بررسی زمینه‌های به هدر رفتن ثروت کشور در گفت‌وگوی «فردا» با مصطفی هاشمی‌طبا

با فروش ارز در بازار آزاد سالانه کلی از منابع کشور به باد می‌رود

کد خبر: 1224957

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس در سال‌های اخیر 280میلیارد دلار از منابع ارزی صرف مداخله در بازار شده است.

با فروش ارز در بازار آزاد سالانه کلی از منابع کشور به باد می‌رود

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، گفته است که «ما مدیران سالی ۱۰۴میلیارد دلار ثروت کشور را هدر می‌دهیم و از بین می‌بریم، بعد منتظر فلان شرکت اروپایی برای پنج‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور هستیم. به آیندگان چگونه جواب خواهیم داد که پول خود را به آتش میکشیم و برای پنج‌میلیارد دلار دست خود را دراز می‌کنیم، این واقعیات زندگی امروز و نوع حکمرانی ما است».

این سخن رئیس مجلس به نوعی اشاره به یکی از مهم‌ترین مسائلی دارد که باعث نابسمانی‌های گسترده در نظام اقتصادی کشور شده است.

سید مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «این سخن درست است و دورریز مالی ما در کشور بسیار زیاد است؛ مشکل هم در مدیران مالی نیست، بلکه ایرادِ کار در سیاست‌های اقتصادی است. طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس در سال‌های اخیر 280میلیارد دلار از منابع ارزی صرف مداخله در بازار شده است که این عملا به هدردادن منابع مالی این کشور است».

او ادامه داد: «موضوع دیگر شیوه بودجه‌نویسی دولت است. رسما دولت با بودجه‌‌نویسی‌ای که می‌کند در بازار ارزی کشور دخالت می‌کند. بخش مهمی از مشکلاتی که در حوزه اقتصادی با آن مواجهیم آن است که ارز و سکه و طلا را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند تا تأمین منابع کنند اما این کار صرفا شبیه به یک مُسکن عمل می‌کنند و در عمل منابع مالی کشور را دور می‌ریزد. این سیاست عوام‌گرایانه‌ای که هنوز مسئولان انجام می‌دهند. جالب است که آقای فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، رسما می‌گوید ما در بازار آزاد دخالت می‌کنیم. خب دخالت کنید، نتیجه‌اش هم همین می‌شود که سالانه کلی ارز کشور به باد می‌رود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «در حوزه نفتی هم مشکلات زیادی داریم. ما چون نمی‌توانیم آزادانه نفت خود را بفروشیم مجبوریم به هر قیمتی که دیگران می‌خواهند نفتمان را عرضه کنیم. ما باید دنبال مشتری‌های متنوع باشیم و خود را محدود به روسیه و چین نکنیم زیرا در اگر فقط این دو کشور به ویژه چین مشتری نفت ما باشند ما برای تعیین قیمت اختیاری نخواهیم داشت».

هاشمی‌طبا در پایان گفت: «دولت در شرایط کنونی سرمایه اجتماعی زیادی ندارد و می‌ترسد که هر تصمیمی بگیرد با نارضایتی مردم مواجه شود. در این شرایط فقط می‌خواهد روزها را بگذراند، ولو با فروش ارز در بازار آزاد».

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها