شد.

تفاوت تعامل سازنده با دیپلماسی التماسی

گروه سیاست سایت فردا: روز گذشته مقام معظم رهبری در بیاناتی اشاره کردند که نباید دیپلماسی التماسی در دستور کار باشد. ایشان در عین حال بر لزوم تعاملات خردمندانه و انعطاف با حفظ اصول تأکید کردند.

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره سخنان اخیر رهبر انقلاب به «فردا» گفت: «در واقع بیانات مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای وزارخت خارجه و سفرای ایران در خارج از کشور، نقشه راهبردی سیاست خارجی ایران تلقی می‌شود. ایشان محورهای مهمی درباره سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کشورهای دیگر مطرح کردند. کلیدواژه ایشان پرهیز از دیپلماسی التماسی بود که این دو واژه برای نخستین‌بار در ادبیات سیاسی ایران وارد می‌شود و منظور آن است که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و به‌طور مشخص وزارت خارجه و نمایندگان ایران در خارج از کشور نباید در هر موضوعی نرمش بیش از اندازه در قبال کشورهای خارجی نشان دهند. جمهوری اسلامی ایران گرچه در پاره‌ای از موارد نرمش قهرمانانه نشان داد اما نرمش قهرمانانه با امتیازدهی به کشورهای دیگر متفاوت است».

او ادامه داد: «در برجام شاهد بودیم که برخی مسئولان وقت نسبت به غربی‌ها خوش‌بینی بیش از اندازه داشتند و از این باب لطمات بسیاری هم به کشور وارد شد. آنها تلاش می‌کردند که امتیازات بالایی به غربی‌ها بدهند به صرف اینکه با آنها به نتیجه برسند. خب این شرایط مصداق دیپلماسی التماسی بود. رهبر انقلاب اکنون سیاست‌های کلی سیاست‌ خارجی را روشن ککردند و مسئولان ذی‌صلاح باید بر اساس فرمایشات ایشان راهبردهای تازه‌ای را تعریف کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «دیپلماسی سازنده با دیپلماسی التماسی تفاوت دارد. جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها نشان داده است که می‌تواند با جامعه جهانی و حتی کشورهای اروپایی تعامل داشته باشد اما تعامل به معنای فاصله‌گرفتن از اصول نیست».

هانی‌زاده در پایان گفت: «تعامل یعنی آنکه با تأکید بر ارزش‌های انقلاب اسلامی با کشورهای مختلف ارتباط داشته باشیم که نمونه این تعامل سازنده را به تازگی در برقراری مجدد ارتباط ایران و عربستان البته با کمک چین مشاهده کردیم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها