«فردا» گزارش می دهد:

صندلی جدید شمخانی کجاست؟

کد خبر: 1223003

شمخانی در وضعیتی مبهم نسبت به آینده سیاسی خود قرار دارد و به نظر می رسد که انتخابات ها برای او شانس مهم و قابل تست کردنی هستند زیرا تجربه حضور در انتخابات ریاست جمهوری در سابقه او دیده می شود.

صندلی جدید شمخانی کجاست؟

گروه سیاست سایت فردا:  کنار رفتن علی شمخانی از دبیری شورا عالی امنیت ملی در سالی که انتخابات مجلس را در پیش دارد، برخی گمانه زنی ها درباره احتمال حضور او در انتخابات را تقویت کرد؛ هرچند احتمال فعالیت برای انتخابات ریاست جمهوری نیز مطرح شده اما مشخص نیست برنامه شمخانی دقیقا برای سیاست ورزی چیست، زیرا وی سمتی که پس از دبیری شورای عالی امنیت ملی جستجو می کند، مسلما کمتر از سمت قبلی نیست اما شمخانی برای حضور در انتخابات سد های بسیار مستحکمی را نیز در پیش دارد، از جمله عدم اقبال عمومی، عدم ایجاد جبهه‌بندی جدید و یارکشی از میان اصلاح طلبان و اصولگرایان و از سوی دیگر احتمال منع شدن از حضور در انتخابات که هر کدام می تواند شانس حضور شمخانی در صندلی های انتخابی قدرت را کاهش دهد. شمخانی نه آنقدر اصلاح طلب است که اصلاح طلبان زیر بار او بروند و نه آنقدر با اصولگراها همراه بود که از او در انتخابات حمایت کنند. تقابل های وی با روحانی در شورای عالی امنیت ملی بخصوص از سال 98 به این سو باعث شد میانه رو ها نیز چندان رابطه مقبولی با او نداشته باشند و در زمان برکناری او اصلاح‌طلبان و میانه‌روها چندان ابراز ناخرسندی و گلایه نکردند.

چنین موقعیتی که اکنون شمخانی در آن قرار دارد برای رسیدن به یک کرسی عادی مجلس نیز دشوار است و صندلی‌های انتصابی مسیر قابل دسترس تری هستند. هرچند برخی بر این باورند که شمخانی با توجه به انجام توافق عربستان با این تصور که می‌تواند از ابعاد خبری این واقعه استفاده تبلیغاتی کند در حال جمع‌آوری محتوا قابل ارائه از عملکرد خود برای جامعه است که این اتفاق هم بنظر نمی رسد عمر خبری مثبت آنچنانی داشته باشد. اگرچه توافق با عربستان اتفاقی مهمی در کارنامه شمخانی بود اما در جغرافیای ایران برنده سیاست خارجی کسی است که بتواند مشکل آمریکا را حل کند که شمخانی نه تنها نتوانست بلکه مقابل این روند ایستاد.

نتیجتا شمخانی در وضعیتی مبهم نسبت به آینده سیاسی خود قرار دارد و به نظر می رسد که انتخابات ها برای او شانس مهم و قابل تست کردنی هستند زیرا تجربه حضور در انتخابات ریاست جمهوری در سابقه او دیده می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها