تأکید وزیر خارجه امارات بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران

کد خبر: 1224987

وزیر خارجه امارات عربی متحده در دیدار با امیرعبداللهیان در کیپ تاون بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران تأکید کرد و گفت: آماده همکاری متقابل برای گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه هستیم.

تأکید وزیر خارجه امارات بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای گروه بریکس و دوستان بریکس به کیپ تاون آفریقای جنوبی سفر کرده، امروز (جمعه) ۱۲ خرداد ماه در حاشیه این نشست با «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات عربی متحده دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کرد.

نشست وزرای خارجه کشورهای گروه بریکس و دوستان بریکس امروز در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد. وزرای خارجه و مقامات عالیرتبه کشورهای آفریقای جنوبی، ایران، برزیل، روسیه، هند، چین، آرژانتین، بنگلادش، کومور، کوبا، بروندی، کنگو، مصر، گابن، گینه بیسائو، اندونزی، قزاقستان، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اروگوئه در این‌ نشست شرکت کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای اماراتی از فضای مثبت جدید در مناسبات بین کشورهای منطقه ابراز خرسندی کرد و آن را به نفع همه همسایگان خواند. 

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار از اهتمام امارات به گسترش روابط دوجانبه و نیز مشارکت بسیار خوب هیأت اقتصادی امارات در نمایشگاه اکسپو تهران قدردانی کرده و از همتای اماراتی برای سفر به تهران دعوت کرد و این دیدار را کمک کننده به تقویت روابط دوجانبه خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سفر اخیر شیخ خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور دولت امارات به تهران و توافق در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، بر اهمیت برگزاری این اجلاس در آینده نزدیک با هدف تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه تأکید کرد و افزود: لازم است با تلاش و همکاری مشترک، روابط دوجانبه را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری ارتقاء بخشیم.

روز سه‌شنبه نهم خرداد ماه نیز خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده با امیرعبداللهیان در تهران دیدار کرد و وزیر امور خارجه با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان از امارات به عنوان شریک تجاری مورد اعتماد یاد کرد و افزود: روابط دو‌ کشور در دو سطح دولتی و بخش خصوصی توسعه می‌یابد. خلیفه شاهین المرر نیز در این دیدار بر عزم امارات برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

* رژیم صهیونیستی منافع خود را در دامن زدن به ناامنی در منطقه جستجو می‌کند

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارش با همتای اماراتی در کیپ تاون، تحکیم ثبات و امنیت در حوزه خلیج فارس را مسؤولیت جمعی و منفعت مشترک کشورهای منطقه خواند و یادآور شد: رژیم صهیونیستی منافع خود را در دامن زدن به ناامنی در منطقه جستجو می‌کند و از آسیب زدن به امنیت کشورهای منطقه دریغ نمی‌کند.

به گزارش فارس،  حسین امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات عربی متحده دوم اردیبهشت ماه هم تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در آن گفت‌وگو به همتای اماراتی گفت که هیچ محدودیتی برای توسعه همه جانبه مناسبات وجود ندارد. 

پس از قطعی روابط یک طرفه ‌با ایران از سوی عربستان در دی ماه ۱۳۹۴ در پی حمله صورت گرفته به سفارت و سرکنسولگری این کشور در ایران، دولت امارات عربی متحده نیز اقدام به کاهش سطح روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران به سطح کاردار کرد و سفیر خود را به ابوظبی بازگرداند. این کشور شهریورماه سال گذشته «سیف الزعابی» سفیر خود در جمهوری اسلامی ایران را به تهران بازگرداند و وی شهریور ماه ۱۴۰۱  برای ازسرگیری حضور در محل ماموریت به تهران بازگشت و ۲۲ شهریور ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. سفیر امارات ۱۳ دی ماه سال گذشته نیز با امیرعبداللهیان دیدار و پیام کتبی عبدالله بن زاید وزیر خارجه این کشور را به وزیر امور خارجه ایران تسلیم کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا «رضا عامری» را به عنوان سفیر جدید ایران در ابوظبی منصوب کرده است.

* دعوت از رئیسی برای شرکت در نشست تغییرات آب و هوایی در امارات

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده نیز در دیدار امروز در کیپ تاون با همتای ایرانی ضمن ابراز خرسندی از دیدار فراهم شده در حاشیه اجلاس بریکس، این دیدار را فرصتی مغتنم برای استمرار مشورت‌های فیمابین خواند و خاطرنشان کرد: لازم است روابط دو کشور را در همه زمینه‌های مورد علاقه از جمله در حوزه‌های تجاری و اقتصادی گسترش دهیم.

وی با اشاره به برگزاری نشستی بین‌المللی به میزبانی امارات در سطح روسای کشورها در خصوص تغییرات آب و هوایی گفت: از آقای رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در این نشست دعوت خواهیم کرد و این‌ نشست فرصت مناسبی برای گفت‌وگو و تبادل نظر در زمینه انرژی‌های نو و پاکیزه خواهد بود.

وزیر خارجه امارات عربی متحده از اهتمام ویژه وزیر امور خارجه ایران نسبت به روابط دوجانبه قدردانی کرد و ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده از وی به منظور سفر به تهران گفت: به طور متقابل همواره به شما در امارات خوشامد می‌گوییم و آماده همکاری متقابل برای گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه هستیم.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست وزرای خارجه بریکس و دوستان بریکس در کیپ تاون با اعلام برگزاری کنفرانسی با همکاری‌ سفارتخانه‌های کشورهای عضو بریکس در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای همسو و علاقه‌مند می‌تواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد.

سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. برای نخستین بار وزرای امور خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و نخستین نشست رسمی سران این گروه در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد. آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۰ به شورای تجاری این گروه پیوست و ریاست این گروه در سال ۲۰۲۳ را نیز بر عهده‌ دارد. در سالی که گذشت الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات عربی متحده تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها