آمریکا: روی موضوع تبادل زندانیان با ایران کار می‌کنیم

کد خبر: 1224774

«جان کربی» مقام کاخ سفید: درباره گفتگوها و مذاکرات برای تبادل زندانیان با ایران تنها چیزی که می‌توانم بگویم، این است که ما روی همه این موارد بسیار سخت کار می‌کنیم.

آمریکا: روی موضوع تبادل زندانیان با ایران کار می‌کنیم

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید درباره آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران گفت: ما روی این پرونده‌ها، سخت کار می‌کنیم.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری که مشروح آن در وبگاه کاخ سفید منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی زندانیان آمریکایی در کشورهای خارجی، از جمله ایران گفت: ما روی تمامی این پرونده‌ها، سخت کار می‌کنیم. می‌دانم که این جواب رضایتبخشی برای شما نیست اما امیدوارم درک کنید که چرا نمی‌توانیم علنی در این باره مذاکره کنیم و گفت‌وگوهایی را که در این زمینه داریم به طور علنی فاش کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تبادل پیام‌های دیپلماتیک با ایران به منظور احیای توافق هسته‌ای گفت: برجام در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد. ما فعلا روی این موضوع متمرکز نیستیم.

کربی ادامه داد: در حال حاضر چیزی درباره امر مسلم این که ما می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم ایران به توانمندی تسلیحات هسته‌ای دست نیابد، تغییر پیدا نکرده است. رییس جمهور(جو بایدن) هنوز بر این باور است که یک راهکار دیپلماتیک برای این موضوع ارجحیت دارد.

کربی در ادامه بدون اشاره به این که آمریکا خود به طور یکجانبه از برجام در زمان دولت دونالد ترامپ خارج شد ادعا کرد: ایرانی‌ها با حسن نیت مذاکره نمی‌کردند. هیچ تمایلی به حرکت در این جهت نشان نداده‌اند. با توجه به تمامی دیگر کشمکش‌های داخلی در ایران و حمایت ایران از روسیه در [جنگ] اوکراین، ما موضوع برجام را در اولویت قرار نداده‌ایم.

به گزارش ایسنا، تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه  هسته‌ای ایران از سوی کربی در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران علیرغم پیشرفت‌هایی که داشته است، اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند و تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی آن ندارد.

افزون بر این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های منظم خود از نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی آن، ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و انحراف مواد هسته‌ای را تایید نکرده است.

جو بایدن با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که احیای توافق هسته‌ای را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۲۲ با اعضای اصلی توافق و با حضور آمریکا در وین آغاز شد. ایران و آمریکا از طریق طرفین مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند و مذاکرات مستقیمی نداشتند.

با گذشت چند ماه، با وجود برخی گشایش‌های انجام شده، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل حل‌نشده متوقف شد.

دولت آمریکا با وجود این که می‌گوید دیپلماسی اولویت اول آن برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران است، در چند ماه اخیر با اتخاذ رویکردی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر، همچنین ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است، گفته است که احیای برجام فعلا در دستور کار آن قرار ندارد.

دولت آمریکا در این مدت سعی کرده است ایران را مقصر مطرح کردن مسائل فرابرجامی در مذاکرات وین جلوه دهد و آن را عامل مهمی در روند کند و ایجاد وقفه در مذاکرات جلوه دهد.

در حالی که مقامات ایران با انتقاد از این رویکرد آمریکا و شرکای غربی توافق اعلام کرده‌اند، در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین برای لغو تحریم‌ها هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها