«مثلث‌آنلاین»: اردوغان جدید؛ خط پایانی بر غوغاسالاری منطقه‌ای

کد خبر: 1223848

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اردوغان متوجه شده است که در سوریه و عراق به نتایج دلخواهش نرسیده است و احتمالا او دیگر دنبال بلندپروازی‌های منطقه‌ای نخواهد بود.

 «مثلث‌آنلاین»: اردوغان جدید؛ خط پایانی بر غوغاسالاری منطقه‌ای

 

«فردا نیوز» - حضور دوباره اردوغان در جایگاه ریاست‌جمهوری آیا باعث ادامه همان سیاست‌های قبل خواهد شد یا آنکه خود اردوغان هم متوجه شده است که با حجم مخالفانی که چه در داخل ترکیه و چه در میان همسایگانش دارد، باید سیاست‌هایش را اصلاح کند؟

جعفر قنادباشی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای اردوغان در صورت پیروزی باید سعی کند ترکیه را از خطر تجزیه دور کند. او باید بکوشد خط دخالت‌های قدرت‌های بزرگ در ترکیه را مهار کند و البته در حوزه اقتصادی نیز سامانی به وجود آورد. مردم همیشه به گذشته رأی نمی‌دهند بلکه به برنامه‌هایی که برای آینده وجود دارد و می‌تواند مشکلاتشان را حل کند، رأی می‌دهند. آقای اردوغان نباید به 12سال گذشته خود تکیه کند، بلکه باید به مهارت‌هایی که برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جدید وجود دارد، تأکید داشته باشد تا بتواند جامعه ترکیه را امیدوار کند».

او ادامه داد: «درباره آقای اردوغان دو ویژگی وجود داشت که او را محبوب می‌کرد؛ نخست اسلام‌گرایی و دوم عثمانی‌گرایی‌اش که اکنون می‌بینیم هر دوی این ویژگی‌ها درباره‌اش آن طور که مردم ترکیه انتظار داشتند، وجود ندارد. او در نزدیکی به گروه اخوان دین را جدای از سیاست می‌داند. از طرفی او به رژیم صهونیستی هم نزدیک بود. در احیای به تعبیر خودشان قدرت دوران عثمانی هم موفق عمل نکرد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «به نظر می‌رسد اردوغان دیگر بلندپروازی‌های گذشته را نداشته باشد زیرا مشاهده کرد رویکردهایش در مواجهه با سوریه و لیبی چه هزینه‌هایی برای ترکیه بار آورد. یکی از مسائلی که اردوغان می‌تواند بر آن تکیه کند، بهره‌برداری از منابع تازه کشف‌شده گازی در دریای مدیترانه است و مردم ترکیه هم علاقه به چنین بهره‌برداری‌ای دارند زیرا ترکیه منابعی چون نفت و گاز ندارد. این موضوع می‌تواند برای اردوغان یک امتیاز بزرگ محسوب شود».

قنادباشی در پایان گفت: «هیچ یک از همسایگان ترکیه راضی نیستند که اردوغان دوباره روی کار آید؛ به همین دلیل او باید سیاست‌های منطقه‌ای‌اش را اصلاح کند. یکی از مسائلی که باعث شد او رودرروی ایران قرار بگیرد سوریه و عراق بود. اردوغان فهمیده است که غوغاسالاری‌های منطقه‌ای‌اش بی‌فایده بوده است و حتما دوره جدید اردوغان خط پایانی بر این شرایط است. او متوجه شده است که در سوریه و عراق به نتایج دلخواهش نرسیده است و احتمالا او دیگر دنبال بلندپروازی‌های منطقه‌ای نخواهد بود».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها