«فردا» گزارش می‌دهد

غائله نیم‌روز / جزئیات درگیری مرزی ایران و طالبان

کد خبر: 1223570

در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند. مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان وبلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند.

غائله نیم‌روز / جزئیات درگیری مرزی ایران و طالبان

گروه سیاست سایت فردا - درگیری مرزی با طالبان پایان یافت. این تازه‌ترین خبری است که «تسنیم » داده است. مرکز اطلاع رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان نیز  در اطلاعیه‌ای جزئیاتی از درگیری در مرز ایران و افغانستان را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: پیش از ظهر امروز مرزبانان جان برکف هنگ مرزی زابل با افراد مسلح ناشناس که قصد ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشتند، در نقطه صفر مرزی درگیر که منجر به تبادل آتش و درگیری مسلحانه گردید. در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به آنان وارد کردند. مرزداران غیور مرزبانی استان سیستان وبلوچستان با اقدامات عملیاتی و تشدید پوشش منطقه به حراست از مرزها پرداختند.

 ماجرا اما از صبح امروز شروع شد که نیروهای طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در پی تنش‌های ایجاد شده و در حوالی پاسگاه ساسولی به سوی هم آتش گشودند.

هنوز علت درگیری مشخص نیست و از تلفات احتمالی خبری نرسیده است. اگرچه که اخباری غیر رسمی در این باره وجود دارد. مثلا برخی کانال‌های تلگرامی نوشته اند که «ساکنان نیمروز ادعا می کنند که مرزبانان ایرانی با سلاح‌های سنگین شهر را هدف قرار داده است. » بر اساس این ادعا، بیش از ده نفر در این تبادل آتش کشته و زخمی شده اند. برخی منابع کشته های طالبان را ۴ مسلح اعلام کرده‌اند.

برخی منابع محلی طالبان حتی ادعا کردند دو پست مرزبانی ایران را تصرف کرده‌اند!

در رسانه‌های رسمی اما از این خبرهای نیست. تنها تسنیم گزارش کرده درگیری در مرز ایران و افغانستان پایان یافته و  مسئولین مرزبانی ایران و طالبان افغانستان هم اکنون در جلسه هستند تا دلایل تنش بوجود آمده را بررسی کنند.

خبرگزاری تسنیم در ادامه جزئیاتی از درگیری مرزی امروز را منتشر کرد که بر اساس آن « این درگیری ظهر امروز در مرز سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان، و در مناطقی مانند اطراف روستاهای ساسولی، حاتم و ماککی رخ داده است. ۲- در این درگیری از سلاح‌های سبک و نیمه‌سبک و توپخانه استفاده شده است با این حال اخبار مبنی بر بهره‌گیری نیروهای ایرانی از موشک کاملاً کذب است. ۳- اخبار مبنی بر هدف قرار داده شدن فرودگاه زرنج در افغانستان توسط نیروهای ایرانی غیرواقعی و کذب است و درگیری‌ها در همان اطراف مناطقی که در بند یک آمد، به وقوع پیوسته است. ۴- پس از شروع درگیری‌ها مکاتبات و تماسهایی میان سفارت ایران در افغانستان و وزارت دفاع دولت طالبان برقرار می‌شود. بر همین اساس از تقریباً ساعتی پیش این درگیری‌ها پایان یافته و دو طرف مشغول بررسی چرایی این تنش هستند.»

لازم به ذکر است که تنش دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی و طالبان بعد از هشدار جدی رئیسی درباره حق‌آبه هیرمند به طالبان بالا گرفت.

البته احتمالا این که امیرعبداللهیان دیروز گفت طالبان را به عنوان دولت قانونی به رسمیت نشناخته‌ایم و به دنبال دولت فراگیر در افغانستانیم؛ نیز در این غائله بی‌اثر نبوده است. این سخن امیرعبداللهیان البته در حالی مطرح شد که در فضای داخلی مواجهه ایران با طالبان منتقدان بسیاری دارد. مثلا همین امروز روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به وزیر خارجه، نوشت که اگر چنین است چرا سفارت را تحویل‌شان داده‌ایم و نمایندگانشان به جلسات رسمی دعوت می‌شوند؟

 

 
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها