احتمال برنده شدن اردوغان در دور دوم انتخابات/ اردوغان چگونه توانست حائز اکثریت آرا شود؟

کد خبر: 1222448

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که مشخص بود انتخابات ترکیه به دور دوم کشیده می شود، گفت: با شرایط موجود در دور دوم انتخابات ائتلاف جمهور برنده است مضاف بر این که اکثریت مجلس را با ۳۲۴ کرسی در اختیار دارد، همچنین این توانایی را دارند تا کرسی‌ها را به ۳۶۰ تا برسانند.

احتمال برنده شدن اردوغان در دور دوم انتخابات/ اردوغان چگونه توانست حائز اکثریت آرا شود؟

فرشید باقریان در تحلیل خود از نتایج اولیه دور نخست انتخابات ترکیه و شرایط موجود برای دور دوم آن اظهار داشت: نیازی به پیش‌بینی نیست بنده از ۷۰ روز قبل در تمام مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها اعلام کردم که انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و اردوغان برنده است و با توجه به این که رجب طیب اردوغان قدرت را در اختیار دارد آرای بیشتری را کسب کرد.

وی تصریح کرد: اردوغان در قانون اساسی ترکیه تغییراتی داده آن هم به واسطه اقتداری که در این ۲۰ سال داشته و آن ها قانونی به اسم KHK که چیزی شبیه حکم حکومتی ماست اما از آن هم فراتر است و لذا اردوغان یک هفته قبل از انتخابات از آن استفاده کرد مبنی بر این که نیازی نیست وزرایی که در انتخابات کاندیدا می شوند استعفا دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: در واقع اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور یکسری قدرت هایی در اختیار دارد  و شخصیت کاریزماتیک است که سایر کاندیداها اینگونه نیستند. اردوغان تاریخ ترکیه حتی مهندسی اجتماعی ترکیه را بیشتر می‌داند او سیاست خارجی بسط‌گرا را به جهان نوعثمانی که تقریبا ذاتی و اکتسابی است، تعمیم داده بود.

باقریان در ادامه اظهار داشت: درست است اردوغان در حوزه اقتصاد اشتباهاتی داشت که موجب شد محبوبیتش در حزب دچار خدشه شود اما نخستین تکنوکراتی از حزبش است که عملکردهای خوبی هم داشته در مورد آبادانی و ساختارهای ترکیه اقدامات مفیدی انجام داده است. اگرچه زلزله اخیر در ترکیه رکود یا سکته‌ای را در روند سیاست داخلی ایجاد کرد شاید هر نظام سیاسی دیگری بود از آن متاثر می شود. در واقع زلزله باعث شد تا بسیاری فکر کنند نظام سیاسی در ترکیه به هم می‌ریزد اما اینگونه نشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد میزان مشارکت در انتخابات اخیر ترکیه هم خاطرنشان کرد: موضوعی که در ترکیه بسیار مهم است، اینکه بسیار ملی گرا هستند و همواره در انتخابات ها میزان مشارکت بالاست، رأی گیری و حضور در انتخابات را یک سنت و وظیفه ملی می دانند. البته در این دوره آرای سفید یا باطله هم زیاد بود که باید بررسی شود.

وی با بیان این که پلورالیسم سیاسی یا تکثرگرایی در جامعه ترکیه وجود دارد، گفت: شاید شبیه این تکثر را در ایران نداشته باشیم، ما نگرش هایی با طیف های متفاوت نداریم، در ترکیه اسلام گرایی چهار وجه اصلی دارد، در ترکیه مساله وطن و پرچم بسیار مهم بوده و یکی از خط قرمزهاست. نوعثمانی گری، گسترش در قفقاز و اوراسیا طیف متفاوتی دارد.

باقریان در ادامه ابراز عقیده کرد: اردوغان از حربه وطن به عنوان بهترین حربه استفاده کرد برای اینکه ائتلاف مقابلش را شکست دهد، اردوغان اعلام کرد که حزب مخالف ما با کردهای مخالف دولت ترکیه یعنی پ. ک. ک در ارتباط هستند تلاش می کنند با نفوذ در داخل، کشور را تجزیه کنند این مساله نکته مهمی بود که اردوغان بیان کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: اردوغان هوش سیاسی و ذکاوت سیاسی دارد. قبل از برگزاری انتخابات در یک حرکت نمادین به ایاصوفیه رفت در مقابل رقیب او کلیچدار اوغلو به مزار آتاتورک رفت. تفکر اسلام گرایی و آتا تورک هیچ وقت یکجا جمع نمی شوند و کسی که َطرفدار یکی باشد به دیگری رأی نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این نتایج فعلی نشان می دهد همین که انتخابات به دور دوم کشیده شده باز کردها تعیین کننده هستند، محوریت کاندیدای دیگر یعنی سینان اوغان و آن ها که به او رأی داده اند اکثرا کردها هستند او از شهر خودش ۱۱ درصد رأی آورده، بنابراین او باید شرایط فعلی اش را تبدیل به منفعت کند به عبارتی به سمت کاندیداهای دیگر متمایل شود و احتمالا برای هر کدام شروطی را در نظر می گیرد.

باقریان با تاکید بر این که احتمال خیلی زیاد اردوغان در دور دوم انتخابات نیز برنده است، گفت: اردوغان قدرت را در اختیار دارد و زمانی که شورای عالی انتخابات اعلام کرد که به دور دوم کشیده شده، شعار دور دوم او در تلویزیون و رسانه ها پخش شد، درست است کلیچدار اوغلو معتقد است در شمارش آرا اشتباهاتی رخ داده اما طبیعتا این موضوعات بعد از انتخابات رسیدگی می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه بیان کرد: اردوغان فعلا رئیس جمهور ترکیه است می تواند قانونی تصویب کند که شهردار حین خدمت نمی تواند در انتخابات شرکت کند، او قدرت کاریزمایی دارد، علاوه بر آن یک جمله ای از بایدن از طریق جان کربی منتقل شد که  «ما به رئیس جمهور ترکیه هر که باشد برای تجدید روابط بی صبرانه منتظریم» و یا الهام علی اف به اردوغان تبریک گفت این تحولات کمک می کند تا بخشی از جامعه مدنی ترکیه به انفعال کشیده شود.

وی با اشاره به این که عملکرد برخی رسانه های اروپا نشان می داد مخالف اردوغان هستند و به فرض این که اروپایی ها دنبال براندازی او بودند، گفت: حمایت پوتین از اردوغان با توجه به این که روسیه نفوذ کامل در ترکیه دارد و با تلاش های آنان یک سال قبل از انتخابات نیروگاه اتمی افتتاح شد و سپس به بهره برداری رسید و یا به آب انداختن ناوهواپیمابر ترکیه و همچنین افزایش ۴۵ درصدی حقوق کارمندان همگی از توانایی هایی است که در حیطه قدرت و اختیار اردوغان می باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: در مقابل کلیچدار اوغلو بعد از مشخص شدن تقریبا نتیجه در دور اول انتخابات، مشاور تبلیغاتی خود را اخراج کرد، محاسبه رادیکالی غلط در ائتلاف شان زیاد بود و جامعه سیاسی اروپا هم که مخالف اردوغان بودند به این مساله کمک کردند.

باقریان افزود: این در حالی است که اردوغان تحلیل درستی از جامعه دارد، از بررسی اخبار روزانه کوتاهی نمی‌کند و با آگاهی فکری از الفاظ مناسب استفاده می کند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: با این شرایط در دور دوم انتخابات ائتلاف جمهور برنده است مضاف بر این که اکثریت مجلس را با ۳۲۴ کرسی در اختیار دارد، همچنین این توانایی را دارند تا کرسی ها را به ۳۶۰ تا برسانند.

وی در پایان در مورد شرایط سینان اوغان دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت: مجبور است  در کنار یک ائتلاف قدرتمند قرار بگیرد؛ کسی که کانون قدرت است تا بتواند برای آینده سرمایه گذاری کند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها