ترکیه: آمریکا در انتخابات ترکیه شکست خورد

کد خبر: 1223236

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفت: آمریکا تلاش کرد تا کمال قلیچداراوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز شود، ولی هر دو در این انتخابات شکست خوردند.

ترکیه: آمریکا در انتخابات ترکیه شکست خورد

 سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفت: آمریکا تلاش کرد تا کمال قلیچداراوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز شود، ولی هر دو در این انتخابات شکست خوردند.

به گزارش تارنمای خبری استار، سویلو در یک برنامه زنده تلویزیونی، کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت را کاندیدا و سخنگوی آمریکا در فضای انتخاباتی ترکیه خواند.

وی افزود: آنها با طرح اختلافات و مسائل نادرست روی همه کسانی که می توانستند، سرمایه گذاری کرده و وارد عرصه انتخابات کردند ولی در دور اول رای گیری زمین خورده و متحمل شکست شدند.

وزیر کشور ترکیه تلاش برای تخریب شخصیتی محرم اینجه نامزد انصراف داده انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از طریق انتشار ویدئوها و عکسهای خانوادگی ساختگی را "کودتای سیاسی" توصیف کرد و گفت: حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به رهبری قلیچداراوغلو و گروه گولن زیر چتر ایالات متحده آمریکا این کار را انجام دادند.

وی این اقدام را یکی از بزرگترین رسوایی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد و ادامه داد: عرصه سیاست ترکیه قبلاً نیز این رسوایی‌ها را تجربه کرده است و با توجه به ارتباط این مساله با حاکمیت، دولت مصمم است که ریشه این اقدام را پیدا کرده و این اقدام کثیف را پاکسازی کند.

سویلو خطاب به قلیچدار اوغلو فعالیت در سیاست را مستلزم ثبات و صداقت دانست و اظهار کرد: آنچه را که نباید در دور دوم انجام داد، انجام می دهی و حزب جمهوری خواه خلق ترکیه هم در دور دوم انتخابات رفتاری غیرصادقانه و خیانت‌بار دارد.

وی در پاسخ به انتقاد اپوزیسیون مبنی بر رقابت با کسانی که از امکانات دولتی استفاده می‌کنند و رقابت عادلانه‌ای در این زمینه در انتخابات وجود ندارد، بیان کرد: این سخنان تنها بهانه آنها برای زیر سوال بردن انتخابات است.

وزیر کشور ترکیه فضای انتخابات ترکیه را امن توصیف کرد و گفت: همه فعالیت های تبلیغاتی و اجرای روند برگزاری انتخابات بدون مشکل امنیتی در سراسر کشور انجام شده و رویدادهای مخل روند انتخابات نسبت به انتخابات گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر شده است.

سویلو با اشاره به عزم دولت اردوغان برای انجام تغییراتی در سیاست ترکیه در صورت پیروزی در انتخابات گفت: در دوره جدید، هر تشکیلاتی که سیاست خود را بر اساس حمایت از گروه تروریستی پ.ک.ک در اولویت قرار دهد و بخواهد آن را قانونی کند، منحل می شود.

وی در ادامه با اشاره به حضور سه میلیون و ۳۸۱ هزار سوری و ۳۰۰ پناهجو از کشورهای مختلف در ترکیه، از احداث ۲۴۰ هزار اقامتگاه دائم در خاک سوریه با حمایت ترکیه خبر داد و بیان کرد: تاکنون ۵۵۴ هزار پناهجوی سوری به کشور خود بازگشته‌اند.

به گزارش ایرنا، پس از اعلام نتایج انتخابات همزمان پارلمانی و جمهوری ترکیه که در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار شد، شورای عالی انتخابات این کشور به دلیل کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ یک از سه نامزد حاضر اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافته‌اند.

بر اساس نتایج اعلام شده، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل این کشور نیز در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(هفتم خرداد ماه) برگزار خواهد شد، ولی رای گیری دور دوم در خارج به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور، چند روز قبل از این رویداد سیاسی انجام شد.

شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، اعلام کرد که یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر از اتباع ساکن خارج ترکیه در ۷۳ کشور از جمله ایران که در دور اول رای داده بودند، در این دوره نیز در مدت پنج روز با حضور در ۱۵۶ نمایندگی سیاسی ترکیه رای دادند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، در مجموع حدود ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ۵۰ هزار نفر از آنها در این دو هفته بین دور اول و دور دوم به سن قانونی رسیده و می توانند رای دهند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان برای اخذ آرای این انتخابات حساس خبر داد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور به دور دوم کشیده شده است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها