امیرعبداللهیان:

عضویت ایران در شانگهای در تیر ماه نهایی می‌شود /ایران از هر ابتکاری برای توسعه روابط ایران و مصر در راستای منافع دو طرف استقبال می‌کند

کد خبر: 1224815

وزیر امور خارجه کشورمان گفت که عضویت ایران در سازمان شانگهای در تیرماه نهایی می‌شود.

عضویت ایران در شانگهای در تیر ماه نهایی می‌شود /ایران از هر ابتکاری برای توسعه روابط ایران و مصر در راستای منافع دو طرف استقبال می‌کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما درباره اجلاس سفرای ایران در خارج گفت: ما سال گذشته یک گردهمایی منطقه‌ای در چارچوب نگاه به آسیا با حضور سفرای کشورهای همسایه را برگزار کردیم. اما گردهمایی روسای نمایندگی سیاسی تقریبا 5 سال برگزار نشده و بخش مهمش هم به موضوع کرونا مربوط می‌شود. ما بعد از پنج سال این نشست را داریم. این نشست به بررسی پیادمدهای نظم درحال حضور جهانی می پردازد اما در نتیجه گیری کنشگری ایران در نظم در حال حضور مد نظر است.

 

ما در دیدار با مقام معظم رهبری و تا امروز، بحث‌هایمان بر  ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی، نظامی و تجاری متمرکز بود که در نظم جدید در حال حضور جایگاه ایران کجا است و اینکه چه اقداماتی را باید انجام دهیم. بدون تردید ایران یک کنشگر اصلی در سطح منطقه‌ای است و در سطح جهانی هم جزو کنشگر فعال است. از جمله تحولات ظهور قدرت‌های جدید اقتصادی در آسیا است. ما در ائتلاف‌های منطقه‌ای مانند شانگهای و بریکس عضویت خود را پیگیری کردیم. عضویت ما در شانگهای در تیرماه انجام می‌شود و در تیر ماه اعلام عضویت دائم ایران را داریم.

وزیر خارجه در خصوص سازمان بریکس گفت: از سال گذشته درخواست کردیم که ایران به عنوان عضو ناظر مورد پذیرش قرار گیرد. در نتیجه در اولین نشست وبیناری سران عضو بریکس آقای رئیسی حضور پیدا کردند. در ادامه ما برای نشست وزرای خارجه بریکس در روز جمعه دعوت شدیم. یکی از موضوعات در دستورکار این ائتلاف‌های منطقه‌ای توجه به ارزهای ملی و حذف دلار است. ما در مذاکرات خودمان توافق کردیم و دلار را از مبادلاتمان حذف کردیم اما در بریکس و شانگهای ما تازه عضویتمان کامل می‌شود. اما این ایده را در تمام دیدارهای دوجانبه در آفریقا پیگیری خواهم کرد.

وی درباره برجام توضیح داد: ما در حوزه بی اثر کردن تحریم‌ها یک دستورکار در دولت فراروی تمامی اعضای هیات دولت است. ثانیا ماموریت دیگر ما این است که برای لغو تحریم‌ها از مسیر دیپلماسی تلاش کنیم. بی تردید اقدامات دستگاه دیپلماسی در قالب مصوبه مجلس است. رعایت قانون مصوب مجلس یکی از دستورالعمل‌هایی است که مورد توجه ما خواهد بود.

وی در خصوص سفر هیئت عمانی به ایران و مذاکرات انجام شده گفت: اولا هدف اصلی سفر سلطان عمان به تهران، پاسخ به سفر سال گذشته آقای رییسی بود. انجام این سفرها پیام خاص خودش را دارد. چرا سفر سلطان عمان در فاصله زمانی حدود مثلا یکسال انجام شد در حالی که متعارف این است که فاصله سفر مقامات عالی کشورها معمولا سه سال یا چهار سال است. یکی از دلایل آن این بود که توافقات آقای رییسی و سلطان عمان در یکسال گذشته به خوبی عملیاتی شد. من کمتر از دو ماه پیش در عمان که بودم، سلطان عمان گفت برای اولین بار احساس می‌کنم در همکاری هایمان با ایران توافقات به خوبی اجرایی می‌شود و این را کاملا در گزارشات و در دیدارهایی که دارم از نزدیک حس می‌کنم و این یک تحول خیلی خوبی است و نشان می‌دهد دولت آقای رییسی، دولت عمگرا است و فقط به دنبال امضای اسناد نیستند و دنبال اجرای اسناد هستند.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون حجم تبادل تجاری ما بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و در خیلی از حوزه‌ها توافقاتی که امضا کردیم به نتیجه رسیده است. همینباعث تشویق طرف عمانی شد که ما بیاییم برنامه جامع همکاری های مشترک راهبردی ایران و عمان را در دستورکار قرار دهیم. بینمن و همکارم وزیر خارجه عمان چارچوب این برنامه توافق شد. تیم های فنی ما کار کردند و ما به زودی بعد از ویرایش نهایی سند، آن را امضا خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: پس هدف اصلی مناسبات دوجانبه و تاکید بر اهمیت پیگیری هرچه بیشتر مناسبات و امضای تعدادی از اسنادی که برای روان تر شدن روابط دو کشور وجود دارد. طبعا سلطان عمان همیشه به دلیل کاری که در سال های گذشته ابتکار عملی که سلطان مرحوم سلطان قابوس داشتند برای کمک به هرگونه چالش منطقه ای و بین‌المللی ابتکاراتی را مطرح می‌کنند. همواره یکی از مسائل مورد توجه سلطان عمان بحث های مربوط به مذاکرات هسته ای است و ایشان توصیه هایی دارند که بیان می‌کنند.

وی همچنین درباره این سفر افزود: در جریان این سفر یکی از موضوعات مهم که اشاره شد، هفته گذشته سلطان هیثم سفری به قاهره داشتنت و با آقای سیسی، رییس جمهور مصر ملاقات داشتند و در آنجا راجع به اهمیت توسعه رابطه تهران و قاهره گفتگوهایی بین روسای مصر و عمان صورت می‌گیرد که وقتی این را منتقل کردند به مقامات عالی ایران، طبعا ما با نگاه به مشترکاتمان، هیچ مشکلی دوجانبه‌ای وجود ندارد. موضع آقای سیسی در تحولات سالهای اخیر منطقه به ویژه در مبارزه با داعش و افراط گرایی در پرونده سوریه موضعی منطقی و درست بود، لذا ما استقبال کردیماز اینکه اگر ابتکاری برای توسعه روابط تهران و قاره وجود داشته باشد، ایران از آن ابتکار در راستای منافع دو طرف استقبال می‌کند.

بیشتر بخوانید

وی درباره افغانستان گفت: واقعا ایران و افغانستان با داشتن 900 کیلومتر مرز مشترک دو کشور با اشتراکات فراوان هستیم. ما اکنون مشترکات دینی و فرهنگی زیادی باهم داریم. در بحث مرزها نگاه ما توسعه روابط اقتصادی و تجاری است و طبعا اگر تقویت شود به امنیت مرزها در دو طرف کمک می‌کند. در چند روز اخیر درگیری‌های پراکنده مرزی رخ داده و مقامات افغانستانی اعلام کردند که هیچ هدفی پشتش نبوده است. در بحث حق آبه هم من اخیرا در مشورتی که با آقای رئیس جمهور داشتم، گفتند ماموریت داده شود به آقای کاظمی قمی تا از نزدیک وارد عمل شوند. در این رابطه هم اقداماتی انجام شده و خوشبختانه هیات حاکمه هم مذاکرات خوبی را با آقای کاظمی قمی داشتند. ما تاکید داریم که داشتن سابقه تاریخی همسایگی بین دو ملت غالب است بر هر مسئله دیگری که دشمنان بخواهند از آن سو استفاده کنند.

وزیر امور خارجه در خصوص بیانیه مثبت نشست سران اتحادیه عرب گفت: واقعیت این است که نشست اخیر اتحادیه عرب فاقد بیانیه پایانی بود. در برخی از سخنرانی‌هایی که مقامات داشتند موضوع نادرستی را بیان کردند. اما به دلیل پیشرفت‌هایی که در پیگیری سیاست همسایگی وجود داشت، واقعا طرف سعودی تلاش کرد که سیگنال منفی یا حرف و سخن تلخی به عنوان بیانیه پایانی مطرح نشود. حتی ایده‌ای برای همکاری امنیتی در منطقه وجود دارد که ایران نیز در آن شریک باشد.

امیرعبداللهیان درباره اقدامات وزارت خارجه نسبت به شرایط ایرانیان خارج از کشور گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه صحبت کنیم، اغتشاشات توام با مداخلات خارجی پاییز سال گذشته اولا در مناسباتمان و اروپا خلل ایجاد کرد. ثانیا علی رغم اینکه جمعیت بزرگ ایرانیان در خارج از کشور بخش عمده‌ آنان اصلا ورود به این مسائل نکردند و تحت تاثیر رسانه های خارجی اقدامی را به عمل نیاوردند، هرچند فضای روانی که رسانه های معاند روی افکار ایرانیان داشتند، می‌توانست سطحی از تاثیر و نگرانی را در آنان ایجاد کند، اما تلاش زیادی شد که جامعه ایرانیان در خارج از کشور واقع بینانه بتواند تفکیک قائل شوند بین آنجایی که یک مطالبه بر حق مسالمت آمیزی وجود دارد و جایی که مداخله خارجی است.

وی ادامه داد: ما در قالب سامانه پرسمان تردد تلاش کردیم که یک گامی را برداریم که هم با پدیده این هراسی روی ایرانیان عزیز مقابله کند و هم تردد ایرانیان را تسهیل کنیم. ما به زودی وارد مصوبات در هیئت دولت و سپس در مجلس شورای اسلامی برای نهایی کردن و تصویب قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور خواهیم شد. این یک کار ماندگاری است که دولت انجام خواهد داد. آقای رییسی واقعا توجه ویژه‌ای به مسئله ایرانیان خارج از کشور دارند. وجود حدود پنج میلیون ایرانی ای که به سرکنسولگری های ما مراجعه می‌کنند نشان می‌دهد که یک جمعیت بزرگی نیازمند یک توجه ویژه هستند. این توجه در دولت وجود دارد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها